۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۰۷

جایزه گیلر کانادا به نامزد بوکر رسید

جایزه گیلر کانادا به نامزد بوکر رسید

جایزه گیلر کانادا که از معتبرترین جوایز ادبی این کشور است، «مدلاین تین» فینالیست جایزه بوکر را به عنوان برنده این دوره خود انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، گران‌ترین جایزه ادبی کانادا برای کتابی با عنوان «نگو هیچ چیزی نداریم» به خانم تین اهدا شد. این کتاب درباره زن جوانی است که پس از حوادث میدان تیان‌آنمن چین، کشورش را ترک می‌کند.

جایزه ۱۰۰ هزار دلاری گیلر در تورنتو از سوی پنج فردی که هیات داوران این دوره را تشکیل داده‌اند به این نویسنده اهدا شد.

هیات داوری نوشت به دلیل جزییات، لایه‌های مختلف، پیچیدگی وجه درام و موسیقی کلاسیک نهفته در این کتاب آن را شایسته دریافت این جایزه دانسته است. در این کتاب دو حادثه بسیار مهم چین معاصر ذهن را به خود مشغول می‌کند از یک سو مائو تسه‌تونگ رهبر انقلاب فرهنگی چین و از سوی دیگرقتل عام میدان تیان‌آنمن.

این کتاب که از نامزدهای جایزه بوکر هم بود، به عنوان فینالیست این جایزه هم شناخته شد اما در نهایت رقابت را به نویسنده‌ای آمریکایی پل بیتی واگذار کرد که درباره تبعیض نژادی در آمریکا بود.

امسال لارنس هیل نویسنده کانادایی، سامانتا هاروی رمان‌نویس بریتانیایی و آلن وارنر نویسنده اسکاتلندی با بررسی ۱۶۱ کتاب ۶ نامزد سال ۲۰۱۶ این جایزه را انتخاب کردند.

جایزه گیلر اسکاتیا بانک که گران‌ترین جایزه ادبی کانادا محسوب می‌شود هر سال به بهترین نویسنده کانادایی خالق رمان یا مجموع داستان کوتاه انگلیسی زبان تعلق می‌گیرد. نویسنده‌ای که شهروند کانادا باشد و کتابش در کانادا منتشر شده باشد، می‌تواند در این رقابت شرکت کند. این جایزه که ارزش آن معادل ۷۵ هزار دلار آمریکاست، به هر یک از نامزدهای فهرست نهایی نیز ۱۰ هزار دلار جایزه می‌دهد.

مدلاین تین ساکن مونترال است و این رمان را سال ۲۰۱۶ منتشر کرد. مونا آواد برای رمان «۱۳ راه برای نگاه کردن به یک دختر چاق»، گری باروین برای رمان «زبان عبری برای راهزن‌های دریایی»، اما دوناهو برای رمان «عجیب»، کاترین لروکس برای رمان «دیوار حزب» و زویی ویتال برای رمان «بهترین نوع مردم» دیگر فینالیست‌های این جایزه بودند.

جایزه گیلر در سال ۱۹۹۴ از سوی یک تاجر به نام جک رابینویچ برای زنده نگاه داشتن نام و خاطره همسرش دوریس گیلر بنیان نهاده شد.

کد خبر 3818526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha