۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۲۶

خدادادیان:

پنجم خرداد به نام مسجدسلیمان در تقویم نامگذاری شد

پنجم خرداد به نام مسجدسلیمان در تقویم نامگذاری شد

اهواز- یک استاد تاریخ و نویسنده گفت: به علت اینکه پنجم خرداد سالروز اکتشاف نفت در ایران و خاورمیانه است، این روز در تقویم به نام مسجدسلیمان نامگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرشید خدادادیان عصر پنجشنبه در همایش بین المللی سالروز فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان اظهار کرد: امسال پنجم خرداد با تائید شورای عمومی فرهنگ کشور در تقویم ملی به نام روز مسجدسلیمان ثبت شد.

وی افزود: یکی از موضوعات که به آن توجه نشده، تاریخ اجتماعی نفت و تاثیر نفت بر تحولات اجتماعی مسجدسلیمان است. متاسفانه شهری که واجد بسیاری از اولین ها بود امروز در خاطرات خود زندگی می کند و اثری از آنها در این شهر دیده نمی شود.

این استاد تاریخ تصریح کرد: اگر نفت در واقعیت و نه فقط در اسناد ملی باشد قطعا هنوز هم می تواند برای این شهر توسعه ایجاد کرده و مردم را بیشتر بهره مند کنند.

خدادادیان بیان کرد: البته این توسعه و توجه محقق نمی شود مگر اینکه توجه داشته باشیم که توسعه پایدار و سرمایه انسانی از هر چیزی حتی نفت هم مهمتر است.

وی ادامه داد: نفت و گاز در نهایت یک روز تمام می شود اما سرمایه انسانی ماندگار است. این همایش به دنبال طرح این سئوال است که چگونه می توان با نفت خوشحال بود؟

استاد تاریخ یادآورشد: باید به فکر این باشیم که زندگی و آینده فرزندان خود را با توجه ویژه به توسعه پایدار و دانش افزایی بسازند. این همایش مردمی بوده و متعلق به شهروندان است.

خدادادیان تاکید کرد: مردم مسجدسلیمان محتاج و مستحق کمک نبوده و بلکه طلبکار مطالبات خود هستند. این نفت در قبال نفت طلبکار بوده و مدیون کسی نیستند.

وی در پایان گفت: توسعه پایدار به جز با تکیه بر دانش و تجربه محقق نمی شود. ما باید به این فکر کنیم که نفت برای ما طلای سیاه بوده یا اینکه بلای سیاه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فعالیت نفتی در مسجدسلیمان با فوران چاه شماره یک خاورمیانه در سال ١٢٨٧ خورشیدى (١٩٠٨ میلادی) و فعالیت مهندسان شرکت نفت دارسى آغاز شده و سپس چاه هاى نفت یکى پس از دیگرى حفاری و به بهره بردارى مى رسیدند.

جویندگان کار از اقصى نقاط کشور به این محل هجوم آورده و مدنیت آن را تشکیل دادند و بدین ترتیب نخستین شهر صنعتى ایران به وجود آمد. مسجدسلیمان با همه خدمات اقتصادى، ملى و صنعتى که سالیان متمادى به کشور ارائه کرده واقعا جاى آن داشت که مجددا شکوفایى گذشته‌اش احیا شده و از زوال قطعى قدمت و جایگاه این شهر جلوگیری شود.

کد خبر 2762936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • غلام حسین محبی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      1 0
      سلام .ممنون از اینکه یاد مسجد سلیمان هستین.لطفا بفرمایید در کدام تقویم پنج خرداد روز مسجد سلیمان نوشته