۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶

در گفتگو با مهر مطرح شد:

جزئیات اجرای پایلوت طرح«برکت‌تل» در استان کرمانشاه

جزئیات اجرای پایلوت طرح«برکت‌تل» در استان کرمانشاه

کرمانشاه- مدیر گروه آمار و فناوری اطلاعات سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، جزئیات اجرای طرح «برکت‌تل» در مناطق محروم استان را تشریح کرد.

زهرا لقایی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص جزئیات اجرای پایلوت طرح «برکت تل» در استان کرمانشاه گفت: این طرح یک پروژه مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه و ستاد اجرائی فرمان ۱۰۰ حضرت امام(ره) اجرا می شود.

مدیر گروه آمار و فناوری اطلاعات سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: این طرح در حوزه خدمات‌رسانی سلامت به مناطق محروم استان کرمانشاه فعالیت خواهد کرد.

اجرای طرح «برکت‌تل» در مناطق محروم استان کرمانشاه

وی تصریح کرد: این طرح تنها یک پرونده الکترونیک نیست، بلکه یک بخش هایی از پزشکی از راه دور در قالب آن اجرا می شود. همچنین تجهیزات دیجیتال در اختیار قرار داده می شود و یک سری خدمات را که می توان از دستگاه ها گرفت، در این طرح از دستگاه می گیرند و بابت  آن نیروی انسانی به کار گرفته نمی شود و از آن جمله می توان به آزمایشات اشاره کرد.

لقایی تاکید کرد: در این طرح دقت را بالا می بریم و خدمات را برای مناطق محروم که دسترسی مردم سخت است و نمی توانند برای انجام یک آزمایش به شهر مراجعه کنند، از طریق خانه های بهداشت در مناطق و همان بهروزان حاضر در این مناطق محروم ارائه می کنیم.

تمامی تجهیزات به کار گرفته شده در طرح برکت تل دیجیتال و الکترونیکی است

وی تصریح کرد: تمامی تجهیزات قابل استفاده در این طرح الکترونیکی و دیجیتالی است و برای مثال نمونه خون فرد به دستگاه داده می شود، دستگاه آن را آنالیز کرده و نتیجه را پرینت می گیرد و این پرینت نیز به صورت الکترونیک به پرونده فرد اضافه می شود.

مدیر گروه آمار و فناوری اطلاعات سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد: آزمایشات اضطراری چون قند خون طی این طرح در خانه بهداشت مناطق محروم انجام می شود.

وجود تخت دیجیتال در هر خانه بهداشت

وی تصریح کرد: ما در این مراکز خدمات سطح‌بندی شده داریم و در هر خانه بهداشت یک تخت دیجیتال وجود دارد که هوشمند است و فرد که روی آن دراز می کشد و اطلاعاتی چون قد، وزن و فشار خون وی ثبت و به پرونده الکترونیک او منتقل می شود.

لقایی افزود: آزمایشات سریع  و روتین چون قند خون و فشار خون در خانه بهداشت و توسط دستگاه انجام می شود و تجهیزات خیلی گرانقیمتی نیاز ندارد.

درمان بیماران از طریق مجازی توسط پزشک

وی ادامه داد: اما وقتی مریض به مراکز بهداشتی مراجعه می کند و وضعیت اضطراری دارد، از طریق مجازی به پزشک متصل می شود و پزشک با وب کم  بیمار را می بیند و بهورزی نیز که در کنار بیمار قرار گرفته است، وضعیت را به پزشک توضیح می دهد و اگر نیاز باشد پزشک دستور به انتقال بیمار می دهد و در غیر اینصورت از طریق مجازی توضیحات لازم را به بهورز می دهد.

مدیر گروه آمار و فناوری اطلاعات سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: در موارد اورژانس این فرد توسط بهورز و به دستور پزشک به مراکز درمانی منتقل می شود که پزشک او را ببیند اما پرونده ای همراه بیمار ارسال نمی شود و بهورز او را ارجاع الکترونیک داده است.

وی  تصریح کرد: با توجه به الترونیکی بودن این پروسه ما در مرکز استان موضوع را پیگیری می کنیم که برای مثال بهورز ۳ بیمار به پزشک ارجاع داده پزشک او را ویزیت کرده یا نکرده است.

لقایی تاکید کرد: موارد فوق نشان دهنده الکترونیکی شدن فرآیندی است که پیش از این به صورت دستی انجام می شده و هم‌اکنون به صورت الکترونیکی انجام می شود.

انجام ۴۰ آزمایش توسط دستگاه‌های دیجیتال واقع در مرکز

وی افزود: در طرح مذکور در مراکز بهداشت، دستگاه های آزمایش خیلی مجهزتری نسبت به خانه های بهداشت واقع در مناطق محروم مستقر است و زمانی که بهورز بیماری را به مراکز بهداشت و نزد پزشک ارجاع می دهد، این دستگاه ها می توانند حدود ۴۰ آزمایش را برای بیمار پوشش دهند و دستگاه کار نیروی انسانی آزمایشگاه را انجام می دهد و پرستار یا بهیار حاضر می تواند اینکار را انجام دهد.

مدیر گروه آمار و فناوری اطلاعات سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: کار آنالیز آزمایش، پرینت و انتقال اطلاعات به پرونده الکترونیک سلامت همه از طریق تجهیزات انجام می شود و یکسری از این تجهیزات ساخت خود شرکت برکت تل است که سازگار با شرایط ما اینکار را انجام می دهد.

اجرای طرح برکت تل در شهرستان پاوه

وی از اجرای این طرح در شهرستان پاوه از استان کرمانشاه خبر داد و گفت: به دلیل محدودیت امکانات فعلا با دو متخصص پوست و مغز و اعصاب این طرح را در شهرستان پاوه اجرایی می کنیم.

لقایی گفت: همچنین برای این موضوع در استان کرمانشاه کلینیک مجازی داریم و پزشکی که در مطب نشسته است، بیمار را در پاوه می بیند و یک پزشک عمومی نیز در کنار بیمار قرار گرفته و شرایط آن را توضیح می دهد و بیمار برای این تخصص ها نیاز به مراجعه به کرمانشاه ندارد. همچنین این طرح امکان ارجاع بیمار به متخصصین در تهران را نیز دارد.

ارائه خدمات سطح‌بندی شده در طرح برکت تل

وی افزود: این خدمات سطح بندی شده است، برای مثال در خانه بهداشت بهورز در کنار بیمار شرایط را به پزشک از طریق مجازی انتقال می دهد و در مراکز و کلینیک های بهداشت نیز یک پزشک عمومی در کنار بیمار قرار گرفته و شرایط را به پزشک متخصص توضیح می دهد.

مدیر گروه آمار و فناوری اطلاعات سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، در ادامه تشخیص پزشک نسخه الکترونیکی نیز از سوی پزشک برای داروخانه ها صادر می شود و قراردادهای آن در پاوه نیز بسته شده است و بیماران از طریق کد بیمه و بدون دفترچه می توانند به داروخانه مراجعه و داروی خود را دریافت کنند.

اجرای موفق طرح برکت تل دراستان کرمانشاه و تعیین آن پایلوت کشوری

وی افزود: این طرح پیش از این در ۴ شهرستان کشور به صورت پایلوت اجرا شد و استارتی خورد که همه شکست خورد و جدی نبود اما از سال ۹۰ اجرای این طرح جدی شد اما بهترین محل  اجرای این طرح کرمانشاه شناخته شد و هم اکنون این طرح به صورت پایلوت در کرمانشاه اجرا می شود.

لقایی  تصریح کرد: از یک و نیم سال قبل به صورت جدی این طرح با وسعت بالا در استان کرمانشاه اجرا شد و مردم پاوه همه یکبار ویزیت پایه شده اند و اکنون در فاز سرشماری جدید شهرستان پاوه هستیم که بروز رسانی اطلاعات صورت گیرد، مردم را شناسایی کنیم و  اماکن، مشاغل، خطرات و زیانهای محیط همه شناسایی شود.

مردم شهرستان پاوه همه ویزیت پایه شده‌اند

وی ادامه داد: همه افراد در ویزیت پایه یک بار ارزیابی شده اند و وضعیت سلامت آنها مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر گروه آمار و فناوری اطلاعات سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، اکنون بیش از ۱۰ درصد کار فاز دوم  پاوه انجام شده است و در حال ارزیابی تکمیلی و به روز رسانی اطلاعات هستیم.

وی تصریح کرد: همچنین در حال تعیین سفیر سلامت هر خانواده هستیم و هر خانوار سفیر سلامتش را در سامانه ثبت می کند و ما پیام ها را به او می دهیم که مراقب خانواده اش باشد.

تعیین سفیر سلامت برای هر خانواده

لقایی ادامه داد: همچنین فرم های خود مراقبتی داریم و در منزل به افراد کد داده ایم که می توانند از طریق کد وارد سامانه شده و الکترونیک فرم خود را تکمیل و یا حتی شکایات خود را از طریق این سامانه به عنوان بیمار مطرح کنند.

وی گفت: مردم پاوه من می توانند خود وارد سامانه شده و موارد مورد نظر خود را انتقال دهند و این به شرطی است که فرد توانایی انجام کار کامپیوتری را داشته باشد.

خود مراقبتی و کاهش هزینه‌ها از اهداف اجرای طرح برکت تل است

مدیر گروه آمار و فناوری اطلاعات سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، هدف از اجرای این طرح را در وهله اول خود مراقبتی افراد دانست.

وی افزود: هزینه های اجرای این طرح را کلا شرکت برکت تل متقبل شده است و هزینه های مردم نیز به دلیل کاهش تردد و مراجعات کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

افزایش ۲۵ درصدی طول عمر افراد

لقایی گفت: در این طرح با کیفیت بیماران شناسایی شده و ریسک بیماری ها کاهش می یابد و قبل از حاد شدن بیماران برای مثال در بیماریهای قلبی شناسایی و درمان می شوند و طول عمر افراد حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش می یابد.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم افراد را در مراحل ابتلا به بیماری کنترل کنیم که وارد فاز دارو نشود بسیار عالی است و این طرح هزینه های تردد را کاهش و کیفیت سلامت را ارتقا می دهد.

اجرای فاز بعدی طرح برکت تل طی سال آینده

مدیر گروه آمار و فناوری اطلاعات سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، از تلاش برای اجرای فاز بعدی این طرح طی سال آینده با خدمات بالاتر و گسترده تر چون cc خبر داد و گفت: در این طرح مشاوره تلفنی به افراد داده می شود.

وی خاطرنشان کرد: طی این طرح در دراز مدت هزینه های ما به شدت کاهش می یابد چرا که با اجرای این طرح تجهیزاتی در اختیار ما قرار می گیرد که هزینه های بالایی را خواهد برد و از سوی دیگر نیز میزان نیاز ما به نیروی انسانی برای ارائه خدمات فوق کاهش می یابد.

کد خبر 4077182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha