۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۰۸

در دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس انجام می‌شود

رونمایی از ۱۰۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس

رونمایی از ۱۰۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس

سردار علاماتی گفت: در دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس از ۱۰۰ عنوان اثر در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، نشست رسانه‌ای دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس صبح امروز، ۷ اسفندماه ۱۳۹۷ با حضودر سردار غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و غلامرضا عزیزی، دبیر علمی این همایش در ستاد راهیان نور بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.

علاماتی در این نشست با اشاره به برگزاری دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس در دوازدهم اسفندماه  ۱۳۹۷ گفت: این همایش از ساعت ۸ تا ۱۷ در سالن قلم کتابخانه ملی ایران و با همکاری ۲۰ سازمان و نهاد از جمله سپاه، ارتش، وزارت جهاد و کشاورزی، وزارت نفت، بنیاد شهید و امور ایثارگران، حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود. در این همایش علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران سخنرانی خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به انتشار ۱۲۹ عنوان کتاب در سال جاری در حوزه تاریخ شفاهی از سوی سپاه، ارتش، جهاد کشاورزی و وزارت نفت منتشر شده‌اند خبر داد و گفت: ۱۰۰ عنوان از این آثار نیز در روز همایش رونمایی می‌شود. همچنین تاکنون ۴۳‌هزار و ۴۴۸ ساعت مصاحبه تاریخ شفاهی انجام شده است که از این میان، ۴۹‌هزار و ۴۱۰ ساعت آن به صورت متن پیاده‌سازی شده است.

سردار علاماتی ادامه داد: همچنین در دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس از نویسندگان این آثار، راویان، ۵ ناشر برتر که بیشتر آثار را در سال ۱۳۹۷ داشته‌اند و استان‌های فعال‌تر در حوزه ثبت تاریخ شفاهی قدردانی خواهد شد. افزون بر این، در نمایشگاه جانبی تولیدات حوزه تاریخ شفاهی سازمان‌ها و نهادها به حاضران در همایش معرفی می‌شوند.

در ادامه، غلامرضا عزیزی، دبیر دومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفت: نخستین بار این همایش ۵ سال گذشته برگزار شده بود و ما هنوز رشته دانشگاهی در حوزه تاریخ شفاهی نداریم. با این‌ حال سازمان‌ها و نهادها کوشیده‌اند تاریخ شفاهی خود را ثبت و ضبط کنند.

وی ادامه داد: فراخوان این دوره از همایش اواخر شهریورماه ۱۳۹۷ منتشر شد و ۱۴۱مقاله به دبیرخانه رسید. از این میان ۱۲۱ مقاله مرتبط با همایش تشخیص داده شد، ۲۰ مقاله رد شد و ۱۵ مقاله برای ارایه در همایش انتخاب شد.

عزیزی افزود: با همکاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، مقالات برتر همایش در نمایه ISC دریافت می‌کنند. همچنین برخلاف همایش‌های دیگر که مقالات برتر کتاب می‌شوند، مقالات برتر این همایش در ۳ نشریه علمی ترویجی و ۱ نشریه تخصصی منتشر می‌شود.

به گفته وی، ژانر تازه‌ای در مقالات ارایه شده به دبیرخانه قابل مشاهده بود. در آثار ارایه شده این همایش، ثبت تاریخ شفاهی از بُعد مصاحبه‌ای خارج شد و تاریخ شفاخی بر اساس داده‌های پژوهشی به ثبت رسید.

کد خبر 4552928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha