۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۲۷

روز درختکاری در باغ ملی بیرجند؛

مشق زندگی در کویر خراسان جنوبی/آینده ای سبز برای کودکان فردا

مشق زندگی در کویر خراسان جنوبی/آینده ای سبز برای کودکان فردا

بیرجند- مردم و مسئولان خراسان جنوبی در روز درختکاری با غرس ۵۰۰ هزار اصله نهال نفس های پاک را به کودکان امروز و فردای دیارشان هدیه کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه اهمیت فضای سبز در نقاط مختلف شهری و روستایی بر کسی پوشیده نیست. حراست از منابع طبیعی به اندازه‌ای مهم و تأثیرگذار بوده که در تقویم ملی ایران ۱۵ تا ۲۵ اسفند ماه هر سال به عنوان هفته منابع طبیعی ثبت می‌شود.

همزمان با نیمه اسفند ماه، تقویم ملی شاهد رویدادی به نام روز درختکاری بوده که طی این روز در جای جای ایران اسلامی دست‌های دوستی به سوی طبیعت دراز شده و پیوندی عمیق و محکم با آن برقرار می‌شود.

امروز همانند سال‌های گذشته متولیان حراست از منابع طبیعی بر آن شدند تا با غرس ۱۰۰ اصله درخت در باغ ملی بیرجند، باری دیگر ریسمان ارادت شهروندان به فضای سبز را گره بزنند تا فرهنگ حراست و حفاظت از منابع طبیعت استان نهضتی فراگیر را به خود ببیند.

امروز خراسان جنوبی با کاشت نهال‌هایی متناسب با روحیه استان، به استقبال سال نو رفته و در آستانه بهار، زندگی را به زمین باز گردانند تا آینده کودکان امروز و فردا با رنگ سبز بهاری پیوندی عمیق بگیرد.

توزیع ۵۰۰ هزار اصله درخت

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی هم در این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه منابع طبیعی بیان کرد: در حال حاضر در اکثر نقاط کشور با سه معضل شامل تخریب سرزمینی، کمبود آب و گرمایش زمین رو به رو هستیم.

علیرضا نصر آبادی ادامه داد: مجاورت خراسان جنوبی با دو کویر بزرگ ایران، وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و خشکسالی‌های ۲۰ ساله جایگاه منابع طبیعی را در راستای حراست از فضای سبز و سازش با شرایط پیش روی استان بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حفظ منابع آبی استان بیان کرد: کنترل و مهار سیل و روان آب‌ها از جمله برنامه‌های مهم اداره کل منابع طبیعی بوده چراکه نگاه ما به سیلاب باید فرصت باشد.

اجرای طرح بیابان‌زدایی در یک میلیون هکتار

نصرآبادی با بیان اینکه اقدامات مقابله با بیابان‌زایی با استفاده از طرح‌های حفاظت و قرق در یک میلیون هکتار از عرصه‌های خراسان جنوبی انجام شده است، افزود: اگر این اقدامات نبود، هم طراز با استان سیستان و بلوچستان با پدیده گرد و غبار مواجه بودیم.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی بیان کرد: با انجام این اقدامات علی رغم اینکه دومین استان بیابانی و پنجمین استان درگیر با گرد و غبار هستیم، نسبت به دیگر استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان شرایط مطلوب‌تری داریم.

وی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فرهنگ منابع طبیعی باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود، اظهار کرد: باید دانش عمومی نسبت به حراست از منابع طبیعی به وجود آید تا شاهد کاهش اثرات خشکسالی و دیگر پدیده‌ها باشیم.

نصرآبادی با بیان اینکه در ایام هفته منابع طبیعی در سال جاری قریب به ۵۰۰ هزار اصله نهال توزیع می‌شود، افزود: در اولین روز از هفته منابع طبیعی در قالب احیای باغ قدیمی بیرجند اقدام به کاشت ۱۰۰ اصله نهال کرده‌ایم.

وی هدف از این امر را بهبود فضای سبز بیرجند عنوان کرد و افزود: گونه‌های توزیع شده شامل بادام، اقاقیا، زبان گنجشک، سرو خمره‌ای و کاج تهران بوده است.

فضای سبز نیاز آینده مردم استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این مراسم با ابراز خرسندی از عملکرد منابع طبیعی در حوزه اجرای طرح‌های آبخیزداری بیان کرد: با توجه به اینکه آب اولین مسئله استان قلمداد می‌شود، اجرای این طرح‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مجتبی علوی مقدم بیان کرد: خداوند آفریده‌ها را با نظم خاصی در اختیار بشر قرار داده و هر جا انسان خارج از عرف طبیعی به طبیعت ورود پیدا کرده، نظم حاکم بر عرصه‌ها را بر هم زده است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی خراسان جنوبی اعم از کم آبی بیان کرد: در جنبه‌های مختلفی مانند آب در مرحله بحران هستیم که زنگ خطری جدی نسبت به افزایش حفظ و حراست از فضای سبز است.

علوی مقدم با بیان اینکه یکی از نیازهای آینده مردم بیرجند داشتن فضای سبز شهری است، افزود: ایجاد فضای سبز برای نیاز آیندگان همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و مردم را می‌طلبد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در ایجاد فضای سبز باید نوع گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط اقلیمی منطقه مورد توجه باشد.

علوی مقدم با بیان اینکه یکی از توجهات ویژه شهرداری باید به فضای سبز باشد، گفت: عرصه‌های متناسب با کاربری مدیریت شهری در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

کاشت اولین نهال در باغ ملی بیرجند

شهردار بیرجند هم در این مراسم بیان کرد: پروژه‌ای مبنی بر احداث میدان اجتماعات برای فعالیت‌های اجتماعی در شورای اسلامی شهر تعریف شد.

محمدعلی جاوید با بیان اینکه مجموعه شهرداری بهترین بستر برای ایجاد این میدان است، افزود: سایت میدان اجتماعات و تفرجگاه باغ ملی در مساحتی قریب به ۱۱ هکتار در حال احداث است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای احداث این میدان بیان کرد: تاکنون سه هزار سرویس نخاله ساختمانی از این میدان خارج شده است.

جاوید با بیان اینکه طرح اولیه برای اجرای پروژه پیش بینی و تعریف شده است، اظهار کرد: همچنین مشاوره‌ای برای کاشت گونه‌های متناسب با شرایط آب و هوایی بیرجند تعریف شده است.

شهردار بیرجند بیان کرد: امید است با همکاری دیگر نهادهای متولی تا سال آینده تمامی نهال‌های این باغ کاشته شده باشد.

احداث باغ ملی بیرجند در ۷ هکتار

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند هم در این مراسم با اشاره به احداث پروژه میدان اجتماعات بیان کرد: مساحت این پروژه قریب به ۱۱ هکتار بوده که از این میزان هفت هکتار باغ ملی بیرجند و سه هکتار مساحت میدان اجتماعات است.

ابراهیم تقی زاده بیان کرد: همچنین در این میدان تندیس مشاهیر استان نصب می‌شود تا هویت شهر به نمایش گذاشته شود.

وی با بیان اینکه انتقال پساب فاضلاب و جداسازی آب شرب از آبیاری فضای سبز مد نظر قرار می‌گیرد، افزود: همچنین پارک سایت اداری بیرجند توسعه خواهد یافت.

کد خبر 4560955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha