۳۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۲۸

گالری گردی در پایتخت

گالری گردی در حال و هوای دفاع مقدس/ «دقایق آبی» سپری می شوند

گالری گردی در حال و هوای دفاع مقدس/ «دقایق آبی» سپری می شوند

گالری های تهران هفته پیش رو به استقبال هفته دفاع مقدس و ایام محرم می روند و فرصت خوبی برای بازدید از آثاری که یاد شهدای دفاع مقدس را زنده می کند، فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جمعه ۳۱ شهریور همزمان است با آغاز گرامیداشت هفته دفاع مقدس و آغاز ماه محرم. هر دوی این مناسبت ها فضاهای گالری های شهر را تحت تاثیر قرار داده است. این روزهای پیش رو می توان در بسیاری از گالری ها نشانی از گرامیداشت یاد و خاطره شهدا پیدا کرد. هر چند باید گفت تا رسیدن به فضای مطلوب بازنمایی این ایام و پیام عاشورا در آثار هنری همچنان راه درازی باقی است با اینهمه از امروز آثار گرافیکی کمپینی که در سازمان زیباسازی برای خلق آثار با حال و هوای دفاع مقدس و ایام محرم برپا شد نیز اکران می شود.

در ادامه نگاهی داریم به برخی افتتاحیه های این هفته گالری ها.

گالری ابوالفضل عالی: نمایشگاه گروهی ۴۸ پوستر از هنرمندان گرافیست که با استفاده از عکس‌های آرشیوی دفاع مقدس باز آفرینی شده‌اند، روز شنبه اول مهرماه در گالری عالی حوزه هنری افتتاح خواهد شد. آثار نمایشگاه «و آن دقایق آبی» برگرفته از منتخب عکس‌ های آرشیوی دفاع مقدس از هنرمندان پیشکسوت آن دوران است که با اشعاری از شاعران قرون گذشته و شاعران معاصر به انتخاب زهیر توکلی و حسین قرایی همراه شده‌اند و در نهایت تعدادی از هنرمندان گرافیست، دست به تلفیق شعر و عکس‌ ها زده‌ اند و در نهایت آثار گرافیکی را در قالب پوستر طراحی و ارایه کرده‌ اند.

هر یک از این آثار حاصل خلاقیت سه هنرمند در دوره‌ های زمانی گوناگون است که البته نقش انتخاب گران اشعار برای هر یک از عکس‌ ها را نیز به عنوان نوعی اقدام هنرمندانه نباید از نظر دور داشت.

اسامی هنرمندان گرافیستی که پوسترهای این مجموعه را آماده کرده‌ اند به این شرح است: مصطفی گودرزی، علی وزیریان، مصطفی اسدالهی، احمدرضا دالوند، سیدحمید شریفی آل هاشم، کوروش پارسانژاد، احمد آقا قلیزاده، محمدرضا دوست محمدی، مجید زارع، علیرضا خاکپور، رضا باباخانی، محمود بازدار، محمد توکلی، حسین چمن خواه، سید مهدی حسینی، مینو حیات بخش، محمد روح الامین، زینب ربانی خواه، یونس رجبی، سید محمد ساجدی، سیدعلی ساجدی، صابر شیخ رضایی، سعید صفارنژاد، محمد صمدی، حمید قربان پور، محسن قراری، آزاده قراری، هادی معزی، سید مهدی میرحیدری، فرهود مقدم، سید محمد میری، مصطفی معمی وند، حامد مغروری، مجتبی مجلسی، حسین مرتضایی، کوروش ملک پور، احمد وجدان نژاد، حسین ونکی، هاله وجدانی و حسین یوزباشی .

نمایشگاه حاضر حاصل همکاری کانون هنر شیعی، گروه تجسمی روایت فتح و مرکز تجسمی حوزه هنری است.

از کتاب آثار ارایه شده در این نمایشگاه، همزمان با روز افتتاحیه، طی مراسمی در تالار اندیشه رونمایی خواهد شد.

گالری ابوالفضل عالی در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ واقع است.

خانه عکاسان ایران: نمایشگاه عکس های منصوره معتمدی که عکس هایی است از جلوه هایی از زندگی خانواده های شهدای دفاع مقدس که در طول ده سال ثبت شده است، جمعه ۳۱ شهریور با حضور عکاسان، خانواده شهدا و شخصیت های فرهنگی ساعت ۱۶ افتتاح می شود.

خانه هنرمندان ایران: نمایشگاه عکس های مریم مزروعی با عنوان موصل؛ رالی بی قراری جمعه ۳۱ شهریور در خانه هنرمندان ایران افتتاح می شود. این مجموعه عکس حاصل حضور عکاس در این منطقه است که بیشتر از کودکان عکاسی شده است.

گالری فردا: نمایشگاه آثار زنده یاد منصور قندریز بعد از نزدیک به ۶۰ سال تکرار خواهد شد و بار دیگر آثار این هنرمند مهم عرصه مکتب سقاخانه‌ ای روی دیوار گالری فردا خواهد رفت. در این نمایشگاه از آثار طراحی این هنرمند تاثیرگذار، نقاشی‌هایش، تعدادی از چاپ‌ های دستی وی و در نهایت ۳ کلیشه دیده نشده او رونمایی خواهد شد که اکثر آنها تا کنون دیده نشده‌ اند.

این نمایشگاه از ۳۱ شهریور تا ۱۳ مهر در گالری فردا برپا خواهد شد و علاقه‌مندان برای دیدن آن می‌ توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری فردا واقع در خیابان کریمخان زند، زیر پل کریم‌ خان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، پلاک ۲ واحد ۲ مراجعه کنند

فرهنگسرای نیاوران: نمایشگاه آثار نقاشی و نقاشیخط علیرضا اسکندری و شاهین اسکندری از ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران در حالی برپا می شود تا تفاوت آثار دو نسل در این نمایشگاه به نمایش در آید. علیرضا اسکندری از شاگردان محمود فرشچیان، رحیم ناژفر، مجید مهرگان و حسین تنکابنی بوده که تاکنون آثارش در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور به نمایش درآمده است.

علاقمندان می‌توانند برای دیدن این آثار در روزهای غیر تعطیل از ساعت ۱۰ الی ۲۰ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۲۰ به گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

گالری هفت ثمر: نمایشگاه چاپ دستی «چارسو» جمعه ۳۱ شهریور ماه در گالری هفت ثمر افتتاح می شود. در این نمایشگاه که المیرا میرمیران آن را گردآوری کرده است حدود ۴۰ اثر از ۱۰ هرمند در تکنیک های مختلف چاپ دستی به نمایش درمی‌آید. آوا افشاری، آیدا پاشاخانلو، مهدیس توکل، آناهیتا داراب بیگی، دانا دهقان، مهتاب دهروان، سپیده صیاد دریا بخش، راضیه قربان نژاد، آدنا میرزاخانیان و الهه نشاط هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.
گالری هفت ثمر در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره ۸ واقع شده است.

گالری آتبین: نقاشی‌های سروژ بارسقیان با عنوان عنصر هشتم از ۳۱ شهریور تا ۱۱ مهر در گالری آتبین واقع در خیابان ولی عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ به تماشا در می‌آید.

گالری آران: نمایشگاه سالانه کتاب هنرمندان با ارائه آثاری از فریدون آو، سعید روانبخش، هما امامی، حامد جابرها، سینا سیفی، فواد فراهانی، مریم فرشاد، امیرعلی قاسمی، المیرا  میرمیران، بهزاد متبحری، معصومه  مهتدی و علا ابتکار از ۳۱ شهریور تا ۱۷ مهر در گالری آران واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی،  پلاک ۱۰ به نمایش در می‌آید.

گالری شکوه: هادی مجاهد نقاشی‌های خود را با عنوان نقش گفتار در گالری شکوه در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهد. علاقمندان می‌توانند برای تماشای این نمایشگاه از ۳۱ شهریورماه به فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ مراجعه کنند.این نمایشگاه تا ۵ مهر ادامه دارد..

گالری کافه عکس: نمایشگاه عکس خانواده عزیز شفق کلهر  روز جمعه ۳۱ شهریور  ساعت ۶ عصر افتتاح می‌شود و تا ۱۳ مهر در گالری کافه عکس، میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است. گالری کافه عکس در خیابان ولیعصر، تقاطع میرداماد، مرکز خرید اسکان، طبقه زیر همکف، پلاک ۲۴ واقع شده است.

گالری ویستا: نمایشگاه طراحی و تصویرسازی‌های پرویز لطف‌الهی با عنوان ترانه‌های سرزمینم از ۳۱ شهریور تا ۷ مهر در گالری ویستا پلاس واقع در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک۱۱ میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.

کد خبر 4093413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha