۱ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۳۳

«شیوه کمانچه نوازی» به چاپ پنجم رسید

«شیوه کمانچه نوازی» به چاپ پنجم رسید

کتاب «شیوه کمانچه نوازی» نوشته مهدی آذرسینا توسط انتشارات سروش به چاپ پنجم رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، مجموعه دو جلدی «شیوه کمانچه نوازی» نوشته مهدی آذرسینا به تازگی توسط انتشارات سروش به چاپ پنجم رسید.

کمانچه از سازهای زهی قدیمی ایران و در واقع نوع تکامل یافته رباب است؛ کاسه گرد و پایه آهنی دارد و مانند تار و ویولن سیم‌های آن را با گوشی محکم و کوک می‌کنند. کمانی که با آن کمانچه می‌نوازند کمانه نام دارد و همان است که در ویلن کلمه فرانسه آرشه (به معنای کمان کوچک) جای آن را گرفته است.

این ساز و صدای پرنفوذ و دل‌انگیزش برای دوستداران موسیقی ایرانی شناخته‌شده است ولی برای آموزش کمانچه‌نوازی به‌طور عملی متنی تدوین نشده بود. کتاب حاضر به‌منظور برطرف کردن این نقص تألیف شده است.

بخش‌های دو جلد این مجموعه عبارت‌اند از: درآمد (موسیقی و روش‌های آموزش آن و چگونگی تألیف روش کمانچه‌نوازی)، درباره کمانچه، شناخت ساز کمانچه، کتاب اوّل (تمرین)، کتاب دوم (تمرین و تطبیق حروف فارسی با لاتین)، نُت‌نویسی قطعاتی که با تغییر کوک اجرا می‌شوند، کمانچه‌نواز و کمانچه‌نوازی، فاصله و ریتم در موسیقی ایرانی، امکانات نوازندگی در کمانچه، شناخت ساز کمانچه، کتاب سوم (مجموعه شور و ماهور و همایون و چهارگاه) و کتاب چهارم (آهنگ‌هایی از موسیقی دستگاهی ایران برای کمانچه).

نسخه های چاپ پنجم این مجموعه از هفته آینده وارد بازار نشر می شود.

کد خبر 3856265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha