۳ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۰۳

در نشست فعالان اقتصادی مطرح شد؛

سنندج مهد نازک کاری/تولیدی که صادرات آن ممنوع و وارداتش آزاد است

سنندج مهد نازک کاری/تولیدی که صادرات آن ممنوع و وارداتش آزاد است

سنندج- فعالان اقتصادی کردستان در نشستی با معاون رییس جمهور خواستار معرفی سنندج به عنوان شهرجهانی نازک کاری شدند.

به گزارش خبرنگارمهر، آخرین برنامه سفر یک روزه  زهرا احمدی پورمعاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به کردستان نشستی با فعالان اقتصادی حوزه  های گردشگری و صنایع دستی این استان بود که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد.

رییس جامعه هتل داران استان کردستان، رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، رییس انجمن راهنماییان، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی سنندج، سرمایه گذار شهربازی سنندج، مدیرنخستین آژانس طبیعت گردی و یکی از فعالان حوزه صنایع دستی استان، سرمایه گذار هتل لاله سنندج، مدیر هتل هاله بانه از فعالان اقتصادی بودند که در این نشست به بیان مشکلات و پیشنهادات حوزه فعالیت خود پرداختند.

مهمانسرای ادارات و اسکان مسافران در مدارس آفت هتل داری است

رییس جامعه هتل داران استان کردستان در این نشست لازمه کارآفرینی و اشتغالزایی را تشویق سرمایه گذاران خواند و گفت: هتلی در اورامان ایجاد شده که تنها در سال دوماه پیک کاری آن است و اگر فکری به حال هتل های استان های محرومی هم چون کردستان نشود ورشکست خواهند شد.

عبدالحمید حمیدی مهمانسرای ادارت و مدرسه خوابی به عبارتی اسکان مهمانان در مدارس را از آفات های هتل داری در این استان ذکر کرد و اظهارداشت: از آنجا که ارائه خدمات به مسافران در مدارس توسط مستخدم ها انجام می شود پس اشتغالزایی در این خصوص ایجاد نمی شود.

وی با بیان اینکه توسعه هتل داری و گردشگری راز موفقیت و پیشرفت جامعه ما است، بیان کرد: بخش زیادی  از مشکل بیکاری در مناطقی هم چون کردستان از طریق گردشگری قابل حل است.

وی ادامه داد: تغییر کاربری به منظور هتل سازی می بایست خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد که این مهم بسیار کم در این استان روی می دهد.

رییس جامعه هتل داران استان کردستان خواستار اعطای اختیارات و مدیریت خانه مسافر به بخش خصوصی شد و عنوان کرد: اگر این مهم به جامعه هتل داران واگذار شود آنها بعد از پرشدن ظرفیت هتل ها  اقدام به پذیرش مسافران در خانه های مسافر می کنند و اینگونه هتل ها نیز متضرر نمی شوند.

حمیدی یکی از مشکلات هتل داران استان را مربوط به پرداخت تسهیلات خواند و گفت: یکی از هتل های استان قسط پرداخت تسهیلات آن ماهانه ۶۵۰ میلیون تومان است که اگر صددرصد اتاق های آن هم در طول ماه تکمیل شود نصف این مبلغ هم درآمد نخواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از درخواست های ما تمدید مدت بازپرداخت و دوره استراحت تسهیلات بانکی است.

بسته بودن درب بناهای تاریخی سنندج به روی گردشگران

رییس انجمن راهنماییان استان کردستان هم دراین نشست ورود و جذب گردشگران را نیازمند تکمیل و تقویت زیرساخت های استان دانست و گفت: متاسفانه عمارت های تاریخی استان وضعیت مطلوبی ندارند و اداره کل میراث فرهنگی استان در این سال ها سعی کردند فقط تخریب نشود.

پدیدار ادامه داد: سال هاست که درب حمام خان واقع در بازار سنتی سنندج به سوی مردم و بازدید کنندگان بسته شده  است و این در حالی است که از این بنای تاریخی می توان برای جذب گردشگر به این شهر استفاده مطلوبی کرد.

وی با بیان اینکه از دیگر زیرساخت های موردنیاز در هر شهری، شهربازی است، عنوان کرد: متاسفانه سنندج با بیش از ۷۰۰ هزارنفر جمعیت هنوز شهربازی روباز ندارد و این در حالی است که زمین های بلاتکلیفی در محل های مناسبی هم وجود دارد ولی تغییر کاربری داده نمی شوند.

تشکیل کمپین بازسازی عمارت خسروآباد سنندج

وی با بیان اینکه عمارت خسروآباد هم یکی از زیباترین و ارزشمندترین عمارت های سطح کشور است، بیان کرد: اگر دولت توانایی مرمت وبازسازی این عمارت را ندارد به ما اعلام کند تا لااقل کمپین استانی بازسازی این بنای تاریخی را تشکیل دهیم.

وی بیان کرد: بی شک با تشکیل این کمپین مردم علاقمند به آثار وبناهای تاریخی برای بازسازی این عمارت هزینه هایی را متقبل خواهند شد.

سرمایه گذار احداث شهربازی سنندج هم دراین نشست گفت: در مراحل اولیه ساخت شهربازی سرپوشیده در این شهر هستیم که در مرحله نخست برای ۷۰ نفر اشتغال ایجاد می شود.

علوی عنوان کرد: ۸ ماه از اعلام این طرح به اداره کل میراث فرهنگی استان می گذرد ولی هنوز هیچ بانکی برای اعطای تسهیلات به این طرح به ما معرفی نشده است.

وی اظهارداشت: کردستان بستر و ظرفیت زیادی برای توسعه گردشگری دارد به شرطی که چارچوب قوانین در آن رعایت و به واقعیت های قوانین در این راستا عمل شود.

صادرات تخته نرد درایران ممنوع ولی نمونه چینی آن اجازه ورود دارد

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی سنندج هم در این نشست خواستار تقویت بوم گردی شد و گفت: ما انتظار داریم از مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه نشینی جلوگیری به عمل آید.

نجیب آداک با اشاره به اینکه همواره یکی از وظایف دولت تسهیل گری در کارها و برنامه ها عنوان می شود، بیان کرد: روستاییان برای بهره مندی از تسهیلات نیازمند تضمین و وثیقه هستند.

وی  اضافه کرد: در روستاها تنها راه حل پرداخت تسهیلات به مردم استفاده از تضامین ضربدری  است چراکه اکثر روستاییان ما فاقد سند ملکی  هستند.

وی با اشاره به اینکه کردستان از تنوع صنایع دستی برخوردار است، افزود: جای سوال است چگونه اجازه صادرات تخته نرد از کردستان به خارج از کشور داده نمی شود ولی تخته نرد چینی به کشور وارد می شود.

راه اندازی سایت فروش صنایع دستی به خارج از کشور

امجد مرادی یکی از فعالان حوزه صنایع دستی استان هم نخستین مشکل در حوزه صنایع دستی را نبود مکانی برای عرضه و فروش محصولات خواند و گفت: می طلبد بازارچه و فروشگاه دائمی برای عرضه صنایع دستی دراین استان به ویژه در سنندج ایجاد شود.

وی عنوان کرد: یکی از خواسته های ما طراحی و راه اندازی سایت فروش صنایع دستی که قابلیت فروش به خارج از کشور را هم داشته باشد، است.

وی خواستار افزایش اعتبارات حوزه صنایع دستی شد و اظهارداشت: برای بسته بندی محصولات تولیدی این حوزه هم نیاز به اعتبارات ویژه است که امیدواریم اختصاص پیدا کند.

این فعال حوزه صنایع دستی ادامه داد: سنندج را هم می توان به عنوان شهر جهانی نازک کاری به تمامی دنیا معرفی کنیم چراکه در این حوزه سرآمد است و ظرفیت جهانی شدن را دارد.

مدیر هتل پنج ستاره هاله بانه هم در این نشست گفت: آموزشگاه های خاص در حوزه گردشگری و صنعت هتل داری در کردستان وجود ندارد و این استان از لحاظ آموزش ضعیف است و اگر اینکونه نبود لزومی به حضور من از استان البرز در شهر بانه نبود.

کیومرث مرادی بیان کرد: هتل هاله به عنوان تنها هتل پنج ستاره کردستان یکی از افتخارات این استان است ولی متاسفانه امروز با ۴۰ میلیارد تومان بدهی و ۶ میلیارد تومان سود تاخیر مواجه شده است.

وی عنوان کرد: اگر نتواند بدهی خود را پرداخت کند یا به بانک واگذار می شود یا ورشکست خواهد شد.

وی اظهارداشت: اشتغال ۱۰۰ نفری این هتل در حال حاضر به ۶۰ نفر کاهش پیدا کرده است و امیدواریم برگزاری چنین نشست هایی منجر به نگاه ویژه مسئولان به حوزه هتل داری شود.

کد خبر 4040257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha