۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۳۶

هیاتی از صربستان برای ایجاد کرسی زبان فارسی دربلگراد به تهران آمد

هیاتی از صربستان برای ایجاد کرسی زبان فارسی دربلگراد به تهران آمد

هیاتی از دانشگاه بلگراد برای همکاری با نهادهای دانشگاهی ایران و راه اندازی کرسی زبان فارسی در این دانشگاه، وارد تهران شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هیاتی متشکل از رئیس، چهار تن از معاونان و استادان دانشگاه بلگراد به همراه معاون وزارت آموزش صربستان روز جمعه ۱ اردیبهشت وارد تهران شدند تا با امضای تفاهمنامه‌هایی راه را برای راه‌اندازی کرسی زبان فارسی در دانشگاه بلگراد هموار کنند.  

این هیات که به کوشش رایزنی فرهنگی ایران در صربستان و  به سرپرستی رئیس دانشکده زبان‌های بلگراد  خانم دکتر لیلیانو مارکوویچ به تهران سفر کرده، قرار است در مدت اقامت چندروزه در تهران با معاونت پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت بین‌الملل بنیاد سعدی و رئیس و استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران دیدار و تفاهم نامه‌هایی آموزشی با این نهادها امضا کند.

دانشکده  زبان‌های بلگراد قصد دارد پس از  گذشت ۳۰ سال از تعطیلی کرسی زبان فارسی، از پاییز سال جاری تدریس درس زبان فارسی در مقطع کارشناسی و دو درس «فرهنگ» و «ادبیات ایران» را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا راه‌اندازی کند.

بر اساس این گزارش، نود سال پیش دکتر فهیم بایراکتارویچ، اولین زبان فارسی‌شناس صربستان بخش شرق‌شناسی و نیز در سال ۱۹۲۶ میلادی درس زبان فارسی را در دانشکده بلگراد تأسیس کرد و مشغول به تدریس آن شد. اما پس از درگذشت وی، و نیز  به دلیل مرگ نابهنگام استاد بعدی این درس، خانم دکتر ماریا جوکانوویچ کهنزد فهیم بایراکتارویچ، دکترا گرفته بود، از سی سال پیش تاکنون  آموزش زبان فارسی در دپارتمان شرق‌شناسی این دانشکده متوقف شده بود.

در حال حاضر بیش از ۱۵۰ دانشجوی صرب در دانشکده زبان دانشگاه بلگراد زبان فارسی را به عنوان زبان دوم  اختیاری می‌آموزند. ‌این دانشکده از سال ۲۰۱۲ میلادی دارای مدرس زبان فارسی اعزامی از ایران است. ولی با اینکه دپارتمان شرق شناسی دانشگاه بلگراد هم اکنون دارای کرسی‌های زبان عربی، زبان ترکی، زبان ژاپنی و زبان چینی است و با وجود استفبال دانشجویان از زبان فارسی، متاسفانه  کرسی زبان فارسی در آن هنوز راه‌اندازی نشده است.

کد خبر 3960517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha