۱۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۱۴

جان کری:

تحریمهای ایران سنگین‌تر از تحریمهای کره شمالی بود

تحریمهای ایران سنگین‌تر از تحریمهای کره شمالی بود

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه ای جدید سیاست های کاخ سفید در قبال کره شمالی و ایران را به باد انتقاد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جان کری» در مصاحبه با سی ان ان گفت: اظهارات «دونالد ترامپ» علیه کره شمالی به دست این کشور بهانه می دهد تا به دنبال بمب اتم باشد. در حقیقت کره شمالی نیاز به بمب اتمی دارد چون تهدیدهای ترامپ خط (قرمز) را رد کرده است.

وی در ادامه انتقاد خود از سیاست های کاخ سفید در قبال ایران و کره شمالی گفت: اعمال تحریم ها علیه ایران که سلاح (هسته‌ای) ندارد و انجام دادن این کار درباره کره شمالی که آزمایش هسته ای انجام می دهد، عقلانی نیست. تحریم هایی که در حال حاضر علیه کره شمالی داریم به شدت تحریم هایی نیست که زمانی علیه ایران وجود داشت.

به گزارش مهر، فرد مصاحبه کننده با جان کری، «کریستین امانپور» خبرنگار قدیمی سی ان ان بود که سعی داشت با شیطنت خاصی ثابت کند اقدامات دولت اوباما و شخص جان کری در رسیدن به توافق هسته ای با ایران بی فایده بوده است.

برای مثال امانپور در یکی از سوالات خود از کری سوال کرد: شما فردی بودید که به همراه همقطاران خود مذاکرات منجر به توافق هسته ای ایران را انجام داد. رئیس جمهور ترامپ تصمیم گرفته است که این توافق را تایید نکند. نمی دانم آیا کنگره تحریمهایی اعمال خواهد کرد یا اینکه این توافق را ابطال خواهد کرد. فکر می کنم این رویکرد باید برای شما ناراحت کننده باشد.

جان کری در پاسخ گفت: توافق هسته ای ایران در حال جواب دادن است. این نکته مهم است. جامعه جهانی باید از این واقعیت استقبال کند که منطقه و جهان امن تر شده است زیرا ایران موافقت کرد به برخی از استانداردها پایبند باشد و آژانس بین المللی انرژی اتمی ۸ مرتبه تایید کرده که ایران به این توافق پایبند بوده است. با این اوصاف، چرا ایالات متحده باید طرفی باشد که بخواهد توافقی را نقض کند که مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای می شود. این توافق واقعا مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای می‌شود. پس نباید این توافق را از بین برد. باید به فواید آن توجه داشت و کوشید تا ایران را درباره مسائل دیگر مهم برای منطقه، سر میز مذاکرات آورد.

امانپور پرسید: آیا آرزو می کنید کاش به مسائل دیگر نیز پرداخته می شد؟ دولت ترامپ دقیقا همین سخن را می گوید که این توافق، همه مسائل مرتبط دیگر را لحاظ نکرده است و درعین حال، این توافق، بازه زمانی پایانی دارد.

جان کری در پاسخ گفت: علت اینکه ما این کار را انجام ندادیم، بسیار مشخص است. اگر ما مسئله موشک ها، یا مسئله یمن، یا حزب الله را به توافق هسته ای گره می زدیم، هنوز هم در وین در حال مذاکره بودیم! ما فقط یک هدف را مدنظر داشتیم و آن اینکه از تسلیحات هسته ای خلاص شویم. این هدف تحقق پیدا کرد. وضع جهان بهتر شده است. مذاکره با کشوری که تسلیحات هسته‌ای ندارد متفاوت از حالتی است که چنین خطری به علت مذاکره با کشور دارای سلاح هسته ای مطرح باشد. درخصوص بازه زمانی پایانی برای اجرای توافق باید عرض کنم که برای این توافق، هیچ بازه زمانی پایانی وجود ندارد. آنهایی که می گویند بازه زمانی پایانی وجود دارد، جهانیان را گمراه می‌کنند. این سخن گمراه کننده است که گفته شود بخش های مهم و مرتبط با نظارت، به یکباره ناپدید خواهد شد. ما این توانایی را داریم که در کل دوران حیات این توافق بدانیم، ایران چه کار می‌کند.

جان کری در پاسخ به پرسشی در خصوص پیش بینی خود از احتمال وقوع جنگ گفت: فکر می‌کنم هیچکس نمی‌تواند پاسخ واقعی در این زمینه بدهد به غیر از اینکه بگوید آیا در این زمینه، خطرات واقعی وجود دارد یا خیر؟ پاسخ این سوال آن است که خطرات واقعی وجود دارد. اما من تلاش نمی‌کنم که عدد و رقم کمی در این زمینه مطرح کنم. فکر نمی‌کنم کسی هم بتواند چنین رقمی اعلام کند.

وی در مورد اینکه آیا امکان مذاکره با کره شمالی وجود دارد نیز گفت: امیدوارم رئیس جمهور ترامپ در تعامل با کشورهای دیگر بتواند به نگرشهای سازنده ای برسد برای اینکه فشارها بر کره شمالی به حداکثر برسد، آنها سر میز آورده شوند و بحث های جدی انجام شود و در این بحث ها، به دغدغه‌های کره شمالی ازقبیل تهاجم و تغییر رژیم و تهدید علیه موجودیت که این کشور احساس می‌کند، واقعا پرداخته شود. به نظرم، شیوه هایی برای انجام دادن این کار وجود دارد.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مورد تغییرات در حال انجام در عربستان نیز گفت: معتقدم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و پدرش ملک سلمان، متعهد هستند که این کشور را متحول کنند و این کشور را به مدرنیته برسانند. فکر می کنم که او (ولیعهد) نشان داده است که نگرش فوق العاده ای برای آینده کشورش دارد. او چشم انداز ۲۰۳۰ را برای کشور تدوین کرده است.

کد خبر 4137193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha