۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۳۵

سرانجام مبهم یک نبرد حقوقی؛

دردسر جیمز باند برای ایسلند/ طبیعت فدای گردشگری نمی‌شود

دردسر جیمز باند برای ایسلند/ طبیعت فدای گردشگری نمی‌شود

ایسلند اعلام کرد قصد دارد قانونی که ورود فیلمسازان به این کشور برای ساخت فیلم را آزاد گذاشته و با این کار موجب توجه هزاران توریست به این کشور شده را به چالش بکشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، نبرد حقوقی یک کمپانی سرمایه‌گذاری برای تملک یک تالاب یخچالی طبیعی به نام «یوکولسارلون» در سواحل جنوب شرقی ایسلند، ماجرایی است که ظاهرا به این زودی حل نمی‌شود.

در حالی که دادگاه هنوز در مراحل اولیه است، مشخص نیست چطور باید از این دارایی بزرگ طبیعی بهره‌بردای کرد.

فورستی اولافسون مدیر اتاق بازرگانی ایسلند در مصاحبه‌ای در این باره گفته است: این مورد نشان دهنده عدم قطعیت در این حوزه و بیان‌کننده این است که هیچ قانونی درباره شرکت‌های خصوصی و میزان عملکرد آنها برای ساخت مکان‌های توریستی در ایسلند وجود ندارد.

رونق کنونی اقتصاد ایسلند موجب شده تا شمار بالایی از بازدیدکنندگان مشتاق به دیدار از مناطق شمالی این کشور به ویژه لوکیشن‌های مجموعه «بازی تاج و تخت»، راهی این کشور شوند.

گفته شده آمار توریست‌های سال ۲۰۱۶ به همین دلیل در مجموع با رشدی ۳۴ درصدی روبه رو شده است.

منطقه‌ یوکورسارلون هم که با تعقیب و گریز اتومبیل‌ها در دریاچه یخ زده فیلم «جیمز باند» محصول ۲۰۰۹ با بازی دنیل کریگ معروف شد، اکنون یکی از مناطق تاپ گردشگری ایسلند شده و بیش از نیم میلیون مسافر را هر سال به خود جذب می‌کند. این منطقه در کنار پارک ملی واتنایوکول واقع شده که از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.

مدیر انجمن محیط زیست ایسلند در این باره گفته است: مکان‌های زیادی در دنیا یافت نمی‌شود که بتوان به راحتی یخچال‌های خزنده‌ای را که به دریا می‌پیوندند تماشا کرد. در عین حال این یک گوهر طبیعی و متعلق به همه مردم ایسلند است و درباره نحوه استفاده از آن باید بررسی جدی صورت بگیرد.

حق استفاده از این تالاب که بخش خصوصی خواستار سرمایه‌گذاری در آن بود به عنوان یک حق عمومی مدتی است به دادگاه رفته تا روشن شود که چگونه می‌توان از این تالاب بهره‌برداری گردشگری کرد.

در عین حال که گروهی معتقدند مالکیت دولتی بهترین راه حل ادامه حیات این تالاب نیست، شمار دیگری معتقدند واگذاری اختیار این تالاب به بخش خصوصی حتی با نظارت دولتی می‌تواند به حیات‌ آن در آینده آسیب برساند.

ایسلند که به دلیل طبیعت سخت، آتشفشان‌ها و چشمه‌های جوشانش در جهان شهرت دارد، هیچ عجله‌ای برای بهره‌برداری از این منابع طبیعی ندارد و برای دولت که به شدت از سوی طرفداران حفظ منابع طبیعی در فشار است کار ساده‌ای نیست که بتواند رای به بهره برداری از این منابع بدهد.

به همین دلیل وزیر محیط زیست نیز اعلام کرده هیچ برنامه‌ای برای افزایش بازدیدکنندگان از این یخچال طبیعی ندارند و افزایش شمار گردشگران می‌تواند به معنی آسیب رسیدن به این تالاب و پارک ملی نیز باشد.

ایسلند دارای سابقه طولانی در مقابله با سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند حق استفاده از این منابع طبیعی را به دست آورند. در سال ۲۰۱۲ نیز با یک میلیاردر چینی که قصد داشت با سرمایه‌گذاری در پارک کوهستانی این کشور موجب ورود گردشگران بیشتری به این کشور کوچک شود، مقابله جدی قانونی صورت گرفت.

کد خبر 3900313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha