۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۱:۰۶

آیت الله گرامی:

مرحوم علامه طباطبایی خدمات بزرگی در زمینه فلسفه به اسلام کرد

مرحوم علامه طباطبایی خدمات بزرگی در زمینه فلسفه به اسلام کرد

قم - استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: مرحوم علامه طباطبایی در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم خدمات بزرگی در زمینه فلسفه و دفاع از مبانی فلسفه اسلامی داشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمد علی گرامی شامگاه سه‌شنبه در مراسمی که به مناسبت فرا رسیدن هفته قرآن دانشگاه‌ها و سالروز ارتحال علامه طباطبایی(ره) در دارالقران این مفسر قرآن کریم در قم برگزار شد، اظهار داشت: ملایمت، لطافت، تواضع و احساس در وجود مرحوم علامه موج می‌زد.

وی گفت: علامه طباطبایی(ره) شوخ طبع بودند و این روحیه متواضع و لطافت طبع در رفتار ایشان با شاگران و حتی خادم منزل خود مشهود بود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تواضع علامه طباطبایی به حدی بود که در بعد علمی نیز کاملا مشهود بود، ابراز داشت: مرحوم علامه طباطبایی(ره) از هر مطلب تازهای استقبال می‌کردند و افراد با خیال آسوده مطالب خود را با ایشان در میان می‌گذاشتند.

آیت الله گرامی افزود: علامه طباطبایی(ره) در ابتدای ورود خود به قم به بحث فقه و اصول پرداختند اما بعد از مدتی جای خالی فلسفه و تفسیر را احساس کردند و بیشتر به این موضوعات پرداختند.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی(ره) همان‌گونه که به تفسیر اهمیت می‌دادند به فلسفه نیز اهمیت می‌دادند، گفت: مرحوم علامه زمانی که در بحث فهم و تحلیل آیات نواقصی را مشاهده کردند اقدام به نگارش تفسیر المیزان نمودند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ذهن بشر جست‌وجوگر است و می‌خواهد در مورد نظام هستی و قوانین حاکم بر آن بداند لذا تنها علمی که متصدی این مسئله است علم فلسفه است و مرحوم علامه به این علم توجه بسیار داشتند.

وی با بیان اینکه تفسیر مرحوم علامه تفسیری عقلانی، تحلیلی و بی‌سابقه در تاریخ شیعه است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: متأسفانه در اوایل برخورد خوبی با این عالم نداشتند اما بعدها حوزه به این آزاد اندیشی دست یافت.

نیازمند تحقیقات خوب فلسفی هستیم

آیت الله گرامی تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم خدمت بزرگی در زمینه فلسفه و دفاع از مبانی فلسفه اسلامی داشتند.

وی با بیان اینکه نیازمند تحقیقات خوب فلسفی هستیم و در این خصوص گاهی مواردی نوشته می‌شود اما جنبه خطابی دارند، افزود: ابعاد آزاد منشی در تفکر و نیز ابعاد تفسیری مرحوم علامه طباطبایی بود که به شیعه آبرو بخشید و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند.

کد خبر 4145153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha