۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد:

اجرای ۱۶۰۰ کنسرت و برنامه موسیقی در کشور/سند موسیقی تدوین می شود

اجرای ۱۶۰۰ کنسرت و برنامه موسیقی در کشور/سند موسیقی تدوین می شود

سمنان - مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرای یک هزار و ۶۰۰ کنسرت و برنامه موسیقی طی سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: این دفتر دست دلالان را از موسیقی کشور قطع کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پیروز ارجمند صبح دوشنبه در نشست با پیشکسوتان و فعالان موسیقی استان سمنان در فرهنگسرای کومش سمنان، ضمن بیان اینکه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست دلالان را از موسیقی کشور قطع کرده است تاکید کرد: این دفتر، خانه امن کسانی است که با سلامت در این بخش کار می کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته تنها مجوز برگزاری چهار کنسرت لغو شده است گفت: لغو این تعداد کنسرت نسبت به اجرای یک هزار و ۶۰۰ کنسرت در کشور عدد بزرگی نیست.

صدور مجوز برگزاری کنسرت های موسیقی توسط شورای تامین خلاف قانون است

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صدور مجوز برای برگزاری کنسرت های موسیقی را از وظایف ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: شورای تامین و یا شورای فرهنگ عمومی با توجه به وظایف و اهدافی که دارند نمی توانند در این بخش مجوز صادر کنند.

ارجمند صدور مجوز توسط شورای تامین را خلاف قانون خواند و گفت: برگزاری کنسرت اقدامی فرهنگی و هنری است و صدور مجوز توسط شورای تامین امری خلاف قانون است.

وی تاکید کرد: تنها در موارد خاص برای مکان برگزاری کسب صدور مجوز از اداره اماکن نیروی انتظامی لازم است.

سمنان

کنسرت ها کالای لوکس نیستند

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کنسرت ها کالای لوکس نیستند گفت: برای ارزان سازی برگزاری کنسرت ها دفتر موسیقی وزارت ارشاد برنامه دارد و صندلی سالن های برگزاری کنسرت بر اساس استانداردهای تعیین شده قیمت گذاری می شود.

ارجمند از برنامه تدوین سند موسیقی خبر داد و اظهار داشت: در نظر است سند موسیقی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی کنیم تا برای اولین بار در تاریخ ایران موسیقی در  کشور دارای سند بالا دستی شود و بر اساس این سند فعالیت کند.

وی با بیان اینکه ممیزی در بخش موسیقی وجود ندارد گفت: ممیزی در بخش موسیقی را از بین بردیم و در یک سال اخیر مجوز ۴۸۰ آلبوم صوتی صادر شده که نسبت به گذشته هفت برابر و بیش از ۸۵۰ اثر اجرا شده است.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تخصصی شدن فعالیت ها در دفتر موسیقی از تشکیل شوراهای مختلف از جمله شورای پاپ، کلاسیک، شورای عالی ردیف و ... خبر داد و گفت: در استانها نیز برنامه تشکیل شورای شعر و موسیقی در دستور کار قرار دارد.

نگاه تخصصی و کارشناسی به فرهنگ و هنر ضروری است 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، روزمرگی، عوام زدگی و سیاست زدگی را از آسیب های بخش فرهنگ و هنر دانست و هنرمندان و فعالان این بخش را به داشتن نگاه تخصصی و کارشناسی فراخواند.

محمدرضا سوقندی افزود: یکی از آسیب های جدی در حوزه فرهنگ و هنر این است که به فرهنگ و هنر به عنوان یک علم و تخصص نگاه نکردیم و این امر را نیز به فرهنگ تبدیل نکرده ایم.

 وی خاطرنشان ساخت: این امر سبب شده تا در این بخش دچار روزمرگی و عوام زدگی شویم و موجب شده تا هنر و فرهنگ از جایگاه اصلی خود خارج شود.

سمنان

نگاه هنرمندان به فرهنگ و هنر باید تخصصی و کارشناسی باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تاکید کرد: نگاه هنرمندان به فرهنگ و هنر باید تخصصی و کارشناسی باشد و نشست ها و کارگاه هایی که برگزار می شود با همین نگاه باشد.

سوقندی، چتر فرهنگ و هنر را بالاتر از تمام چترها دانست و با اشاره مشکل سیاست زدگی تصریح کرد: سیاست ذیل فرهنگ و هنر است.

وی گفت: سیاست را نیز باید از دریجه فرهنگ و هنر نگاه کنیم و اگر این اتفاق بیافتد بسیاری از مشکلات نیز برطرف می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با تقدیر از تلاش های هنرمندان بخش موسیقی استان متذکر شد: هنرمندان موسیقی در این استان نگاه تخصصی تری نسبت به مسایل دارند و درخواست های فعالان این بخش که امروز مطرح شد نیز از همین نگاه صورت گرفت.

فعالیت ۱۱ آموزشگاه آزاد موسیقی در استان سمنان 

رئیس اداره امور هنری، سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از فعالیت ۱۱ آموزشگاه آزاد موسیقی در این استان خبر داد و گفت: در این آموزشگاه ها قریب یک هزار نفر هنرجو در حال آموزش هستند.

نعمت الله قنبری نیکدل افزود: از این تعداد دو آموزشگاه جدید موسیقی در شهرستان گرمسار در حال تاسیس است.

وی با اشاره به برگزاری هفت دوره جشنواره موسیقی در این استان گفت: در آخرین جشنواره بخش موسیقی بومی نیز افزوده شده است.

نعمت الله قنبری نیکدل رئیس اداره امور هنری، سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان

۴۲ گروه موسیقی ایرانی، کلاسیک، پاپ و ... در استان سمنان فعال است

رئیس اداره امور هنری، سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ضمن بیان اینکه ۴۲ گروه موسیقی ایرانی، کلاسیک، پاپ و ... در استان سمنان فعال است گفت: در سال گذشته ۱۶۸ برنامه موسیقی صحنه ای در پنج شهرستان اجرا شده است.

قنبری نیکدل با اشاره به تولید قریب ۱۵ آلبوم موسیقی تاکنون در استان سمنان گفت: در بخش مکتوبات نیز تاکنون دو عنوان کتاب در بخش موسیقی چاپ و منتشر شده و یک عنوان در حال انتشار است.

وی به سفر بیش از ۵۰ چهره موسیقی مطرح ملی و کشوری به استان سمنان نیز اشاره کرد و گفت: در یک دهه اخیر ۵۰ کارگاه موسیقی در این استان برگزار شده و سمنان در جشنواره های ملی و بین المللی نیز حضوری فعال داشته است.

 قنبری نیکدل یادآور شد: در این استان ۲۵ نفر در حال آموزش آکادمیک موسیقی در رشته های مختلف هستند.

در این نشست برخی از فعالان موسیقی استان سمنان مسایل و مشکلات و توانمندی های موسیقی این خطه را بیان کردند.

کد خبر 2765732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha