۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۲۱:۵۷

سخنگوی کاخ سفید:

گزارش وضعیت برجام پس از بررسی ۹۰ روزه برای ترامپ ارسال می شود

گزارش وضعیت برجام پس از بررسی ۹۰ روزه برای ترامپ ارسال می شود

سخنگوی کاخ سفید از ارسال گزارش وضعیت برجام برای رئیس جمهور این کشور پس از بررسی ۹۰ روزه آن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «شون اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود  با خبرنگاران اعلام کرد که نامه امروز «رکس تیلرسون» وزیر خارجه این کشور درباره توافق هسته ایِ ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) میان ایران و کشورهای ۱+۵ موسوم به «برجام»، اقدامی از روی احتیاط بوده است.

سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: فرصت ۹۰ روزه بازبینی توافق هسته ای با ایران در راستای منافع آمریکا است. پیشنهاداتی درباره وضعیت کنونی برجام  پس از مهلت ۹۰ روزه برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ارسال خواهد شد.

لازم به ذکر است،  «تیلرسون» به عنوان اولین نفر از مقامات رسمی دولت «دونالد ترامپ» ساعاتی پیش اعلام کرده بود که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را از این ارزیابی آگاه کرده که ایران تا روز ۱۸ آوریل به تعهدات خود براساس برجام عمل کرده است.

در همین رابطه رویترز نیز در گزارشی اعلام کرده بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دستور بازبینی لغو تحریم های ایران را صادر کرده است.

تیلرسون در عین حال گفته بود که کنگره را از قصد دولت برای بررسی اینکه آیا رفع تحریم های ایران براساس برجام در راستای تامین امنیت ملی آمریکا بوده است یا نه آگاه کرده است.

گفتنی است، کاخ سفید حدود یک ماه پیش یعنی روز ۱۶ مارس بر لزوم «اجرای سفت و سخت» توافق جامع هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ تاکید کرده بود.

چند روز پس از آن - در روز ۲۱ مارس - یک مقام ارشد کاخ سفید گفت که دولت ترامپ فعلا به توافق هسته‌ای پایبند است و قصد دارد آن را در مورد ایران به طور قاطع به اجرا بگذارد.

«کریستفر فورد» مدیر ارشد امور سلاح های کشتار جمعی و منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شورای امنیت ملی آمریکا در آن زمان گفت که روند بازبینی در سیاست آمریکا در قبال ایران و توافق هسته‌ای همچنان ادامه دارد اما تا زمانی که تصمیم تازه‌ای اتخاذ نشده آمریکا خود را به برجام متعهد می داند.

کد خبر 3957717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha