۲۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۱۳

حسینی نیک مطرح کرد؛

وقت کنار گذاشتن توزیع سنتی کتاب فرا رسیده است

وقت کنار گذاشتن توزیع سنتی کتاب فرا رسیده است

بازرس قانونی اتحادیه ناشران تهران گفت: وقت آن رسیده است که توزیع کنندگان پخش سنتی را کنار بگذارند و از روش های نوین و مدرن برای پخش استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع نظام توزیع کتاب در کشور با حضور سید عباس حسینی نیک بازرس قانونی اتحادیه ناشران تهران و ناشر برگزیده سال ۹۳، ۹۴ و متخصص در حوزه مالکیت فکری و معنوی و مجید بدرکوهی مدیرعامل پخش کتاب فرهنگ از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

حسینی نیک در ابتدای این برنامه گفت: اگر بخواهیم به صورت همه جانبه مشکلات نظام توزیع کتاب را بررسی کنیم بایدبه همه عوامل موثر در تولید توجه داشته داشته باشیم. متاسفانه در کشور ما افراد در حد تحصیلات لیسانس و فوق لیسانس کتاب می نویسند در حالی که در هیچ جای دنیا این گونه نیست.

وی ادامه داد: همین موضوع سبب گسترش کتاب سازی  می شود. بنابراین حتی اگر سیستم خوب توزیع هم وجود داشته باشد با تولید کتاب های بد امکان توزیع مطلوب وجود ندارد. در واقع  کتاب باید خوب و جذاب باشد. کالایی که مزیت ندارد نباید انتظار توزیع خوب و معجزه داشته باشد. زمان آن که ناشران به صورت سنتی هر کتابی را چاپ می کرد به سر رسیده است. به این معنا که ناشران  باید در یک حوزه تخصصی فعالیت کنند.

بازرس قانونی اتحادیه ناشران تهران بر پخش حرفه ای تاکید کرد و گفت: وقت آن رسیده است که توزیع کنندگان پخش سنتی را کنار بگذارند و از روش های نوین و مدرن برای پخش استفاده کنند. پیشنهاد می شود  یارانه پرداختی به بخش های فرهنگی در ساخت مجموعه های فرهنگی برای فروش و ارائه آثارو محصولات این حوزه صرف شود. به عنوان مثال به  جای هزینه میلیاردی برای برپایی نمایشگاه کتاب آن رادر یک محل دائمی برگزار نمایند تا هر ساله هزینه ساخت و اجرای دکوراسیون به دولت و ناشران تحمیل نشود و بودجه این بخش صرف توسعه بخش توزیع شود.

در ادامه این برنامه، بدر کوهی با بیان اینکه بزرگترین مشکل بخش توزیع بحث فضاست، گفت: کتابفروشی ها هم در خصوص فضا برای چیدن کتاب مشکل دارند. کتاب در حال تبدیل شدن به یک کالای لوکس است.چون افراد پول زیادی برای خرید کتاب پرداخت می کنند در خرید آن دقت زیادی به کار می برند بنابراین ناشران باید امکاناتی را برای توزیع کننده ها فراهم کنند که متاسفانه این کار صورت نمی گیرد.

مدیرعامل پخش کتاب فرهنگ با بیان اینکه نظام توزیع باید از این حالت سنتی خارج شود، گفت: زمانی که جلد یک کتاب آسیب جزئی می بیند کتابفروشی کتاب را مرجوع می کند و این هزینه به توزیع کننده تحمیل می شود در حالی که در سیستم مدرن این صدمات به حداقل می رسد.

وی در پایان گفت: وقتی در مسائل کوچک مشکل داشته باشیم نمی توانیم مسائل بزرگ را حل کنیم و تا زمانی که آموزش وجود ندارد نمی توانیم یک سیستم درست برای اجرای کار ایجاد کنیم.

کد خبر 4145972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha