۱۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۵

بنیانیان مطرح کرد؛

بهره برداری از تمدن غرب آگاهانه باشد نه منفعلانه

بهره برداری از تمدن غرب آگاهانه باشد نه منفعلانه

رییس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید در خصوص استفاده از تمدن غرب آگاهانه تصمیم بگیریم و از بخش های مثبت و به صورت آگاهانه بهره ببریم نه منفعلانه.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفت و گوی فرهنگی با موضوع چالش های سبک زندگی غربی بر مظاهر زندگی ایرانیان با حضور حسن بنیانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمود دامغانی  کارشناس عالی توسعه روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

بنیانیان در ابتدای این برنامه گفت: مردم آثار منفی و مثبت فرهنگ غربی بر زندگی خانوادگی خود ، نگاه و اندیشه به مسائل اجتماعی جوانان و ایجاد چالش میان نسل جوان و پدر و مادرها ، محیط زیست ، نحوه ارتباط افراد با منابع زیستی جامعه و  سازوکارهای اداره سیاسی کشور را به صورت روزمره احساس می کنند.

وی افزود: جوامع در حال توسعه به صورت ناخودآگاه تحت این تاثیرات قرار می گیرند. از این رو مقام معظم رهبری بر ضرورت تدوین الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ، اصلاح سبک زندگی ، پیوست نگاری فرهنگی و مهندسی فرهنگی را برای رهایی از دام این مسائل تاکید فرمودند تا آگاهانه تصمیم بگیریم و از بخش های مثبت تمدن غرب به صورت آگاهانه بهره ببریم نه منفعلانه.

عضو شورای عالی فرهنگی تلاش آگاهانه و سازمان یافته دشمن برای تاثیرگذاری بر روی فرهنگ را مورد تاکید قرار داد و افزود: دشمن زمانی که متوجه شد با حمله نظامی قوام نظام اسلامی ایران افزایش می یابد، درصدد تغییر باورهای افراد جامعه برآمد.زیرا آنها با مطالعه جامعه شناسی می دانستند جامعه ای که خانواده در آن متلاشی شود  از بین خواهد رفت. 

بنیانیان در ادامه گفت: یکی از اصلی ترین روش های از بین بردن فرهنگ اصیل یک کشور تخریب بنیان خانواده است.بنابراین دشمنان برنامه سازماندهی شده برای متلاشی کردن خانواده دارد به عنوان مثال در کشورهای غربی مردم برای داشتن شبکه های مستهجن باید پول پرداخت کنند در حالی که برای کشورهای هدف مانند ایران به رایگان پخش می شود.

در ادامه این برنامه دامغانی با تاکید بر اینکه مسائل را نباید کاملا سیاه و یا کاملا سفید در نظر گرفت، گفت: بدون تردید تمام هجمه فرهنگ غربی به سمت ضربه زدن به سبک زندگی کشورهای در حال توسعه که اولین مصداق آن خانواده است می باشد.

وی افزود: کشورهای غربی شکل فراصنعتی پیدا کرده اند و الگوی فردی را مطرح می کنند به این شکل که فردی از خانواده به الگوی مصرف زدگی تبدیل می شود و بنیان های اعتقادی را دچار مشکل می کند که حاصل آن تعارضات خانوادگی است و به همین دلیل کشورهای صنعتی در حال صدور فرهنگ مصرف زدگی به کشورهای در حال توسعه هستند.

کارشناس عالی توسعه روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی توجه به سنت و آیین های اصیل ایرانی را راهکار مبارزه با تهاجم فرهنگی دانست و گفت: در حال حاضر مردم علاقه زیادی به آیین های ملی خود پیدا کرده اند که یک تهدید بزرگ برای غرب محسوب می شود.

دامغانی در پایان گفت: مدرنیته غرب می خواهد ما را نسبت به نو شدن و سنت های خودمان بدبین کرده و ما را ارتجاعی معرفی نماید.این همان نقطه خطر و شبیخون فرهنگی است که مورد تاکید رهبری بوده است.

کد خبر 4022217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha