استاد دانشگاه مینه سوتا در گفتگو با مهر:

جدایی اقلیم کردستان عراق باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه خواهد شد

جدایی اقلیم کردستان عراق باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه خواهد شد

«ویلیام بیمن» معتقد است جدایی اقلیم کردستان از عراق باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-فاطمه محمدی: علیرغم افزایش مخالفت های بغداد و کشورهای همسایه عراق با جدایی اقلیم کردستان و تجزیه عراق، همه پرسی جدایی کردستان عراق ۲۵ سپتامبر برگزار شد.

ناظران معتقد هستند جدایی احتمالی اقلیم نفع و صرفی برای مردم کرد نخواهد داشت؛ چرا که کشوری محصور در خشکی و با ضعف ژئوپلیتیک و عدم شناسایی از سوی جامعه بین المللی در سرزمین پر منازعه خاورمیانه ظهور خواهد کرد.

در این زمینه خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

*رفراندوم اقلیم کردستان عراق در تاریخ ۲۵ سپتامبر برگزار شد. تأثیر این رفراندوم بر جریانات سیاسی درون اقلیم چیست؟

در پایان جنگ جهانی اول به کردها داشتن کشور مستقل را وعده دادند، اما آنها توسط انگلیس که خواهان دسترسی به نفت در منطقه کردستان بود، فریب خورده بودند.

آنها بزرگترین گروه قومی در جهان بدون کشوری برای خودشان هستند، بنابراین آنها هنوزهم در این رویا هستند. با برگزاری رفراندوم رویاهای خود را پرورش می دهند و این امید را به آنها می دهد که روزی آنها ملت خود (کشور خود) را داشته باشند.

*واکنش قدرتهای منطقه ای به جدایی اقلیم کردستان از عراق چیست؟

کردها در پنج کشور - ایران، عراق، ترکیه، سوریه و اتحاد جماهیر شوروی سابق زندگی می کنند. اگر کردها بخواهند به یک کشور یا منطقه مستقل در عراق دست یابند، کشورهای دیگر می ترسند که جمعیت کرد خودشان مایل به پیوستن به آنها و جدا شدن از کشورهای کنونی خود باشند. عراق ترس از دست دادن نفت در کردستان را دارد و همچنین در مورد یک جنگ داخلی ممکن است نگران باشد.

* واکنش قدرت های بین المللی به جدایی منطقه کردستان از عراق چیست؟

جامعه بین المللی به طور کلی معتقد است که جدایی کردستان از عراق باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه خواهد شد. یک عامل اضافی وجود دارد که در آن اسرائیل سعی کرده است کردها را در عراق و سایر نقاط آزموده است. ایده یک کردستان مستقل متحد با اسرائیل بعنوان زنگ هشدار بزرگ توسط کشورهای منطقه مورد توجه قرار گرفته است.

* پس از همه پرسی، ما شاهد تحریم شدید اربیل بودیم. با توجه به این تحریم ها، آیا شما فکر می کنید که بارزانی از تصمیم خود برای جدایی از بغداد عقب نشینی خواهد کرد؟

بارزانی می تواند بر اساس احساسات ناسیونالیستی مطرح شده توسط رفراندوم همچنان قدرت را حفظ کند، اما او نمی تواند جدایی کردستان را از عراق بدون یک درگیری داخلی تحمل کند. دولت بغداد از منابع نفتی در منطقه اربیل دست برنخواهد داشت.

کد خبر 4103432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha