به گزارش خبرگزاري "مهر"، فيلم سينمايي "مزرعه پدري" در سال 1382 توليد شده و چهاردهمين ساخته كارگردانش محسوب مي شود كه فعاليت در عرصه فيلمسازي را از سال 1362 با "نينوا" آغاز كرد. ملاقلي پور از جمله كارگردانان عرصه دفاع مقدس است كه فعاليتش با فراز و نشيب همراه بوده و در اين زمينه گاهي در يك سال دو فيلم (74 و 78) و زماني نيز پس از دو يا سه سال يك فيلم توليد كرده است. يكي از پرجاذبه ترين و به تعبيري پرمخاطب ترين فيلم هاي ملاقلي پور "سفر به چزابه" محصول سال 1374 است.
فيلم "مزرعه پدري" در ادامه فعاليت هاي اين كارگردان برآيند تجربيات و فعاليت هاي پيشين وي است. ملاقلي پور از نظر جلوه هاي ويژه و استفاده از امكانات و ادوات جنگي در اين فيلم بيشترين بهره را مي برد و اثري به مفهوم واقعي كلمه جنگي ارائه مي كند. اين فيلم را به عبارتي پخته ترين اثر فيلمساز در مقام پرداخت و ارائه يك اثر قابل اعتنا در عرصه فيلم دفاع مقدس مي توان به شمار آورد.
"مزرعه پدري" داستان نويسنده اي به نام محمود است كه به خاطر بررسي آخرين رمانش (مزرعه پدري) از سوي يك تشكل دانشجويي در دزفول همراه خانواده اش به اين شهر مي رود. او رابطه اي بسيار عميق و نزديك با فرزندان و همسرش دارد، اما در ميانه هاي نشست يكي از دانشجويان به كشته شدن همسر و فرزندانش در اثر حمله توپخانه دشمن در سال هاي ابتدايي جنگ تحميلي اشاره مي كند كه موجب تغيير ناگهاني شرايط روحي محمود مي شود و با بازگشت به گذشته خاطرات حضورش در صحنه هاي نبرد را مرور مي كند.
"مزرعه پدري" داستاني پيچيده يا شخصيت پردازي فوق العاده و حتي پرفراز و نشيب ندارد، بلكه روايتي ساده است كه از ابتداي فيلم سعي دارد به نوعي مضمون اصلي قصه يعني دفاع مقدس را در سطحي فراگير و تاثيرگذار مطرح كند. اين فيلم را به تعبيري مي توان جنگي ترين اثر ملاقلي پور به حساب آورد. چون در فيلم يك جنگ واقعي رخ مي دهد و تمامي جزئيات آن به تصوير كشيده مي شود. در اين فيلم كارگرداني به مفهوم مديريت را كه حاصل تجربه اي عميق است، مي توان به خوبي شاهد بود. فيلمبرداري، صدابرداري، تدوين و جلوه هاي ويژه در كنار هم به اوج و شكوه فيلم كمك مي كنند و بخشي از عواطف، خاطرات، خطرات و جلوه هاي پاك انساني نهفته در عرصه دفاع مقدس را در صحنه نبرد به تصوير مي كشند.
البته تعدادي از نويسندگان و منتقدان سينمايي جلوه و زيبايي بصري فيلم را مديون محمدرضا شرف الدين طراح جلوه هاي ويژه فيلم، تدوين بسيار هوشمندانه بهرام دهقاني و زيبايي مضمون و قصه در قصه اثر را حاصل مشاوره و انديشه هاي مرتضي سرهنگي مي دانند كه در نگارش فيلمنامه كمك كرده است. اين دست نويسندگان فيلمبرداري سريع و مناسب سينماي جنگ، تدويني زيبا با استفاده از قطع هاي سريع و بجا، استفاده از صداي دالبي ساروند (كه در آن سال ها تازه پا به سينماي ايران گذاشته بود) و از همه مهمتر جلوه هاي ويژه كم نظير فيلم را از عوامل اصلي موفقيت فيلم در جذب مخاطب به حساب مي آورند و در اين بخش سهمي مساوي با عوامل تاثيرگذار فيلم براي كارگردان قايل هستند.
جمشيد هاشم پور، مهدي احمدي، آتنه فقيه نصيري، قاسم زارع، قربان نجفي، حسن عباسي، علي اسكندري و سيروس همتي بازيگران اصلي "مزرعه پدري" هستند. هاشم پور در اين فيلم نقش مردي لمپن را بازي مي كند كه توبه كرده و به جبهه آمده است و براي مكافات عمل خود حرف نمي زند. او اين نقش بي كلام را به اندازه اي خوب بازي مي كند كه به خوبي نگاه بيننده را به خود معطوف مي سازد. آنته فقيه نصيري هم در اين فيلم با آنكه نقش زيادي ندارد، اما به خوبي جلوه هاي محبت و عاطفه در جنگ را بازي مي كند و با استفاده مناسب از چادري كه به او داده شده، جلوه كاملي از زن صبور و حمايت كننده ايراني را به تصوير مي كشد.
"مزرعه پدري" در بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر نتوانست نظر داوران را به خود جلب كند. به خصوص كه در اين سال حضور فيلم هاي سينمايي "دوئل" ساخته احمدرضا درويش و "اشك سرما" به كارگرداني عزيز الله حميدنژاد و ديگر ساخته هاي سينماي دفاع مقدس اين فيلم را تا حدودي در سايه قرار داد و به خصوص درخشش فوق العاده "دوئل" چنان بود كه "مزرعه پدري" هيچ جايزه اي نبرد.
اين فيلم در دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس چند جايزه را از آن خود كرد. در بخش جنبي انجمن مديران توليد سينماي ايران جايزه بهترين مدير توليد را به نصرت الله كني و جايزه بهترين فيلم را به حبيب الله كاسهساز دادند. همچنين در اين جشنواره در بخش معرفي كارگردان هاي برتر تاريخ سينماي دفاع مقدس رسول ملاقلي پور عنوان دوم را به خود اختصاص داد.
فيلم سينمايي "مزرعه پدري" به كارگرداني و نويسندگي رسول ملاقليپور جمعه پنجم خرداد از شبكه يك سيما پخش مي شود.
نظر شما