۲۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۵۸

رئیس یونیسف آلمان در گفتگو با مهر:

برگزیت تأثیری بر موقعیت پناهجویان نخواهد داشت

برگزیت تأثیری بر موقعیت پناهجویان نخواهد داشت

رئیس یونیسف آلمان در خصوص بحران پناهجویان اظهار داشت که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیری بر موقعیت پناهجویان ندارد.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل- شقایق لامع زاده: بحران پناهجویان یکسالی است که کشورهای اروپایی را به خود مشغول کرده است. در میان کشورهای اروپایی نظرات و شیوه های مختلفی در برخورد با این موضوع در پیش گرفته اند. آلمان از جمله کشورهای اروپایی است که شمار زیادی پناهجو را در خود جای داده است.

این بحران مدتی است به موضوع محوری نوشتاری و گفتاری میان رسانه ها و مقامات مختلف جهان تبدیل شده که از این میان شماری کتاب به رشته تحریر در آمده است که از آن جمله می توان به کتاب « هیچ کجا امن نیست» نوشته «ماریا ولسر» که در تاریخ ۲۰ ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی به چاپ رسید، اشاره کرد. 

«ولسر» از سال ۱۹۹۵ میلادی به عضویت کمیته یونیسف در آلمان در آمد و در نهایت در آوریل سال ۲۰۰۸ میلادی به ریاست آن منصوب شد. وی دارای جوایز متعدد از ارگان ها و نهادهای داخلی آلمان و بین المللی است. این نویسنده آلمانی بالغ بر ۱۰ اثر مکتوب درباره وقایع جاری بین المللی مانند بحران پناهجویان و جنگ بالکان به رشته تحریر در آورده است.

«ماریا ولسر» رئیس یونیسف در آلمان، خبرنگار ارشد شبکه های تلویزیونی و نویسنده آلمانی به بهانه انتشار کتاب جدید خود «هیچ کجا امن نیست» به گفتگو با خبرنگار مهر نشست. آنچه در ذیل می آید مشروح این گفتگو است.

*با توجه به فعالیت گروههای افراطی در آلمان که علیه پناهجویان فعالیت می کنند آیا جامعه آلمان به خوبی پذیرای پناهجویان است؟

بله، بی شک اکثریت مردم آلمان پذیرای پناهجویان هستند. من نمی توانم به وضوح درباره اروپا سخن بگویم و اظهار نظر کنم. آنچه بدیهی است دروازه های آلمان به روی پناهجویان باز است. 

اینکه در پذیرش پناهجویان با شرایط و صلاحیت های مختلف از آغاز سخت بوده، شکی وجود ندارد. من گمان می کنم که ما در مسیر خوبی قرار داریم. صدها هزار پناهجو در آلمان پذیرش شده و از جای خواب و اقامت مناسبی برخوردار هستند. آنها در دوره های زبان آموزی آلمانی در حال گذراندن دوره های لازم هستند. کودکان پناهجو در مدارس مشغول به تحصیل شده اند. تنها در هامبورگ بیش از یک سوم کودکان پناهجو در مدارس به تحصیل می پردازند.

*بزرگترین چالش پیش روی بحران پناهجویان از منظر شما چیست؟ برخی معتقدند که کشورهای غربی نگاه گزینشی به پناهجویان دارند. به این معنا که از میان پناهجویان کسانی که جز طبقه متوسط هستند را سریعتر جذب کشورهای خود می کنند. در این باره چه نظری دارید؟ دلیل کم توجهی به مقوله امنیت انسانی و توسعه انسانی در میان کشورهای پذیرنده پناهجویان چیست؟

 یادگیری زبان آلمانی در حال حاضر بزرگترین چالش پیش روی پناهجویان است. برای آلمانی ها هم ساده نیست که بتوانند میان تروریست ها و پناهجویان واقعی تمایز قائل شده و آنها را به خوبی از یکدیگر تشخیص داده و به آنها کمک کنند. تبلیغات نیز در این عرصه راهگشا نخواهد بود، زیرا دروغ های زیادی در این میان ممکن است بوجود آید که تشخیص آن برای شهروندان معمولی کمی دشوار و پیچیده به نظر می آید. آلمانی های مطلع از رویدادهای جاری باید قد علم کرده و با مردم فریبی و فقر در این مسیر مقابله کنند. ما باید همواره از تاریخ درس بگیریم.

سرمایه گذاران در حمایت از صدراعظم آلمان اعلام کردند که «ما می توانیم» ما باید به این مقوله متعهد بوده و تلاش های لازم را انجام دهیم. ما موظفیم به پناهجویان آموزش های لازم را ارائه دهیم.

پناهجویان نیز علاقمندند که خیلی خود وارد بازارهای کار شده و به کسب در آمد بپردازند. در عین حال باید به این نکته توجه داشت که این امور بعضا مغایر قوانین موجود است. در این شکی وجود ندارد که برخی قوانین مستلزم تغییر هستند.

*برخی معتقدند که اتحادیه اروپا نتوانسته برخورد لازم و موثری با پدیده مهاجران داشته باشد و برگزیت یکی از دلایل آن است. در این باره چه نظری دارید؟

برگزیت هیچ ارتباطی با بحران پناهجویان نداشته، ضمن آنکه تاثیری نیز بر آن ندارد. تا زمانی که آلمان با ۸۲ میلیون نفر جمعیت از اقتصاد رو به رشد و خوبی برخوردار است، دلیلی برای نگرانی و استرس ۸۰۰ هزار پناهجو وجود ندارد.

کد خبر 3763476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha