۲۱ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۳۵

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته

پیگیری طرح تعطیلات زمستانی/ارائه خدمات به آثار ایران در عراق

پیگیری طرح تعطیلات زمستانی/ارائه خدمات به آثار ایران در عراق

نصب کاشی ماندگار برسردر خانه یک شاعر، پیگیری طرح تعطیلات زمستانی،نشست خبری برگزاری نمایشگاه گردشگری ثبت نام برای توراپراتور مجازی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته و در راستای سلسله گفتگوهایی پیرامون گردشگری آنلاین و نقش سایت های گردشگری در جذب گردشگران داخلی و خارجی، مدیرعامل چند شرکت‌ آنلاین گردشگری در مصاحبه هایی اعلام کردند که از حوزه سنتی فروش بلیت هواپیما خارج شده و به علم روز متصل شده اند. یکی از آنها صالح زند بود که گفت: آژانس های گردشگری ایرانی باید بتوانند خدمات خود را در سطح بین المللی عرضه کنند و با علم روز پیش بروند.

زند از فعالان حوزه گردشگری و مدیرعامل یکی از شرکت‌های اینترنتی ارائه خدمات گردشگری گفت: در سال ۲۰۰۴ حدود ۱۶ هزار آژانس گردشگری در اسپانیا فعال بود و در سال ۲۰۰۸ نصف این تعداد که خود را به روز نکرده بودند و آنلاین نشده بودند ریزش کردند و آمار دفاتر مسافرتی در سال به ۸ هزار آژانس رسید چون خود را با تکنولوژی روز وفق نداده بودند. اکنون هم اگر آژانس‌های گردشگری ایران بخواهند تا چند سال آینده در این صنعت باقی بمانند باید به روز شوند. حتی اگر قرار باشد تور گردشگری وارد کنند و یا خارج کنند باز هم نیاز دارند که با علم روز پیش بروند. چون مسافری که وارد ایران می‌شود باید پکیجی داشته باشد که آن را ببیند و آنلاین خرید کند. آژانس‌های ایرانی باید بتوانند خدمات خود را در سطح بین المللی عرضه کنند.

قاسمی یکی دیگر از فعالان گردشگری نیز گفت: در تمام کشورهای دنیا یک آژانس مسافرتی  فعالیت می کند و یک توراپراتور. زمانی که آژانسهای مسافرتی مجوز می گیرند حق برگزاری تور تا ۴ سال ندارند بلکه باید زیر نظر توراپراتور فعالیت کنند. چون توراپراتور هواپیما و هتل گارانتی می کند و آژانسها می فروشند.  اما در ایران همه خود را توراپراتور می دانند و آژانسهای کوچک که به خصوص خود را به روز نکرده باشند سریع از بین می روند چون هزینه های مالیات و کارمند و ... زیاد است آنها توسط شرکت های بزرگ بلعیده می شوند.  از طرف دیگر فروش آنلاین در کشورها سرعت گرفته است و همه از روی سیستم خرید می کنند. تنها شرکت هایی دوام خواهند داشت که توراپراتور هستند و تور برگزار می کنند.

وی درباره اینکه برخی از آژانسهای مسافرتی به فروش آنلاین خدمات سفر می پردازند تصریح کرد: این دسته از فعالان گردشگری چون خدمات آنلاین می فروشند آژانس هم تاسیس کرده اند اما برگزار کننده تور نیستند. برگزار کننده تور می بایست حداقل ۵ سال سابقه کار داشته باشد. این فعالان بیشتر در حوزه فروش بلیت کار می کنند.   

تعطیلات زمستانی مناطق گردشگری جنوب کشور را فعال می کند

در حاشیه جلسه هیات دولت علی اصغر مونسان ، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در جمع خبرنگاران درباره پیشنهاد تعطیلی زمستانی برای کاهش آلودگی هوا در فصول وارونگی گفت: توسعه گردشگری در فصل زمستان موضوع خوبی است که تا پیش از این دستگاه های مختلف در خصوص آن اختلاف نظر داشتند. در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش و سازمان محیط زیست در این خصوص به توافق رسیده و اعلام موافقت کردند. مناطق جنوبی و بنادر در کشور برای زمستان بهترین فرصت گردشگری هستند. ما هم برای تحقق این مسئله همراهی خواهیم کرد. معتقدم تعطیلات ۲۰ تا ۳۰ روزه در این ایام می تواند مناطق گردشگری جنوب را فعال کرده ضمن اینکه امکان مسافرت را برای خانواده ها فراهم خواهد کرد.

 آغاز طرح ثبت‌نام توراپراتورهای مجازی از هفته آینده

در این هفته، رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: فارغ‌التحصیلان و دانشجویان تمام رشته‌های دانشگاهی می‌توانند از شنبه هفته آینده ۱۶ دی با ثبت نام در tourismcalendar درخواست خود را برای فعالیت به عنوان توراپراتور مجازی اعلام کنند. پس از ثبت‌نام، بررسی‌های اولیه در مورد این افراد از سوی کارشناسان معاونت گردشگری انجام می‌شود، همچنین روش‌ها و شیوه‌های فعالیت در این حوزه به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود.

مونسان با اشاره به اینکه اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی از اهداف مهم اجرای این طرح است، یادآور شد: دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که در این حوزه به عنوان توراپراتور مجازی فعالیت می‌کنند بابت جذب گردشگر مبالغی را به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند.

حضور۷۰شرکت خارجی در نمایشگاه گردشگری

در روزهای نزدیک به برگزاری یازدهمین نمایشگاه گردشگری ایران، معاون گردشگری کشور از برپایی یازدهمین نمایشگاه گردشگری در بهمن ماه خبر داد و گفت: امسال ۷۰ شرکت خارجی از ۲۱ کشور در نمایشگاه حضور پیدا می کنند.

 نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته روز ۱۷ دی ماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد. در این برنامه محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: این نمایشگاه از سوم تا ششم بهمن ماه در  محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود. سالن ۳۸ محل دائمی نمایشگاهها به اداره کل میراث فرهنگی استان ها اختصاص دارد و هر استان ظرفیت گردشگری و میراث فرهنگی خود را به نمایش می گذارد این برنامه ها شامل همه برنامه های گردشگری آن استان برای تمام طول سال است. مردم هم می توانند از بلیت های تخفیف دار قطار و هواپیما در این نمایشگاه استفاده کنند.

محب خدایی ادامه داد: محوریت این نمایشگاه بر روی محصولات گردشگری است ما می‌خواهیم امسال نمایشگاهها در استان ها تخصصی برگزار شود.  امسال ۴۳۰ شرکت داخلی در نمایشگاه حضور دارند و ۱۴ سالن تحت پوشش این نمایشگاه قرار می گیرد. همچنین ۷۰ شرکت از کشورهای ایتالیا، آلمان، انگلیس، برزیل، سوئیس، اسپانیا، روسیه، ترکیه، ویتنام، کامبوج، کره جنوبی، بلاروس، تایلند، مالزی، ارمنستان، قبرس، امارات، اندونزی، نپال، چین و صربستان در سالن ۴۰ نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی افزود: امسال بخش گردشگری کودک و خانواده را خواهیم داشت همچنین با توجه به این که همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب شده شهر همدان متولی این بخش از برنامه می شود.در حوزه گردشگری و طبیعت گردی نیز استان مازندران فضای بزرگی را با محوریت گردشگری طبیعی و گل در اختیار گرفته است در حوزه گردشگری غذایی هم با مشارکت برند های غذایی یک سالن اختصاصی به این منظور اختصاص داده شده است. در حوزه گردشگری ورزشی، گردشگری الکترونیک، آی تی ، معرفی ظرفیت‌ها در حوزه استارت آپ ها همچنین در حوزه گردشگری روستایی و عشایری  برنامه هایی در نظر گرفته شده است.

آمادگی میراث‌فرهنگی برای ارائه خدمات به آثار ایران در عراق

خبری هم این هفته از ایلام رسید مبنی بر اینکه مدیرکل میراث‌فرهنگی ایلام از آمادگی اداره‌برای ارائه خدمات فنی،حفاظتی، مرمتی به آثار سلیمان‌تپه، تل بکسایه و سبعات خزیر که براثر تغییرات مرزها پیش از انقلاب اسلامی به عراق منتقل شده خبرداد.

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام  شنبه ۱۶ دی ۹۶ با بیان اینکه سه اثر نخست شامل سلیمان‌تپه، تل بکسایه و سبعات خزیر در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی و در حدود ۸۶ سال پیش در فهرست آثار ملی ثبت شده است، گفت: این آثار سال‌های پیش از انقلاب از استان ایلام جدا شده و هم اکنون جزو محدوده خاک کشور عراق قرار گرفته‌اند.

او با بیان اینکه از سرنوشت این آثار اطلاع دقیقی در دست نیست، افزود: این آثار در محدوده نوار مرزی و در استان واسط عراق قرار دارند و برای اطلاع از وضعیت آن‌ها با استاندار و مسئولان استان واسط رایزنی‌هایی شده است.

«کاشی ماندگار» بر سردر منزل پروفسور هشترودی نصب شد

در ادامه برنامه نصب کاشی های ماندگار سردر خانه مشاهیر کشور «کاشی ماندگار» بر سردر منزل پروفسور محسن هشترودی ریاضی‌دان معاصر ایرانی در مراسمی با حضور رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نصب شد. در این مراسم سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سیداحمد محیط‌طباطبایی رئیس ایکوم ایران، روح‌الله مهدی‌نژاد رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌‍فرهنگی، اعضای خانواده پروفسور هشترودی و جمعی از همکاران و دوستان و شاگردن این ریاضی‌دان برجسته معاصر حضور داشتند. 

کد خبر 4196353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha