۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۲۲

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

ریزگردهای داخلی خطرناکترین ریزگردها برای سلامتی است

ریزگردهای داخلی خطرناکترین ریزگردها برای سلامتی است

اصفهان-عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ریزگردها داخلی ازجمله ریزگردهای ناشی از سوخت، صنایع، تالاب گاوخونی، زاینده رود از خطرناکترین ریزگردها برای سلامتی شهروندان به شمار می‌رود.

یعقوب حاجی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ریزگردهای ناشی از سوخت خودروها سمی‌ترین نوع ریزگردها محسوب می‌شود که با ورود مستقیم به ریه وارد خون شده و تمام بافت‌های بدن و در نهایت به مغز آسیب می‌رساند.

وی بیان داشت: ریزگردها نسبت به اندازه آن خطرناک است و هرچه این ریزگردها مثل ریزگردهای ناشی از سوخت، صنایع و حتی ریزگردهایی که از تالاب گاوخونی و کف زاینده رود به هوا می رود، کوچکتر باشد، این خطر بیشتر است.

عضو مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: با توجه به اینکه در زمان جاری شدن آب بر بستر رودخانه، تمام فاضلاب صنایع و شهری به داخل زاینده رود ریخته می‌شود و در خاک نفوذ می‌کند که با خشک شدن زاینده رود، گرد و غبار بلند شده از زاینده رود و تالاب گاوخونی حاوی فلزات سنگین و بیماری زا است.

وی با اشاره به اینکه ریزگردهای داخلی بسیار آسیب زاتر از ریزگردهای خارجی است، گفت: ریزگردها با منشا خارجی هم از سال های ۸۷ و ۸۸ به بعد وارد کشور شد وتا قبل از این سالها گرد و غباری با منشا خارجی و داخلی نداشتیم.

حاجی زاده با بیان اینکه در فصل تابستان به علت وزش باد از سمت شرق بیشتر شاهد گرد و غبار با منشا داخلی هستیم و این در حالی است که در فصل زمستان چون غالب جهت وزش باد از سمت غرب است بیشتر شاهد گرد و غبار با منشا خارجی هستیم، ادامه داد: گرد و غبارهای داخلی ناشی از خشکی زاینده رود و کم آبی، زمین‌های بدون پوشش گیاهی و مسیرهای زاینده رود که بی آبی بر آن رخنه کرده است، وجود دارد.

وی گفت: در چند سال گذشته برحجم  گرد و غبارهای ناشی از منشا داخلی اضافه شده است.

کد خبر 3790989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha