۲۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳

بقایای زیارتگاهی از دوره قاجاریه در حوزه سد چندیر آشکار شد

بقایای زیارتگاهی از دوره قاجاریه در حوزه سد چندیر آشکار شد

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به طرح نجات‌بخشی آثار تاریخی حوزه سد چندیر جرگلان استان گفت: در اثر اجرای این طرح بقایای یک زیارتگاه مربوط به دوره قاجاریه کشف شد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی، علی‌اکبر وحدتی معاون میراث‌فرهنگی این استان بیان کرد: در این کاوش‌ها همچنین یک زیارتگاه در نزدیکی روستای یکه سعود کشف شد که این زیارتگاه یک سردابه و یک پلان هشت ضلعی دارد و با مصالح سنگی ساخته شده است.

او ادامه داد: علاوه بر این موارد محوطه‌ای به نام گورستان اسمی هم در نزدیک روستای یکه سعود کشف شد که بقایایی از معماری دوره سنگی است که در ارتفاعات حاشیه دره قرار گرفته و شاید حالات تدافعی و نظامی داشته باشد.

وحدتی اضافه کرد: شناخت اولیه از آثار تاریخی که در محدوده سد قرار داشتند انجام شده و باید در 6 محوطه دیگر هم کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شود که برای آغاز اجرای کار آنها باید پژوهشکده باستان‌شناسی مجوز صادر کند.

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی گفت: هنوز به زیر خاک رفتن این زیارتگاه مشخص نشده و کاوشگران در حال بررسی این موضوع هستند.

او با ذکر اینکه عملیات آبگیری در سد چندیر تهدیدی برای آثار تاریخی در این منطقه نیست گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین پژوهشکده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و وزارت نیرو منعقد شده که در هر نقطه‌ای از کشور اگر سدهایی وجود دارند که احداث آنها سبب به زیر آب رفتن آثار تاریخی و یا در معرض خطر افتادن این آثار می‌شود قبل از آب‌گیری در آن سد، ابتدا مطالعات توسط این نهاد انجام و سپس اقدامات اجرایی و عمرانی اجرا خواهد شد.

وحدتی خاطرنشان کرد: کاوش‌های باستان‌شناسی در طرح نجات‌بخشی آثار تاریخی حوزه سد چندیر جرگلان شهرستان مرزی راز و جرگلان خراسان شمالی از دهم شهریور شروع شد و نیمه مهر به پایان رسید.

کد خبر 4140699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha