۱۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۴۸

مهر گزارش می‌دهد؛

تکرار مشکلات ریز و درشت عشایر در بوشهر/ حکایت همچنان باقی است

تکرار مشکلات ریز و درشت عشایر در بوشهر/ حکایت همچنان باقی است

بوشهر - عشایر در استان بوشهر با مشکلات متعددی از جمله بهداشت، راه، آب، برق و آموزش دست و پنجه نرم می‌کنند، که هیچگاه برنامه‌ریزی دقیقی برای رفع آنها نبوده و هر سال به طور مستمر شاهد این مشکلات هستیم.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان بوشهر با توجه به برخورداری از وضعیت آب و هوایی مناسب در فصل سرد سال، به عنوان یکی از مناطق قشلاقی مهم برای عشایر محسوب می شود.

عشایر نقش بسیار مهمی در تولید و اقتصاد دارند؛ از جمله تولیدات عشایر می‌توان به تولید گوشت و محصولات لبنی، تولیدات صنایع دستی و همچنین تولید عسل و محصولات کشاورزی اشاره کرد.

عشایر در استان بوشهر با مشکلات متعددی از جمله بهداشت، راه، آب، برق، آموزشی و ... دست و پنجه نرم می‌کنند و هر ساله شاهد وجود این مشکلات هستیم و این مشکلات به صورت ریشه‌ای حل نمی‌شود.

بخش عمده‌ای از عشایر استان بوشهر در شهرستان دشتستان حضور دارند. مسئولان بارها وعده‌هایی را برای رفع مشکلات عشایر داده‌اند ولی این مشکلات همچنان باقی است.

مشکلات بهداشتی و درمانی و آموزشی عشایر

ابوذر غلامپور یکی از عشایر استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر به مشکلات بهداشتی عشایر اشاره کرد و اظهار داشت: اینجا وقتی از بهداشت حرف بزنیم خنده‌دار است چرا که هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت بهداشتی نشده است.

وی اضافه کرد: در زمینه آموزشی هم مشکلات بسیار زیادی وجود دارد؛ علی‌رغم استعدادهای زیادی که درعشایر وجود دارد، کلاس‌ها در فضای نامناسبی برگزار می‌شود و معلم‌ها نیز کیفیت چندانی ندارند و یک معلم باید چند پایه را تدریس کند.

وی گفت: متاسفانه کلاس‌ها در چادر برگزار می‌شود و وسایل سرمایشی و گرمایشی وجود ندارد و این موضوع میزان یادگیری را کاهش می‌دهد.

غلامپور یکی دیگر از مسائل و مشکلات عشایر را مربوط به راه‌ها دانست و گفت: در زمینه راه‌های ارتباطی علی‌رغم وعده‌هایی که همواره داده می‌شود باز هم مشکلات زیادی داریم.

گرانی آذوقه دام و داروی دامی و عدم تخصیص یارانه

رحیم رضایی یکی دیگر از عشایر استان نیز به خبرنگار مهر گفت: یکی از مشکلات اساسی ما گرانی آذوقه دام و داروی دامی و عدم تخصیص یارانه به آنها است که این موضوع کار و زندگی را برای عشایر سخت و سخت‌تر کرده است.

وی بر لزوم همت مسئولان برای رفع مشکلات بهداشتی و درمانی عشایر استان بوشهر تاکید کرد و افزود: بیماری‌های دامی نیز هر ساله خسارات زیادی را به عشایر وارد می‌کند و مسئولان باید برای رفع این مشکلات تلاش کنند.

رضایی با اشاره به تعارض عشایر با روستایان و کشاورزان خاطرنشان کرد: با توجه به چندین سال خشکسالی، مراتع مناسبی وجود ندارد و عشایر مراتع کشاورزان و روستاییان را به چند برابر قیمت خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای تهیه علوفه برای دام‌ها، اضافه کرد: خرید مراتع در مناطق ییلاقی و قشلاقی با صرف هزینه‌های زیاد و کمرشکن انجام می‌شود که این موضوع فعالیت عشایر را با مشکل زیادی روبرو می‌کند.

در صحبت با عشایر به مشکلات متعدد دیگری نیز برمی‌خوریم که می‌توان به کمبود آب آشامیدنی اشاره کرد که سال‌های سال است که عشایر را می‌رنجاند.

یکی از موضوعاتی که این روزها به وفور به چشم می‌خورد، فروش زودرس دام‌ها به دلیل خشکسالی و نداشتن علوفه است. عدم‌حمایت مناسب از عشایر باعث شده است تا عشایر به سختی روزگار بگذرانند.

تامین آب عشایر/ بهبود راه‌های عشایری

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر پنج‌هزار و ۳۰۰ خانوار عشایر دارد که حدود سه هزار و ۳۰۰ خانوار از عشایر کوچ‌رو هستند و مابقی در استان ساکن هستند.

فرهمند آقایی با اشاره به اینکه عشایر کوچ‌رو استان بوشهر در فصل گرما در استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان و فارس حضور دارند، اضافه کرد: به منظور کاهش مشکلات عشایر در استان بوشهر اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است و طرح‌های مهمی اجرا می‌شود.

وی بهبود وضعیت راه‌های مناطق عشایری استان را به عنوان یکی از اولویت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: به منظور تامین آب شرب مورد نیاز خانوارهای عشایری نیز اقداماتی همچون حفر چاه، نصب مخزن و ساخت آب‌انبار اقدام شده است.

مدیرکل امور عشایر استان بوشهر یکی دیگر از برنامه‌ها را بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی و آموزشی دانست و خاطرنشان کرد: به منظور اجرای طرح‌های مختلف در امور عشایر استان بوشهر ۲۴ میلیارد تومان مصوب شده است که امیدواریم با اجرای این طرح‌ها شاهد رضایت‌مندی عشایر باشیم.

افزایش دو برابری اعتبارات عشایر بوشهر

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر نیز به نقش مهم عشایر در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: عشایر امروز نقش بزرگی را در رفع یکی از اساسی‌ترین هجمه‌های دشمن که همان موضوع اقتصادی است را دارند.

فتح الله حقیقی بیان کرد: رفع مشکلات بهداشتی و درمانی عشایر را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار داریم و طرح‌های بهداشت دهان و دندان و قلب سالم در این مناطق عشایری اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش دو برابری اعتبارات تخصیص یافته به عشایر در سال جاری عنوان کرد: ۱۴میلیارد ریال برای طرح‌های عمرانی عشایر استان بودجه تخصیص داده شده است که تا کنون شش میلیارد آن پرداخت شده است.

معاون استاندار بوشهر با عنوان اینکه راه‌های ورودی عشایر استان مشکلات زیادی دارد، خاطرنشان کرد: باید روند بهسازی برای ترمیم با جدیت انجام شود.

وی همچنین از اجرای طرح‌های مناسب برای تامین آب مورد نیاز عشایر خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده، امسال مخزن ذخیره آب برای ۶۰ درصد عشایر استان بوشهر تامین می‌شود.

حقیقی همچنین در ارتباط با رفع مشکلات آموزشی در مناطق عشایری بیان کرد: تقویت بنیه علمی مناطق عشایری استان را به صورت جدی در دستور کار داریم.

مشکلات عشایر ریشه‌ای حل شود

در گذشته نیز بارها شاهد اجرای طرح‌ها و یا همچنین وعده‌هایی برای اجرای طرح‌های مختلف برای رفع مشکلات عشایر بوده‌ایم ولی این طرح‌ها عمدتا سطحی بوده است و این مشکلات همچنان پابرجا است.

امیدواریم مسئولان همتی بزرگ برای رفع مشکلات عشایر به صورت ریشه‌ای داشته باشند و سال‌های آینده شاهد تکرار این نیازها و مشکلات از سوی عشایر نباشیم.

اینکه هر ساله عشایر مشکلات تامین آب خود را بیان کنند، از نبود راه برای تردد و یا مشکلات آموزشی و بهداشتی خود سخن بگویند و مسئولان نیز وعده‌ای بدهند و یا طرحی اجرا کنند و موضوع رها شود تا سال آینده، دوای درد عشایر نیست.

باید مشکلات یکی پس از دیگری به صورت ریشه‌ای و کامل حل شود تا شاهد کاهش مشکلات باشیم و سال به سال تکرار و یا سخت‌تر نشود.

کد خبر 2960343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha