۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۰:۵۴

آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد:

جنگ «احزاب» حادثه مهم تاریخ اسلام/ امتحان مومنان سنت الهی است

جنگ «احزاب» حادثه مهم تاریخ اسلام/ امتحان مومنان سنت الهی است

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه یکی از حوادث مهم در تاریخ اسلام جنگ احزاب است، گفت: جنگ احزاب میدان آزمایش مؤمنان بود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در تفسیر آیات دهم و یازدهم سوره احزاب اظهار داشت: از آیه ۹ تا ۲۷ سوره احزاب مربوط به ماجرای جنگ احزاب یا جنگ خندق است.

دلایل اهمیت جنگ «احزاب»

وی با بیان اینکه یکی از حوادث مهم در تاریخ اسلام جنگ احزاب است، تصریح کرد: این جنگ به چند دلیل اهمیت دارد؛ نخست آنکه خداوند متعال وعده پیروزی داد اما این پیروزی به سختی حاصل شد به طوری که بسیاری از مؤمنان دچار تزلزل و شک و تردید شدند.

نماینده ولی فقیه در لرستان افزود: دوم اینکه تمام دشمنان اسلام همه با هم ائتلاف کردند و متحد شدند، قبایل گوناگونی دست به دست هم دادند و ائتلاف علیه اسلام تشکیل دادند.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه سومین عامل اهمیت جنگ احزاب این بود که پیامبر اکرم اقداماتی انجام داد که این اقدامات باعث پیروزی و شکست احزاب شد؛ شورای دفاعی که پیامبر تشکیل داد به عنوان یک تاکتیک و برای فرماندهی جنگ، کندن خندق و یا تعیین افرادی به عنوان ستون پنجم از جمله این اقدامات بود، گفت: نکته دیگری که اهمیت این جنگ را می‌رساند امدادهای غیبی بود، خداوند طوفانی را فرستاد که تمام چادرهای احزاب را از جا کند و دیگ‌هایی که برای افراد غذا پخت می‌شد زیر و رو کرد و حتی توان برخواستن را از لشکریان احزاب گرفت.

وی یادآور شد: عامل دیگر اهمیت این جنگ، تقابل امام علی (ع) با عمرو بن عبدود بود که ‬کارزاری که انجام داد در تاریخ ماندگار شد.

ترسیم شرایط جنگ در سوره «احزاب»

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه ترسیمی از جنگ احزاب در این آیات دیده می‌شود، افزود: ‬آرایش جنگی و نظامی دو لشکر در آیات ترسیم می‌شود؛ لشکر اسلام سه هزار نفر و لشکر احزاب ۱۰ هزار نفر مجهز به برترین سلاح و دارای امکانات فراوان بود؛ اما مسلمانان تعداد کم و سلاح ناچیز است. این حرکت عظیم لشکر قبایل مختلف در جنگ احزاب از سمت مکه و مدینه و… و مسلمانان که در مدینه در محاصره قرار گرفته‌اند، ترسیم می‌شود.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه نکته دوم هجوم همه جانبه دشمن است. در آیه دهم می‌خوانیم که «إِذْ جَاءُوکُم مِّن فَوْقِکُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنکُمْ» اظهار داشت: برخی می‌گویند این عبارت‌‬ اشاره به قبیله غطفان است که از نجد آمده بودند. اشاره به جانب غرب مدینه دارد و برخی هم گفتند منظور هجوم همه جانبه است.

وی افزود: نکته سوم مسئله نفس گیر شدن جنگ است، «وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا»؛ دل از جا کنده شد و نفس در گلو گیر کرده بود؛ به خدا بدگمان شده بودند.

مردان الهی در میدان نبرد خود را نشان می‌دهند، مردان الهی در شرایط بحران پایدار می‌مانند

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه در شرایط سخت جنگ احزاب ‬افراد سست ایمان به خدا بدگمان شده بودند، دچار اضطراب و تزلزل شدند، دچار تفرقه شدند. هم تزلزل جسمانی پیدا کردند هم تزلزل اعتقادی، افزود: برخی دیگر‬ دچار یاس شدند، همین مسلمانانی که در جنگ احزاب آمده بودند به دلیل شدت جنگ و تبلیغات روانی دشمن دچار یاس شدند و به خدا تهمت بستند، گفتند خدا و پیامبر ما را گول زده است.

آیت الله میرعمادی خاطرنشان کرد: برخی هم راه فرار را در پیش گرفتند؛ اما اندک زمانی نمی‌گذرد که صحنه جنگ دگرگون می‌شود و شرایط برمی گردد؛ خدا می‌فرماید ما خواستیم مؤمنان را امتحان کنیم که چقدر پایدار و مقاوم هستند.

وی با اشاره به اینکه مردان الهی در میدان نبرد خود را نشان می‌دهند، مردان الهی در شرایط بحران پایدار می‌مانند، اظهار داشت: امروز که راحتی هست و خبری نیست ولایتمدار بودن و در صحنه حاضر بودن که سخت نیست؛ خدا انسان‌ها را امتحان می‌کند تا صدق آنها آشکار شود؛ یکی از سنت‌های الهی امتحان است و حتی خداوند متعال پیامبران را هم امتحان کرد.

۲ هدف امتحان الهی

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: هدف از امتحان الهی دو چیز است. نخست تبدیل استعدادهای بالقوه به بالفعل و دوم آشکار کردن باطن انسان.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه برخی افراد چیزهایی را در درون خود کتمان می‌کنند اما این پنهان کاری دوام پیدا نمی‌کند و امتحانی پیش می‌آید و درون آنها آشکار می‌شود، تصریح کرد: در جنگ احزاب همه آمدند اما برخی در دلشان نمی‌خواستند پیامبر را یاری کنند و وقتی جنگ سخت شد درونشان آشکار شد.

در انقلاب هم برخی در خط امام بودند اما ماجرای فتنه پیش آمد و معلوم شد اعتقادی به خط امام و ولایت ندارند

وی افزود: در انقلاب هم برخی در خط امام بودند اما ماجرای فتنه پیش آمد و معلوم شد اعتقادی به خط امام و ولایت ندارند. باطن افراد مهم است. انقلاب افراد را غربال می‌کند.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه جنگ احزاب میدان آزمایش مؤمنان بود، عده‌ای دچار ترس و وحشت شدند، عده‌ای پا به فرار گذاشتند و عده‌ای به خدا بدگمان شدند، اما عده‌ای ثابت قدم و مردانه ایستادند، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود شهدا مردان بی ادعا هستند واقعاً مردان بی ادعا بودند، مرد عمل بودند.

کد خبر 4619221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha