مصباح یزدی:

خدای دفاع مقدس خدای اقتصاد هم هست

خدای دفاع مقدس خدای اقتصاد هم هست

آیت الله مصباح یزدی گفت: بايد باور داشته باشيم خدای جبهه، خدای بازار و اقتصاد هم هست و همان کسی که مؤمنان با دست خالی را در برابر دنيا، پيروز کرد، امروز هم می تواند، اقتصاد را کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آيت الله سیدمحمدتقی مصباح يزدی رئيس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) در ديدار با جمعي از اعضاي سپاه الغدير استان يزد اظهار داشت: حقيقتاً امام راحل(ره) نيمي از بخش مغفول اسلام که مربوط به مسائل اجتماعي است را احيا کردند و بايد شکرگزار وجود حضرت امام(ره) و جانشين شايسته ايشان باشيم.

وی با اشاره به اين‌که در يک تقسيم‌بندي کلي، انسان‌ها به دو دسته خداپرست و ملحد تقسيم مي‌شوند، اظهارداشت: خداپرستان نيز در قالب اديان مختلف تعريف مي‌شوند و البته ما مسلمانان معتقديم که علاوه بر پيغمبران پيشين که بر حق بوده اند، رسول اکرم(ص) آخرين پيامبري است که برگزيده شده و دينش از همه کامل تر و فراگيرتر است و روزي هم به دست يکي از اوصياي وي، اين دين، همه عالم را مي‌گيرد و ساير اديان تحريف شده، جايی در عالم نخواهند داشت.

وي ادامه داد: در بين خداپرستان اختلاف نظرهايي وجود دارد؛ از جمله در توجيه وجود شرور و بدبختي‌ها در اين عالم با وجود خداي حکيم که در کتاب‌هاي فلسفي و کلامي بحث‌هاي زيادي دربارة آن صورت گرفته و نظرات مختلفي ابراز شده است. عده اي وجود اين شرور را منافي با وجود خداي حکيم تلقي مي‌کنند، عده اي نيز معتقدند خداوند در ابتدا همه چيز را بر اساس حکمت آفريد و با خلقت انسان به عنوان يک موجود مختار، اداره جهان از دست خداوند خارج شد، و لذا اگر مسئوليتي است بر عهده انسان است! نظر ديگري نيز مي‌گويد انسان، ذاتا موجودي گناهکار، پست و پليد است و لذا خداوند به صورت يک انسان مجسم شد و فدا شد تا قرباني زشتي‌هاي انسان‌ها شود، و اين همان سخن مسيحياني است که مسيح (ع) را خدا مي‌پندارند.

استاد تفسير قرآن کريم با اشاره به آيه اي از قرآن کريم در رد اين نظرات اظهار داشت: همه چيز در اختيار خداوند است و هيچ چيز از حيطه قدرت او خارج نشده است. خداوند انسان را آفريد تا موجودي باشد که بر خلاف ساير مخلوقات، خودش با اختيار خويش سرنوشتش را تعيين کند؛ يعني بايد در سختي و آساني، رنج و لذت قرار بگيرد تا امتحان شود و خودش راه را انتخاب نمايد.

وي با اشاره به اين‌که زندگي دنيا براي انسان مانند دوره جنيني است که بايد خود را براي زندگي ابدي و جاودانه آماده کند، ادامه داد: در واقع هم راحتي‌ها و لذت‌ها، و هم آفات و شرور اسباب آزمايش است؛ به عبارت ديگر همان گونه که زيبايي يک تابلوي نقاشي نيازمند رنگ سياه نيز هست و بدون آن، نقاشي کامل نمي شود، وجود شرور در دنيا نيز اين گونه است و جزء زيبايي‌هاي عالم به شمار مي‌رود.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به جمله «ما رأيت إلا جميلا» در سخنان حضرت زينب(س) بعد از تحمل آن همه رنج و سختي، اظهار داشت: در واقع يک روي سکه سياهي و سختي و رنج است، اما ايشان مجموع اين نقشه زيبا را مي‌بيند که اگر سياهي در آن نباشد، اصلا زيبا نيست.

وي در جمع بندي سخنان خود در خصوص شرور و آفات اظهار داشت: چه شرور طبيعي و چه شروري که به دست انسان‌ها به وجود مي‌آيد در يک تابلوي کران ناپيدا و البته زيبا قرار مي‌گيرد که بايد براي ديدن زيبايي آن، به همه پازل نگاه کرد و نه فقط به قسمت سياه؛ لذا هر چند کشته شدن امام حسين (ع) و يارانشان بسيار سخت و رنج آور است، اما مگر فداکاري يک بنده مخلص خدا که حتي شيرخواره اش را نيز براي محبوبش فدا مي‌کند، زيبا نيست؟ البته براي اين‌که اين صحنه زيبا ترسيم شود، بايد شمر و يزيدي هم باشند.

استاد تفسير قرآن کريم حوزه علميه قم با اشاره به آياتي از قرآن کريم، اظهار داشت: امتحانات الهي هم در بعد فردي است و براي هر انساني وجود دارد و هم در بعد اجتماعي؛ و خداوند متعال علاوه بر آن که اسباب انتخاب آگاهانه را در آدمي قرار داده، راه سعادت و شقاوت را نيز به او نشان داده است، و همان گونه که خداوند تکاليف فردي را مشخص کرده، تکاليف اجتماعي را نيز بيان کرده است.

علامه مصباح يزدي با اشاره به اهميت تکاليف اجتماعي، اظهار داشت: تا قبل از نهضت امام (ره)، بسياري از مردم از تکاليف اجتماعي خود غافل بودند و امام (ره) آن‌ها را بيدار کرد؛ تا قبل از امام (ره) مردم وظيفه شرعي خود نمي ديدند که با حکومت طاغوت مخالفت کنند؛ امام (ره) به ما فهماند که اگر عده اي احکام اسلام را پايمال مي‌کنند و قوانين کفر را جانشين احکام اسلامي مي‌کنند، بايد با آن‌ها مقابله کرد و حق نداريم بگوييم به ما ربطي ندارد.

وي حفظ انقلاب اسلامي را از جمله وظايف اجتماعي دانست و افزود: شکر نعمت انقلاب اسلامي که به برکت خون شهدا و فداکاري‌هاي بسيار به پيروزي رسيده است، حفظ دستاوردهاي اين انقلاب است. البته گاه فعاليت اجتماعي و حفظ دستاوردها، هزينه مي‌خواهد که اين طبيعي است، زيرا در اين عالم کاري که همه اش مصلحت و خير و برکت همراه با راحتي باشد، وجود ندارد و در کنار هر خيري، زحمت و رنج، تلاش، غصه، اضطراب يا اندوهي وجود دارد.

عضو جامعه مدرسين با اشاره به اين‌که نظر مراجع تقليد در احکام فردي براي مقلدانشان حجت است، اظهار داشت: البته ايشان در مسائل اجتماعي نيز نظر کارشناسي ارائه مي‌کنند، ولي در مسائل اجتماعي نظر کارشناسي کافي نيست، بلکه مديريت لازم است تا مصداق احکام اجتماعي در عمل، مشخص شود و اين جاست که نقش ولي فقيه در کشور مشخص مي‌شود،‌ زيرا رهبر تنها فتوا و نظر کارشناسي نمي‌دهد، بلکه حکم مي‌کند.

به عبارت ديگر همانطور که مجموعه دستورالعمل‌هايي براي حمله يا عقب نشيني در جنگ وجود دارد، اما اين فرمانده است که بايد دستور دهد کجا عقب نشيني و کجا حمله صورت بگيرد، در اداره نظام اسلامي هم احکام کلي اسلام مشخص است، اما تعيين اين‌که در عرصه عمل، هر موقعيتي مصداق کدام حکم اسلامي است، بر عهده رهبري نظام است.

وي با اشاره به اين‌که بر اساس اسلام، ولي‌فقيه بايد رهبري نظام اسلامي را بر عهده گيرد، اظهار داشت: تجربه ۵۰ ساله ملت ايران ثابت کرده که اگر چنين رهبري در جامعه نباشد، نيروها هدر مي‌رود و کار به نتيجه نخواهد رسيد. لذا مثلا انقلاب هايي مانند انقلاب افغانستان که تقريباً هم زمان با انقلاب اسلامي انجام شد و براي آن زحمت‌ها کشيده شد و خون دل‌ها خورده شد و حتي گاه عده اي براي زنده ماندن مجبور به خوردن پست ترين چيزها شدند، به علت نداشتن ولايت‌فقيه، به جايي نرسيد و دشمن بر آن‌ها مسلط شد، در خانه آن‌ها وارد شد، اقتصادشان را به دست گرفت و آن‌ها را غارت کرد، و حتي در آنجا برادرکشي راه انداخت، که هنوز هم ادامه دارد.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به مسائل روز کشور و نقش رهبري در جلوگيري از هدر رفت نيرو‌ها، اظهار داشت: رهبري در چنين موقعيتي از لزوم همدلي و هم زباني و جلوگيري از اختلاف سخن مي‌گويد و مي‌فرمايند: مذاکره کنندگان، بچه‌هاي خودمان و اين انقلاب هستند؛ حالا ممکن است اشتباهي بکنند، اما خيانت نمي کنند. حال اگر رهبري موضع ديگري مي‌گرفتند، دشمنان کشور، دولت و طرفدارانش را در مقابل رهبري قرار مي‌دادند؛ درحالي که از روز اول با تدبيري حکيمانه، ضمن حمايت از تيم مذاکره کننده، اهداف انقلاب به آن‌ها يادآوري، و خطوط قرمز نظام را ترسيم و بر پيگيري آن‌ها تأکيد کردند.

آيت الله مصباح يزدي با اشاره به وظيفه مردم در شناخت احکام اسلام اظهار داشت: در وهله اول بايد در زمينه فردي و در رفتار شخصي مان، عمل به دستورات اسلام را تمرين کنيم و نيز در امور اجتماعي به آن چه از احکام اسلامي شناختيم، عمل کنيم، چرا که خداوند شاهد و ناظر اعمال ماست و عمل به احکام اسلامي، سبب نصرت الهي و پيشرفت نظام و تخلف از آن، سبب عقب ماندگي و ايجاد مشکلات مي‌شود.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که در مسائل اجتماعي نيز وظيفه ما اين است که نظر رهبر را بشناسيم و بر اساس آن عمل کنيم، ادامه داد: نبايد در انجام تکاليف اجتماعي، نفع شخصي و حزبي و گروهي مدنظر قرار گيرد؛ بلکه بايد رضاي الهي در نظر گرفته شود؛ مثلاً در انتخابات به دنبال انتخاب کسي نباشيم که از طرف وي سودي عائد ما شود، بلکه به دنبال اين باشيم که فرد اصلح را براي رضاي خدا را انتخاب کنيم، ولو اين‌که در ظاهر نفعي براي شخص يا گروه ما نداشته باشد.

آيت الله مصباح يزدي با اشاره به لزوم اخلاص و کار براي رضاي خدا اظهار داشت: گاه رضاي خدا را نيز به حسب هواي نفس خود توجيه مي‌کنيم؛ مثلا به فلاني چون همشهري يا هم گروهي ماست رأي مي‌دهيم و مي‌گوييم: چون موردتأييد شوراي نگهبان بوده است، ما هم رأي داده ايم، در حالي که اگر مي‌خواستيم اصلح را انتخاب کنيم، ‌بايد به فرد ديگري رأي مي‌داديم. البته بايد بدانيم که سر خدا، کلاه نمي‌رود و ما با اين‌کارها سر خود را کلاه مي‌گذاريم؛ همان‌طور که با عوض کردن اسم ربا به کار مزد، حرام خدا حلال نمي شود، و همين انجام حرام الهي، نظام اقتصادي را دچار عيب و نقص مي‌کتد.

وي با بيان اين‌که امام زمان (عج) با وجود همه بدي هايمان ما را رها نمي کند ادامه داد: بايد در کارهاي خود ببينيم چه چيزي سبب خشنودي او مي‌شود؛ او که با بدي ها، ما را رها نمي کند، اگر به دنبال خشنودي او باشيم، قطعا ما را ياري خواهد داد. لذا هرگز کمبودها و نقص‌ها را براي عمل نکردن به تکليف و عمل مورد رضاي الهي بهانه نکنيم، چرا که خدا همان خدايي است که در جنگ بدر تعداد اندک مسلمانان را بر تعداد زياد مشرکان برتري داد، و همان خدايي است که در هشت سال دفاع مقدس، نصرت‌هاي او را به چشم ديديم؛ پس با خدا صادق و رو راست باشيم و بدانيم که ما را ياري خواهد داد.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به آياتي از قرآن کريم ادامه داد: از طرفي اگر هم به خودتان مغرور شويد و خدا را فراموش کنيد، بايد بدانيد که خدا، همان خداي جنگ حنين است و وقتي مسلمانان به تجهيزات و تعداد نفرات خود مغرور شدند، در مقابل دشمن با مشکل مواجه شدند.

وي با اشاره به اين‌که با داشتن خدا، نبايد احساس ضعف کرد، ادامه داد: داستان‌هاي قرآن براي عبرت و بيان سنت‌هاي الهي است؛ بايد باور داشته باشيم خداي جبهه، خداي بازار و اقتصاد هم هست و همان کسي که مؤمنان با دست خالي را در برابر دنيا، پيروز کرد، امروز هم مي‌تواند، اقتصاد را کمک کند، به شرطي که ما همان رزمنده‌هاي جبهه باشيم و احکام الهي را رعايت کنيم؛ همان‌گونه که زماني هيچ کس باور نمي کرد که بتوانيم در صنعت و تکنولوژي پيشرفت کنيم و اتفاقا با دلايل و محاسبات علمي نيز آن را اثبات مي‌کردند، اما وقتي بچه‌هاي انقلابي و مؤمن بر خدا توکل کردند، در زمينه غني سازي به نقطه اي رسيدند که دنيا را متعجب کرد.

آيت الله مصباح يزدي با اشاره به اين‌که هرکس بخواهد با دين خدا، بازي کند، قطعا شکست مي‌خورد، ادامه داد: گاه فردي سخناني بيان مي‌کند تا مردم خوششان بيايد و خودش هم فکر مي‌کند که خيلي زرنگي کرده است، اما در واقع، او در همان لحظه شکست خورده ولي خودش نمي داند، و کم کم آثار شکست براي او ظاهر مي‌شود.

وي در ادامه اظهار داشت: بايد به خداوند اعتماد کنيم؛ همان خدايي ما را از ذلت بردگي آمريکا رهانيد و به عزتي رسانيد که امروز آمريکا به مذاکره با ما نياز پيدا کند؛ اين‌که آمريکا با آن همه ادعا، وزير خارجه اش چندين مرتبه بايد با چند ديپلمات ما بحث کند، نشان از عزت ما و نياز آن‌ها به مذاکره دارد؛ لذا اين‌که امام نيز فرمودند قطع رابطه با آمريکا براي ما ضرري نداشت، امروز کاملا قابل لمس است.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در جمع بندي سخنانش اظهار داشت: باور کنيم که خدا هست، خدا مي‌داند، خدا مي‌تواند و خدا کمک مي‌کند؛ اگر شرايطش را ما داشته باشيم؛ آن شرايط هم چيزي جز اطاعت و بندگي خدا نيست. لذا اگر اين را در مسائل فردي و اجتماعي‌مان رعايت کنيم، پيروزي قطعي براي ماست و اگر هم نقصي در کشور وجود دارد، از همين جاست که باور نکرده ايم.

کد خبر 2770975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha