۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۸

همزمان با دوازدهم محرم؛

مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا در قزوین برگزار شد

مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا در قزوین برگزار شد

قزوین- همزمان با دوازدهم محرم الحرام و سومین روز شهادت سید و سالار شهیدان، مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا با حضور بانوان قزوینی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با دوازدهم محرم الحرام و سومین روز شهادت سید و سالار شهیدان، مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا روز سه شنبه با حضور بانوان قزوینی برگزار شد.

در این مراسم زنان قزوینی به یاد تدفین و تشییع غریبانه شهدای کربلا از سوی زنان طایفه بنی اسد، پیکرهای پارچه‌ای بدون سر شهدای کربلا را از مقابل مسجد حضرت علی اکبر در خیابان سلامگاه قزوین به سمت خیابان سپه و سپس آستان مقدس امامزاده حسین (ع) تشییع کردند.

این مراسم که مختص بانوان است، به عنوان یکی از آیین های مذهبی و سنتی ویژه استان قزوین هر سال در روز موسوم به سوم امام برگزار می شود. در این آیین معنوی صدها تن از بانوان شرکت کننده با حمل نمادین پیکرهای شهدای کربلا و با در دست داشتن بیل و کلنگ و یا حسین گویان به دور شهر می‌چرخند و عزاداری می‌کنند.

عمر بن سعد ملعون، پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران بزرگوارش دستور داد جسدهای پلید لشکریانش را دفن کنند؛ اما پیکرهای پاک، مطهر، بی‌سر، برهنه و چاک چاک امام(ع) و یاران باوفایش بر زمین بماند. اما مدتی نگذشت که اجساد بی‌سر و مطهر شهدا با حضور امام سجاد(ع) و با کمک مردم بنی‌اسد شناسایی و به خاک سپرده شدند.

زنان بنی اسد پیشگامان دفن یاران امام شدند. آنهایی که در تاریخ عرب بیشترین ظلم و ستم را متحمل شدند گویا درک کردند که زنان می تواند حتی با پیشقدمی در چنین کارهایی تجلی یابد.

اما امروز زنان این روز را گرامی می دارند و به تاریخ نشان می دهند که زن در شیعه و زن در اسلام محدود و اسیر نیست بلکه زنان آزاده ای بودند که تاریخ را به بهترین شکل رقم زدند.

این آیین سنتی مختص شهر قزوین است که در میراث معنوی نیز به ثبت رسیده است.

کد خبر 4103263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha