۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۲۶

فرماندار گرگان انتقاد کرد؛

مطالعات خلیج گرگان جزیره‌ای انجام می‌شود

مطالعات خلیج گرگان جزیره‌ای انجام می‌شود

گرگان– فرماندار گرگان گفت: گروه مطالعات نجات خلیج گرگان مشخص نیست و مطالعات این حوزه جزیره‌ای انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه یکشنبه سومین جلسه کمیته ملی نجات خلیج گرگان به میزبانی استانداری گلستان برگزار شد و نگرانی در خصوص تشکیل کانون ریز گرد در منطقه، درگیری پنج استان گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و سمنان با این پدیده و واکنش استانداری به استفاده از نام خلیج میانکاله به‌جای خلیج گرگان در صحبت‌های معاونان محیط‌زیست کشور از حاشیه‌هایی بود که به یکی از موضوعات اصلی این جلسه سه ساعت و نیمه تبدیل شد.

فرماندار گرگان در این جلسه اظهار کرد: پس از حدود یک سال از موضوع تدوین طرح نجات خلیج گرگان تازه به نقطه نخست رسیده‌ایم و به دنبال تعیین شاخص‌ها و هدف‌گذاری و مشخص شدن گروه مطالعاتی هستیم.

وی افزود: در کارگروه مرز موضوعات مختلف و مطالعات انجام‌شده مطرح شد اما در حال حاضر بیان می‌شود ترکیب گروه مطالعاتی، پیشنهادها و راهکارها مشخص نیست.

وی بابیان اینکه باگذشت یک سال باید شاخص‌ها و هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت تعیین می‌شد، ادامه داد: باید با اطلاعات موجود و سنجش نیازها برای بازگرداندن شرایط خلیج گرگان به حالت طبیعی انجام شود.

فرماندار مرکز استان تصریح کرد: جوامع اطراف خلیج گرگان حق‌وحقوقی دارند و بهره‌برداری مسئولانه باید از خلیج گرگان انجام شود.

حسینی اضافه کرد: در حال حاضر گروه مطالعات خلیج گرگان مشخص نیست و دستگاه‌های مختلف مطالعات جزیره‌ای انجام می‌دهند.

ایستگاه هواشناسی دریایی در گلستان نداریم

سپس مدیرکل هواشناسی استان گلستان اظهار کرد: بحث آینده‎نگری در موضوع خلیج گرگان مطرح است اما در سواحل دریای خزر در گلستان ایستگاه هواشناسی دریایی وجود نداریم.

نوربخش داداشی بابیان اینکه ایستگاه خودکار هواشناسی و تراز آب دریا از نیازهای اصلی برای نجات خلیج گرگان است، اضافه کرد: بخشی از وضعیت فعلی خلیج گرگان و تغییرات تراز آب در آن از پیامدهای تغییرات اقلیمی استانی و جهانی است.

به گفته وی مطابق تغییرات در ۲۰ سال گذشته دریای خزر روند کاهشی تراز آب را تجربه کرده است و ظرف چهارتا پنج سال آینده روند افزایشی آب دریا را شاهد خواهیم بود.

رسوب خلیج گرگان مدیریت شود

در ادامه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: این اداره کل در راستای وظیفه مندی در حوزه آبخیزداری اقداماتی انجام می‌دهد که می‎تواند در بهبود وضعیت خلیج گرگان مؤثر باشد.

ابوطالب قزلسفلو بابیان اینکه مطالعه هشت پروژه از نوکنده تا غاز محله کردکوی انجام‌شده است، افزود: عملیات اجرایی ۶ پروژه انجام‌شده و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد اما دو پروژه هنوز اجرایی نشده است.

وی بیان کرد: در مطالعات انجام‌شده در خصوص خلیج گرگان اعتبارات و حجم آب موردنیاز مشخص است و آب موردنیاز یک میلیارد مترمکعبی مخزن خلیج گرگان حجم زیاد و غیرقابل تخصیص نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با تأکید بر مدیریت رسوب خلیج گرگان ادامه داد: باید میزان رسوب ۴۰ هزار هکتار از اراضی بالادست خلیج که به میزان دو تن در سال است مدیریت شود.

توجه به مباحث اجتماعی و سیاسی خشکی خلیج

در ادامه مدیرکل شیلات استان گلستان گفت: مشکل اساسی خلیج گرگان به دلیل عدم جریان و گردش آب ایجادشده است و برای حل مسئله باید به راهکارها برای تزریق آب و جریان و گردش آب در گرگان رود و خلیج گرگان فکر کنیم.

سید جواد قدس علوی بابیان اینکه مدیریت حوزه آبریز بالادست خلیج گرگان در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، تأکید کرد: مباحث اجتماعی و سیاسی خشکی خلیج گرگان باید موردتوجه جدی قرار گیرد.

کد خبر 3891481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha