۳۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۴۲

دو خبر از تجسمی فجر

آثار برتر انتخاب شدند/ برنامه نمایش مستندهای امروز

آثار برتر انتخاب شدند/ برنامه نمایش مستندهای امروز

آخرین روز از بخش مستندهای هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به نمایش فیلم‌هایی با موضوع سلطان محمد نقاش، ابوالحسن صدیقی، لیلیت تریان و واحد خاکدان اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز جمعه ۳۰ بهمن‌ماه و در آخرین روز از نمایش فیلم‌های مستند تجسمی جشنواره فجر ۶ اثر در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درخواهد آمد.

در اولین سانس اکران مستندهای تجسمی فجر که از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز می‌شود. در بخش جنبی این رویداد مستند «سلطان محمد نقاش» به کارگردانی سیدوحید حسینی نامی و تهیه‌کنندگی سیدوحید حسینی نامی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش در خواهد آمد. این فیلم ظهور و بروز نقاش بزرگ مکتب تبریز، سلطان محمد نقاش را روایت می‌کند و به بررسی آثار وی بخصوص اثر معروف معراج پیامبر (ص) می‌پردازد.

همچنین در ادامه این سانس و در بخش جنبی مستندهای تجسمی فجر، فیلم «سرآمد» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدهادی موسوی به نمایش در می‌آید. این فیلم مستند پرتره‌ ابوالحسن صدیقی پدر مجسمه‌سازی نوین ایران و خالق شاهکارهایی کم نظیر از مفاخر ملی ایران است که به این هنرمند لقب میکل آنژ شرق داده‌اند.

دومین سانس بخش مستندهای جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از ساعت ۱۷:۱۵ تا ۱۸:۳۰ سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران میزبان دو فیلم «با این دست‌ها» و «بانو» در بخش مسابقه این رویداد هنری است.

مستند «با این دست‌ها» به کارگردانی رضا حائری و تهیه‌کنندگی سیمین‌دخت دهقانی  روایت‌گر هنرهای کاربردی و صنایع دستی ایران است که دیگر در زندگی روزمره ایرانیان کمتر نمود پیدا می‌کند. ۹ هنرمند از شهرهای مختلف ایران با ابتکار و خلاقیت هنرهای کاربردی را وارد زندگی روزمره کرده‌اند و در عرصه‌های بین‌المللی به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند.«با این دست‌ها» قصد دارد زندگی و کار یک روز از این هنرمندان را در ۹ قسمت به تصویر بکشد.

مستند «بانو» ساخته محمد صفا و تهیه‌کنندگی محمد مصفا و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز نگاهی به زندگی و آثار «لیلیت تریان»؛ مجسمه‌ساز ایرانی که یکی از اولین مدرسان این رشته به صورت آکادمیک در ایران است؛ می‌پردازد.

سومین سانس نمایش مستندهای تجسمی فجر از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ به اکران دو فیلم «اسبی که شیهه نمی‌کشد» و «من بوداغین مارالی یام» (آهوی این کوه منم) اختصاص دارد.

«اسبی که شیهه نمی‌کشد» ساخته محمدرضا عینی و تهیه‌کنندگی محمدرضا عینی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛ مستند پرتره‌ای است که روایت‌گر زندگی واحد خاکدان؛ نقاش معاصر است.

«من بوداغین مارالی یام» (آهوی این کوه منم) به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسن رجبی نیز مستندی درباره منور رمضانی معروف به «ننه نقاش» است که از سوی فرزندش حسن رجبی روایت می‌شود.

بخش فیلم‌های مستند «هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر» به دبیری علیرضا قاسم‌خان در دو بخش جنبی و مسابقه طی ۵ روز در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و در این بخش ۲۵ فیلم، ۱۶فیلم بخش مسابقه و ۹ فیلم در بخش جنبی به نمایش درآمد. برگزیدگان این بخش از جشنواره روز ۸ اسفندماه در مراسم اختتامیه هشتمین «جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر» در تالار وحدت معرفی می‌شوند.

هشتمین «جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر» به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ۹ بهمن تا ۱۷ اسفندماه به دبیرکلی مجتبی آقایی در موسسه فرهنگی و هنری صبا، موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران و موزه فلسطین میزبان علاقه مندان است.

برگزیدگان هشتمین «جشنواره هنرهای تجسمی فجر » ۸ اسفند معرفی می شوند

هیات داوران هشتمین «جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر» با بررسی ۲۰۵ اثر بخش مسابقه این رویداد هنری، آثار برگزیده این دوره از جشنواره را انتخاب کردند.

احمدمصطفی هنرمند مصری به همراه بهروز دارش هنرمند مجسمه‌ساز،، اصغر کفشچیان‌مقدم هنرمند عرصه هنرهای جدید، جمشید حقیقت‌شناس هنرمند نقاش و فرح اصولی نگارگر معاصر، آثار بخش رقابتی جشنواره هشتم فجر را داوری کردند.

هیات داوران هشتمین «جشنواره هنرهای تجسمی فجر » با توجه به حذف رشته‌های هنری و آزادی استفاده از مدیاهای مختلف در ارائه آثار هنری با رویکرد معاصر در جشنواره هشتم تجسمی فجر، متفاوت‌تر از دیگر رویدادهای هنری به داوری آثار این جشنواره پرداختند و با بررسی ۲۰۵ اثر بخش مسابقه جشنواره هشتم بر مبنای ایده، بیان هنری، کیفیت اجرای تکنیکی آثار برگزیده این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر را انتخاب کردند.

برگزیدگان هشتمین «جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر» روز ۸ اسفندماه در مراسم اختتامیه این رویداد هنری در تالار وحدت معرفی می شوند و با توجه به ادامه نمایشگاه این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا ۱۷ اسفندماه، علاقه مندان می‌توانند از آثار برگزیده این رویداد هنری در کنار دیگر آثار هشتمین «جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر» در موسسه صبا فرهنگستان هنر دیدن کنند.

کد خبر 3560624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha