۲۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲

از ابتدای ماه رمضان؛

یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در قم از سطح عرضه خارج شد

یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در قم از سطح عرضه خارج شد

قم - رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: از اول ماه مبارک رمضان تاکنون هزار و ۱۹۱ کیلو انواع مواد غذایی غیر قابل مصرف در قم از سطح عرضه و مصرف خارج شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی قم، مرتضی آقاحسنی در خصوص اجرای طرح نظارت‌های بهداشتی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم در ماه مبارک رمضان گفت: معاونت بهداشت در ایام ماه مبارک رمضان نیز همانند دیگر ایام سال اقدام به نظارت و بازرسی از مراکز تهیه و توزیع غذا کرده و نظارت‌های بهداشتی خود را تشدید کرده است.

وی گفت: خارج کردن بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف از سطح عرضه و مصرف از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون یکی از این اقدامات نظارتی بوده که در راستای گسترش سلامت و بهداشت استان قدم برداشته است.

رئیس مرکز بهداشت قم گفت: از اول ماه مبارک رمضان تاکنون هزار و ۱۹۱ کیلو انواع مواد غذایی غیر قابل مصرف از سطح عرضه و مصرف خارج شد که از این مقدار، ۳۸۵ کیلوگرم از آن اختصاص به زولبیا و بامیه داشت.

آقاحسنی ادامه داد: با تشدید نظارت‌های بهداشتی بر مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی حساس ۱۴۰۰ بازرسی انجام شده است که ۲۳۳ مورد از آن در قنادی‌ها و مراکز پخت و فروش آش و حلیم بوده که در همین راستا ۷۷ مورد نمونه برداری به منظور آزمایش انجام شده است.

وی گفت: ۶ اکیپ بازرسان بهداشت محیط معاونت بهداشت تا پاسی از شب در سطح شهر حضور داشته و اقدام به نظارت بر اغذیه فروشی‌ها، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی و بین راهی و برخورد قاطع با متخلفان می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون ۹۲ مورد اخطاریه بهداشتی صادر، ۱۲ مرکز و امکنه متخلف به مراجع قضایی معرفی و پنج امکنه نیز تعطیل و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شده است.

آقاحسنی گفت: همچنین در راستای کنترل طغیان بیماری‌های منتقل کننده از آب و غذا، ۲ مورد گزارش شده بود که در سطح شهر و روستا توسط اکیپ تشخیص بیماری‌ها و بهداشت محیط مورد بررسی، پیگیری و کنترل قرار گرفت.

وی افزود: بازدید از ایستگاه‌های صلواتی و کلرسنجی منابع آب مسجد مقدس جمکران و مراکز عرضه موادغذایی در بازارچه نیمه شعبان، کنترل مواد غذایی در اغذیه فروشی‌ها و فست فودها به خصوص در هسته مرکزی شهر، رسیدگی به وضعیت نامناسب بهداشت فردی در چند کارگاه شیرینی پزی و اغذیه فروشی و اصلاح در محل، تذکر در خصوص شرایط نا مطلوب نگهداری زولبیا بامیه، درطبقات نزدیک به زمین و بدون پوشش و تعطیلی موقت چند مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی تا رفع مشکل بهداشتی از جمله اقدامات این مرکز در ایام ماه مبارک رمضان بوده است.

رئیس مرکز بهداشت استان قم تصریح کرد: همچنین یدسنجی از نمک مصرفی و کلرسنجی آب، پیگیری کارت بهداشت متصدیان و کارگران مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و صدور جریمه در صورت عدم وجود کارت بهداشت، معدوم سازی مواد غذایی آماده مصرف که در شرایط غیربهداشتی و ناسالم تهیه و نگهداری شده بودند، جمع آوری دستفروشان دوره گرد، کنترل منابع ذخیره آب شیرین بیمارستان‌ها، بخش لنژری (محل شستشو، ضدعفونی، اتوکشی البسه، پتو و ملحفه‌ها)، کنترل پسماند بیمارستان و امحاء پسماندهای خطرناک و جمع اوری و معدوم سازی روغن‌های سوخته کارگاه‌های تولید زولبیا بامیه در حال مصرف از دیگر اقدامات این مرکز به شمار می‌رود.

آقاحسنی اظهار داشت: طی یک هفته ابتدایی ماه مبارک رمضان در طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان قم نیز، ۵۱ جلسه هماهنگی و توجیهی- آموزشی با مساجد و اماکن مذهبی و سایر اماکن برگزار کرده است.

وی گفت: همچنین در این مدت ۹۱۰ بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، ۲۲۰ بازرسی از اماکن عمومی، ۳۷ بازرسی از اماکن بین راهی و ۲۳۳ بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از جمله قنادی، آش و حلیم صورت گرفته است.

کد خبر 3688089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha