۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۱۹

از سوی گاج صورت گرفت؛

انتشار ۷۰۰ عنوان کتاب آموزشی

انتشار ۷۰۰ عنوان کتاب آموزشی

انتشارات بین المللی گاج تا به امروز، بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب از مقطع پیش‌دبستانی تا دانشگاه منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل جوکار، موسس و مدیرمسئول انتشارات بین‌المللی گاج در پانزدهمین سال فعالیت این انتشارات، اظهار داشت: در خصوص عملکرد این موسسه، دانش‌آموزان و معلمان باید اظهارنظر کنند؛ اما تمام سعی گروه، عرضه کتاب‌های جامع و کامل بوده و امیدواریم مخاطبین هم راضی باشند.

وی در مورد اینکه آیا در این سال‌ها گاج افت کیفیت یا فروش داشته، افزود: از نظر شمارگان کتاب، همواره رشد صعودی داشته‌ایم، ولی گاهی اوقات پیش می‌آید که برخی کتاب‌های ناشران دیگر به صورت موردی از حیث شمارگان، فروش بالاتری داشته باشد.

مدیر مسئول این انتشارات در مورد اینکه موفقیت یک کتاب در فروش، بیشتر به مولف مربوط می‌شود یا ناشر، ادامه داد: این موضوع بستگی به شهرت نویسنده و ناشر دارد. گاهی اوقات یک نویسنده مشهور، باعث مطرح شدن یک ناشر می‌شود. برای مثال، ناشری که ۲۰ عنوان کتاب دارد و ۱۹ عنوان آن در سال به طور متوسط در ۳ هزار نسخه عرضه می‌شود و یک کتابش در یک‌صد هزار نسخه، بدیهی است اینجا نقش نویسنده کتاب یک‌صدهزار جلدی، پر رنگ‌تر از ناشر است و بالعکس یک نویسنده خوب و خوش‌قلم ولی نه‌چندان معروف، ممکن است کتابش در یک نشر در طی یک سال ۳ هزار نسخه عرضه شود؛ اما همین نویسنده در یک نشر معروف، همان کتابش در شمارگان خیلی بالاتر عرضه گردد.

وی اضافه کرد: اینجا نقش ناشر پررنگ‌تر از مولف است؛ ولی یک موضوع مهم‌تر وجود دارد و آن قالب بندی مطالب کتاب درسی بر اساس نیاز دانش‌آموزان است؛ یعنی ابتدا بایستی ناشر نیاز مخاطب را تشخیص دهد، سپس بر اساس آن نیاز، طرحی را برای تالیف آماده کند و از مولفان مطرح و با تجربه در آن درس بخواهد مطابق آن قالب به تالیف بپردازند، دراین صورت ناشر یک سبک ارائه داده است و نویسندگان در درون آن سبک مشغول تالیف هستند و دانش‌آموزان هم، از سردرگمی در دروس مختلف خلاص می‌شوند.

جوکار در ادامه به این پرسش که انتشاراتش این موضوع را در طراحی کتاب‌های خود رعایت کرده؟، اینگونه پاسخ داد: از همان ابتدا بر همین اساس فعالیت خودمان را شروع کردیم و من چون خودم معلم درس شیمی بودم، نیاز مخاطب را تا حدودی می‌شناختم و چند سال بعد، ساختمان تالیف را تاسیس کردم، به گونه‌ای که نویسندگی را به عنوان شغل اصلی معلم تعریف کرده است.

وی اضافه کرد: معتقدم در طول هفته یک نویسنده می‌بایست ۴ روز تالیف و ۲ روز تدریس کند، تا از فضای کلاس درس و دانش‌آموزان دور نباشد و نوشته‌های خود را در آن ۲ روز در کلاس به بحث و نقد بگذارد و معتقدم این تالیف بایستی در یک محیط با تمام امکانات و نیازهای متناسب تالیف باشد و در تعامل با سایر نویسندگان و ویراستاران، لذا ضرورت تاسیس ساختمان تالیف از همان روزهای اول برایم قطعی بود.

مدیرمسئول این انتشارات با بیان این جمله که کسانی که کتاب‌های گاج را می‌خوانند فرصت دیدن تلویزیون ندارد، ادامه داد: همه ساله تیزرهای گاج صرفا جنبه اطلاع‌رسانی داشته و به معرفی محصولات و خدمات جدید خود پرداخته و هیچگاه جنبه تبلیغاتی نداشته است. امسال نیز با توجه به تعداد زیاد محصولات با همین روش اطلاع‌رسانی گسترده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که بزرگترین نقدی وارده به گاج چیست، تاکید کرد: مخاطبین ما معتقدند که قیمت کتاب‌های گاج بالا است و این حرف درستی است؛ ولی حجم کتاب‌های ما نیز زیاد است، برخی دانش‌آموزان در بین ناشران، قیمت هر درس را با هم مقایسه می‌کنند. مثلاً  می‌گویند کتاب فیزیک گاج گران‌تر از کتاب فیزیک یک ناشر دیگر است؛ البته حجم کتاب هم مهم است؛ چون قیمت‌گذاری در ایران بر اساس تعداد صفحات صورت می‌گیرد؛ اما در مجموع قیمت کتاب در ایران در سال‌های اخیر برای مخاطبان واقعاً بالا و آزاردهنده است.

جوکار صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: تا قبل سال ۱۳۸۶ ناشران سهمیه کاغذ دولتی دریافت می‌کردند و قیمت کتاب مناسب‌تر بود؛ اما در طول حدوداً یک دهه اخیر همه مراحل تولید یک کتاب با نرخ آزاد طی می‌شود و مسئله مهم‌تر اینجا است که کاغذ مصرفی کتاب‌ها عمدتاً وارداتی است و افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ ارز در دهه ۹۰ باعث افزایش ۳۰۰ درصد قیمت کاغذ به عنوان اصلی‌ترین هزینه تولید کتاب شد.

وی با بیان اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۰ درصد از کاغذ مصرفی در کشور تولید می‌شود و ۲ کارخانه نسبتاً فعال و البته بسیار قدیمی و با تکنو لوژی به روز نشده در ا یران فعالیت می‌کنند، در مورد حل مشکل قیمت کتاب اظهار کرد: تا زمانی که مطالب آموزشی از طریق کتاب‌های کاغذی ارائه می‌شود، این مشکل وجود دارد، کاهش حجم کتاب به محتوای آن و آموزش به زبان ساده لطمه می‌زند. قطعاً در سال‌های آتی مطالب آموزشی در سطح گسترده از طریق اپلیکیشن‌ها، کتاب‌های شنیداری و ویدئوهای آموزشی عرضه خواهند شد و کمتر نیاز به کتاب‌های کاغذی خواهد بود و آموزش از این روش ها تا ۹۰ درصد کاهش هزینه را برای مخاطبان به همراه دارد.

مدیر این انتشارات، اقدام‌های زیر مجموعه‌اش در این مسیر را اینگونه توضیح داد: سایت دکتر آی کیو به نشانی www.driq.com را طراحی کرده‌ایم. تقریبا از ۲ سال پیش با هدف آموزش رایگان برای همه اقدام به ضبط صدها ساعت فیلم آموزشی در همه مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه به صورت کامل و حرفه‌ای توسط برترین اساتید آموزشی کرده و قصد داریم در سامانه مذکور، تمام این فیلم ها را به صورت کاملا رایگان ارائه دهیم؛ یعنی دانش‌آموزان از اول مهر ماه سال جاری می‌توانند تمام فیلم‌های مورد نیاز خود را در هر مبحثی به صورت رایگان انتخاب و با کیفیت بالا دانلود کنند.

وی اضافه کرد: به جهت تنوع فیلم‌های آموزشی در سامانه Driq.com ایده دیگری داریم که به زودی اجرا خواهیم کرد و آن برگزاری جشنواره فیلم آموزشی است. در این جشنواره طی یک فراخوان عمومی از همه معلمان و اساتید سراسر کشور طی یک طرح جامع تدوین‌شده، تقاضا می‌کنیم در مباحث تعیین‌شده از روش تدریسشان مطابق با آئین‌نامه اعلامی فیلم بگیرند و آن را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و دبیرخانه جشنواره طبق ضوابط از قبل اعلام شده، از فیلم‌ها در سامانه استفاده کرده و آنها را نیز به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

جوکار در پایان گفت: قطعا منجر به کاهش فروش کتاب می‌شود؛ ولی این موضوع برای ما مهم نیست، ما هدف بزرگتری داریم و آن، توسعه عدالت آموزشی است و علاقمندیم، مطالب آموزشی به صورت رایگان در اختیار همه دانش‌آموزان و دانشجویان قرار بگیرد.

کد خبر 3773736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha