جهرمی در مجمع جهانی اقتصاد اسلامی:

لزوم استفاده از منافع مشترک کشورهای اسلامی/ تهیه نقشه راه

لزوم استفاده از منافع مشترک کشورهای اسلامی/ تهیه نقشه راه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر ضرورت استفاده از ظرفیت ها و منافع مشترک کشورهای اسلامی تاکید کرد و گفت: نقشه راه ایجاد قطب های خاص در کشورهای اسلامی، تهیه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد آذری جهرمی در سخنرانی خود در سیزدهمین نشست WIFE ( مجمع جهانی اقتصاد اسلامی) در ساراواک مالزی با اشاره به اینکه مسلمانان حدود دو میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می دهند که ۲۰ درصد از اقتصاد جهانی را در اختیار دارند، تصریح کرد: این روند که کشور های اسلامی به عنوان کشورهای درحال توسعه، با فروش مواد خام و نیروی کار ارزان به امرار معاش می پردازند، روند پایداری نیست و منجر به بروز مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می شود و پیامدهای وخیمی دارد.

وی با تاکید به اینکه باید در چشم اندازها تغییر ایجاد شود، گفت: در مقابل اندازه بازار، رقابت و کارآمدی مفاهیمی است که باید در تغییر چشم انداز مورد توجه قرار گیرد. البته تغییر چشم انداز باعث ایجاد مشکل برای کشورهای توسعه یافته نمی شود. بلکه این کشورها را قادر می سازد تا از محصولات و خدمات جدیدی که در کشورهای درحال توسعه فراهم شده، بهره برداری کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در بسیاری از موارد وقتی که هدف بازار در چارچوب مرزهای ملی یک کشور محدود می شود اندازه بازار و قدرت و چابکی آن به اندازه کافی نبوده و این بدان معنا است که سرمایه گذاری حتی در میان مدت نیز پایدار نخواهد بود و وجود موافقت نامه های چند جانبه که باعث بزرگ تر شدن اندازه بازار می شود مورد نیاز است.

آذری جهرمی‌ رقابت را عامل مهم دیگری در این حوزه عنوان کرد و خاطر نشان کرد : بدون رقابت، هیچ گونه انگیزه واقعی برای نوآوری جهت بهبود کیفیت خدمات،کاهش هزینه ها و ساخت محصول بهتر وجود ندارد و این بدین معنی است که ما باید برای بقای اقتصادی، خودمان را آماده رقابت در مقیاس جهانی کنیم.

وی تصریح کرد : یکی از رویکردهای احتمالی که الزامات و محدودیت های فوق را در نظر می گیرد ایجاد قطب های مختلف در کشور های گوناگون اسلامی است، به طوری که هر کدام از این قطب ها روی یک فعالیت متمرکز شوند. به عنوان مثال روی قطب های مالی، فناوری اطلاعات، فناوری بانکی، خدمات پزشکی و سلامت متمرکز شده و هر قطب محصولات و خدمات خویش را برای جمعیت بیشتر در سراسر کشور های اسلامی به فروش برسانند و به جای بازار کوچک ملی برای بازار بزرگ اسلامی عرضه کنند.

آذری جهرمی پیشنهاد کرد که سازمان همکاری های اسلامی با مشارکت بانک توسعه اسلامی به انجام مطالعه امکان سنجی با هدف آماده سازی نقشه راه ایجاد قطب های خاص در کشورهای اسلامی بر مبنای دسترسی به تخصص و منابع یکدیگر مبادرت ورزد.

وی تاکید کرد : ما به عنوان کشور های اسلامی باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از منابع و ظرفیت های یکدیگر به طور مشترک بهره مند شویم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پیشنهاد ارائه شده خود، گفت: کشور ما آماده حضور در این مطالعه است و ما مشتاقانه منتظر همکاری با همه کشورهای اسلامی برای پی گیری طرح های مناسب جهت توسعه کشورمان هستیم.

نشست مجمع جهانی اقتصاد اسلامی با حضور نخست وزیر مالزی، رئیس جمهور اندونزی، نخست وزیر مراکش، رئیس جمهور تاتارستان و تعدادی از وزرای کشورهای اسلامی از ۲۱ تا ۲۳ نوامبر در شهر کوچینگ مالزی برگزار می شود.

محور اصلی گفتگوها در این نشست، انقلاب صنعتی چهارم، چالش ها و فرصت ها در کشورهای اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی توسط وزیر ارتباطات ارائه کرد که با استقبال کشورهای حاضر در این نشست مواجه شد.

کد خبر 4150762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha