۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۰۲

نشست نمایشگاه صنعت موسیقی

آمدیم تا دیکته نوشته نشده را بنویسیم/ اجرای رایگان موسیقی نواحی

آمدیم تا دیکته نوشته نشده را بنویسیم/ اجرای رایگان موسیقی نواحی

نشست رسانه ای اولین نمایشگاه هنر – صنعت موسیقی شنبه بیست و نهم مهر ماه با حضور دست اندرکاران برگزاری این رویداد موسیقایی در سالن سعدی برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در ابتدای این نشست رسانه ای با تشکر از برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: امیدوارم این اتفاق منجر به ثمرات خوب برای تمام اقشار و گروه های فعال صنعت و هنر موسیقی باشد. اگر ما به دنبال بحثی به نام توسعه در صنعت موسیقی هستیم یک مسیر لاجرم داریم که همان شکل گیری نهادهای اقتصادی و فرهنگی در کنار یکدیگر است پس شاید این نمایشگاه بتواند این دو را به هم نزدیک کرده و ما شاهد استمرار این اتفاق باشیم.

وی با اشاره به نقش زیر ساخت های فرهنگ در ارتباط با بخش صنعت گفت: اگر ما از بلوغ فرهنگی در یک جامعه صحبت می کنیم پس باید انتظار داشته باشیم که این فضا به شکلی واقعی در حوزه مدیریت و بخش تخصصی اتفاق بیفتد. ما باید به فضایی برسیم که نهادهای مرتبط دولت با بخش خصوصی تعامل بیشتری داشته باشد و اتفاقا حضور انجمن موسیقی در این نمایشگاه با همین انگیزه انجام گرفته است. آمار و ارقام نشان می دهد موسیقی در جامعه با کمترین حضور دولت راه خود را جلو می برد پس موسیقی باید متولی خود را در بخش خصوصی پیدا کند و ما باید به این سمت برویم که توده مردم ارتباط بیشتری با موسیقی برقرار کنند.

زیر ۷۰۰ هزار نفر مصرف کننده رسمی موسیقی داریم پس باید به سمتی برویم که بتوانیم توده مردم را به سمت بازار موسیقی سوق دهیممدیر عامل انجمن موسیقی اضافه کرد: در حال حاضر زیر ۷۰۰ هزار نفر مصرف کننده رسمی موسیقی داریم پس باید به سمتی برویم که بتوانیم توده مردم را به سمت بازار موسیقی سوق دهیم، اگر ما بتوانیم فارغ از اختلاف نظرها به یکدیگر نزدیک شویم قطعا می توانیم از شرایط مطلوب تری در حوزه پیوند هنر موسیقی با صنعت برخوردار باشیم. به هر حال انجمن موسیقی با ۳۴ شعبه آمادگی خود را در جهت حمایت از این رویدادها اعلام کرده و به طور حتم نگاه دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم بر همین منوال حمایتی است.

نادر آقایی مشاور بازاریابی نمایشگاه هنر- صنعت موسیقی نیز در این نشست در یک سخنرانی علمی پژوهشی به بیان نقطه نظرات خود درباره قواعد شرکت در این نمایشگاه ها پرداخت و توضیح داد: برای اینکه بتوانیم یک نمایشگاه پربار و خوبی را برگزار کنیم نیازمند رعایت نکاتی هستیم. در این راه می توانیم به نکاتی چون به دریافت اطلاعات کامل و خالص، ارزیابی شرایط فروش محصولات، مشاهده آخرین محصولات و خدمات عرضه شده، آشنایی با آخرین تکنولوژی ها و گسترش شبکه های ارتباطی اشاره کنیم.

وی ضمن برشمردن ویژگی های غرفه داری نمایشگاه ها همگام با استانداردهای بین المللی ادامه داد: معرفی محصول جدید، توسعه شبکه ارتباطی، بهبود تصویر ذهنی از برند، زیر نظر گرفتن رقبا، فرصت رسانه های نمایشگاهی، فرصتی برای یادگیری و افزایش میزان فروش از جمله امتیازات و فرصت هایی است که می توانیم برای شرکت کنندگان در نمایشگاه قائل شویم.

حمیدرضا دیبازر مدیر دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دبیر علمی این نمایشگاه هم در این مراسم بیان کرد: ما سابقه زیادی در برگزاری این نمایشگاه داریم و امیدوارم ایجاد چنین فضایی بتواند دربرگیرنده برپایی یک نمایشگاه معتبر در عرصه موسیقی باشد. این نمایشگاه می تواند ابعاد گوناگونی به لحاظ پدیده های مختلف حوزه موسیقی داشته  باشد. آن کاری که به من محول شده مبتنی بر این موضوع است که بتوانیم در حوزه آموزش فضا را ارتقا دهیم.

یکی از وقایع خیلی خوب که در کنار نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی انجام خواهد شد آشنایی شهروندان عادی جامعه با مقوله موسیقی است این هنرمند توضیح داد: یکی از وقایع خیلی خوب که در کنار نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی انجام خواهد شد آشنایی شهروندان عادی جامعه با مقوله موسیقی است و امیدوارم هرکدام به اندازه بضاعت خودمان بتوانیم کارهایی را انجام دهیم  اینها آغاز مسیری درست برای انجام فعالیت های آموزشی است که قبل ها به همت نسل گذشته ما انجام گرفته و ما می توانیم بر اساس این داشته های هنری فعالیت های خوبی با مشارکت مردم داشته باشیم. ما کمک می کنیم بسته های خوب و مناسبی به لحاظ آموزشی و یادگیری موسیقی به مردم عزیز ارائه شود چون اینجا به شکل شگفت انگیزی میل به فراگیری موسیقی وجود دارد و ما موظفیم در این نمایشگاه در حد بضاعت و داشته هایی که داریم فضا را در کنار هم برای علاقه مندان باز کنیم. قطعا در این فضا ایراداتی وجود دارد که اگر همه تلاش کنیم این دیکته نوشته نشده نوشته شود و ما در حوزه دانشگاهی از هر کمکی که از دستمان بر بیاید دریغ نخواهیم کرد.

فرید حامدی دبیر هنری نمایشگاه هنر- صنعت موسیقی نیز در این نشست خبری بیان کرد: جریان موسیقی در همه جای دنیا جدی است اما این معنی این نیست که موزیسین هم جدی است. در ایران همه فکر می کنند هر کسی نوازنده خوبی باشد حتما به فرهنگ و زوایای مختلف آن نیز مسلط است. موسیقی ایران آسیب هایی داشته مثلا کسانی که آهنگساز هستند فکر می کنند می توانند ناشران خوبی هم باشند. وقتی یک موزیسین می آید و به تنهایی تبدیل به ناشر می شود ماجرا همین می شود که در آن قرار داریم.

وی عنوان کرد: خیلی از برگزارکنندگان نمایشگاه ها و رویدادهای جهانی لزوما موزیسین نیستند اما همه مدیران فرهنگی هستند که واقعا با نگاه فرهنگی که داشته و دارند تبدیل به یکی از موفقیت ترین ها شده اند. ما باید با برگزاری چنین نمایشگاهی به این باور برسیم که صنعت موسیقی نگاهی تخصصی و مدیریتی می خواهد که باید به آن فکر کرد و توجه زیادی داشت. به هر حال ما هم اکنون در شرایطی به سر می بریم که آثار موسیقایی در کمترین میزان ممکن به فروش می رسد و این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنیم.

بخش دوم نشست رسانه ای اولین نمایشگاه تخصصی  هنر – صنعت موسیقی ایران به پرسش و پاسخ اهالی رسانه پیرامون نحوه برگزاری این دوره از نمایشگاه در فضای برج میلاد و برنامه های پیش رو اختصاص یافت.

کامبیز منصوری مجری طرح نمایشگاه درابتدای این بخش گفت: از زمانی که ما برای برگزاری این نمایشگاه اقدام به دریافت مجوز کردیم، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیش شرط حمایت از موسیقی ایرانی در کنار ما قرار گرفت. سعی ما بر این است که از نمره صد این نمایشگاه، نمره صد دریافت کنیم ولی هم اکنون با هندوانه دربسته ای رو به رو هستیم که امیدواریم بتواند دوره موفقی را پشت سر بگذارد.

وی در پاسخ به اینکه چرا ناشران غرفه دار اجازه فروش آثار خود را با در نظرگرفتن میزان اجاره غرفه ها ندارند، توضیح داد: من هم می دانم که انبارهای ما پر از آلبوم های فروخته نشده است اما دوستان بدانند که این رویداد یک نمایشگاه تخصصی است که ما نمی توانیم در آن فضایی را برای فروش آثار موسیقایی ارائه دهیم. شما اگر مطالعه ای در برگزاری نمایشگاه های بین المللی حوزه موسیقی داشته باشید متوجه می شوید که در بهترین رویدادها با ممنوعیت فروش مواجهیم. ما آمده ایم تا بر اساس کمبودهای موجود در فضای موسیقی به اتفاقاتی که در حوزه موسیقی نیفتاده، بپردازیم. ما آمده ایم تا با بررسی نقاط قوت و ضعف حلقه گمشده موسیقی ایران را با حضور بزرگان پیدا کنم.

منصوری تصریح کرد: ما تلاش داریم برگزاری این نمایشگاه را به گوش جهانیان برسانیم به همین جهت سعی کردیم با بررسی ادوار گذشته نمایشگاه های تخصصی حوزه موسیقی در کشور نقاط ضعف و قوت را هم پیدا کنیم. ستاد برگزاری جشنواره نمایشگاه های بین المللی حوزه موسیقی را نیز بررسی کرده و تلاش داشتیم ضمن الگوبردای از این استاندارها فضای ارزشمندی را ایجاد کنیم و وقتی الگوهای بین المللی وجود دارد از مهمانان بین المللی هم استفاده کنیم. ما از وزارت ارشاد برای هماهنگی و حضور مهمانان خارجی درخواست کردیم و تمام سعی ستاد اجرایی و شورای سیاستگذاری نمایشگاه این استکه  مهمانان خارجی را در نمایشگاه داشته باشیم.

منصوری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره موضوع اهمیت موسیقی نواحی در نمایشگاه امسال عنوان کرد: حمایت از موسیقی نواحی در دستور کار ما قرار دارد البته ما می خواستیم در ابتدا این چتر حمایتی را از طریق دفتر موسیقی داشته باشیم ولی در نهایت این موضوع از ناحیه انجمن موسیقی ایران فراهم شده و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته بخش اصلی نمایشگاه در اختیار این مجموعه قرار گرفته تا بتوانیم از این طریق فضای مورد نظرمان در حوزه موسیقی اقوام نیز تامین شود.

این ناشر و تهیه کننده حوزه موسیقی تاکید کرد: ما برای اینکه بتوانیم یک نمایشگاه درست را اجرا کنیم نیازمند تامین منابعی هستیم که شرایط اجرای آن بسیار دشوار است به همین جهت با همیاری و همراهی بخش صنعتی تلاش کردیم ضمن توجه به وجوه هنری حوزه موسیقی به بخش های صنعتی این هنر نیز توجه کرده و از موسسات و شرکت های صنعتی مرتبط با حوزه موسیقی برای شرکت در نمایشگاه دعوت کنیم.

حمیدرضا دیبازر دبیر علمی نمایشگاه هنر – صنعت موسیقی هم در این بخش از نشست گفت: شما در این نمایشگاه شاهد برگزاری ورک شاپ ها و نشست های متنوعی خواهید بود. ما در این نشست ها حتما برنامه هایی را با موضوعیت موسیقی ایرانی خواهیم داشت که در حوزه دانشگاهی نیز مورد توجه قرار می گیرد.

منصوری در بخش پایانی صحبت های خود توضیح داد: برگزاری کنسرت های مرتبط با موسیقی نواحی نیز بخش دیگری از برنامه ها را تشکیل می دهد که هنوز سالن اجرای برنامه در برج میلاد مشخص نیست اما این برنامه ها به صورت رایگان در راستای تکمیل فرآیند برگزاری بخش موسیقی اقوام به علاقه مندان ارائه می شود.

اولین نمایشگاه تخصصی هنر – صنعت موسیقی ایران با شعار همگام با استاندارهای بین المللی نمایشگاهی صنعت موسیقی در جهان هفتم تا دهم آذر ماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار می شود.

کد خبر 4120584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha