۱۰ بهمن ۱۳۹۴، ۸:۱۸

فیلم فجر ۳۴ در آینه مهر

«تمرین برای اجرا» شاهنامه‌خوانی بی‌واسطه است/ یک تجربه تازه

«تمرین برای اجرا» شاهنامه‌خوانی بی‌واسطه است/ یک تجربه تازه

محمدعلی سجادی کارگردان فیلم «تمرین برای اجرا» می‌گوید در این فیلم شاهنامه‌خوانی به شکل بی‌واسطه دیده می شود و او تجربه‌ای جدید را در عرصه سینما رقم زده است.

محمدعلی سجادی که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «تمرین برای اجرا» در بخش «هنر و تجربه» حضور دارد به خبرنگار مهر گفت: من اساسا با تجربه کردن در سینما بیگانه نیستم و فیلم های تجربی بسیاری ساخته‌ام. نخستین فعالیت من در این عرصه سه گانه ای به نام «مرکز راز» بود که در سال ۱۳۷۴ ساخته شد و در جشنواره رشد عنوان بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه از سینمای آزاد و سینمایی که ابعاد تجربه گرا بودن در آن وجود دارد می‌آید، بیان کرد: در ساخت فیلمی مثل «رنگ شب» هم از سینمای تجربی دور نبودم و رگه هایی از این سینما در این فیلم نیز دیده می شد، اما در سال های اخیر با ساخت فیلم‌های «سیاوشان»، «حمید هما» و «کارد و کلوچه» به طور رسمی وارد سینمای تجربی شدم و فیلم سینمایی «تمرین برای اجرا» نیز از این قاعده مستثنی نیست.

سجادی در توضیح فیلم «تمرین برای اجرا» گفت: در این فیلم برای نخستین بار شاهنامه خوانی را به شکل بی واسطه نشان می دهیم و معتقدم «تمرین برای اجرا» تجربه ای جدید در عرصه سینما است.

این کارگردان با اشاره به اینکه «تمرین برای اجرا» در پی علاقه او به شاهنامه و همچنین خلاء موجود در استفاده از متن فردوسی بزرگ ساخته شده است، عنوان کرد: داستان این فیلم سینمایی درباره یک گروه تئاتری است که داستان سیاوش را تمرین کنند. استفاده از داستان های شاهنامه به این شیوه، تجربه جدیدی در عرصه سینما است گرچه پیش از این فیلمسازی چون فریدون رهنما در فیلمی به نام «سیاوش در تخت جمشید» اشاره به داستان سیاوش در شاهنامه داشته است، اما آن فیلم تجربه های شخصی فیلمساز و البته قابل ارزش است.

کارگردان فیلم «اثیری» درباره حضور بازیگران در فیلم «تمرین برای اجرا» گفت: از پیشکسوتان عرصه نمایش در کنار جوانان فعال در عرصه تئاتر و سینما دعوت به همکاری کردم که میکائیل شهرستانی، مهدی میامی، محمد ساربان، محمود راسخ فر، شمس لنگرودی، حسین فلاح، آزاده موحد و آوا دارویت از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند البته خودم نیز در  فیلم «تمرین برای اجرا» بازی کرده ام.

سجادی با اشاره به این مطلب که فیلم «تمرین برای اجرا» در راستای به خدمت گرفتن سینما در عرصه ادبیات کهن ایرانی است، یادآور شد: صحبت های بسیاری در قالب کنگره شعر فردوسی و یا از سوی فردوسی شناسان در محافل مختلف مطرح می شود و مسئولان فرهنگی نیز بر ساخت فیلم هایی بر اساس ادبیات کهن ایرانی تاکید دارند و فیلم «تمرین برای اجرا» نیز در راستای دغدغه هایی از این دست ساخته شده است.

وی در پایان گفت: فیلم «تمرین برای اجرا» با کمترین هزینه ساخته شد و خوشحالم به پشتوانه نیروی انسانی و انرژی مثبتی که از گروه گرفتم توانستم ساخت این اثر را به سرانجام برسانم.

محمدعلی سجادی علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی و نویسندگی این فیلم سینمایی را به عهده داشته است.

محمدرضا سکوت مدیر فیلمبرداری، سودابه خسروی طراح صورتگری، فاضل ژیان صحنه آرا و طراح تن پوش‌ها، عباس رستگارپور و امید عاشوری صدابرداران صحنه، محمود موسوی نژاد صداگذار و ترکیب آواها، احسان آنالویی آهنگساز از دیگر عوامل  فیلم سینمایی «تمرین برای اجرا» هستند. همچنین نسیم میرزاده و ماهور سجادی از جمله بازیگرانی هستند که با این فیلم برای نخستین بار به سینما معرفی شده اند.

کد خبر 3028381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha