۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۲۲:۳۸

با دعوت از فعالان محیط زیست در تهران؛

معدن بوکسیت شاهوار خواستار برگزاری جلسه شد/ فرافکنی یا خرید زمان

معدن بوکسیت شاهوار خواستار برگزاری جلسه شد/ فرافکنی یا خرید زمان

شاهرود - مسئولان بوکسیت تاش که سال‌ها است تخریب‌های معدن‌شان حیاتی برای شاهوار، این کانون آب‌ساز و حیات‌بخش شاهرود نگذاشته خواستار برگزاری جلسه با فعالان محیط زیست کشور در تهران شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، معدن بوکسیت تاش بعد از شش سال تخریب مداوم قله شاهوار و آسیب رساندن به کانون آب‌ساز شهرستان شاهرود و دشت بسطام که آزمایش‌های متعدد آن را اثبات کرده و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بر آن صحه گذاشته، خواستار برگزاری جلسه هم اندیشی با حضور فعالان محیط زیست شده است، اما به نظر می‌رسد در آستانه تمدید مجوز معدن، این اقدام یا فرافکنی و فرار رو به جلوی معدن باشد و یا وقت خریدن برای تمدید مجوز آن.

سال‌های سال است که بوکسیت تاش بدون ملاحظات زیست‌محیطی و حتی بدون استعلام از منابع طبیعی و محیط زیست و بنا به این دلیل که چون شاهوار در مناطق چهارگانه نیست و در نتیجه نیازی به مجوز ندارد، چهره این کانون حیات بخش و آب‌ساز شاهرود را مخدوش کرده است اما این بار به نظر می‌رسد استراتژی معدن خریدن وقت و فرافکنی آن هم در تهران و دور از شاهوار بدون داشتن اطلاعات میدانی از منطقه توسط تهران نشینان باشد.

اگر معدن نیت خیری در این موضوع دارد و لابی‌های زر و زور این اجازه را می‌دهند، چرا جلسه در محل شاهوار برگزار نشده و در تهران در حال برگزاری است؟ این مهمترین سوالی است که از فعالان معدنی باید پرسید، همچنین چرا پس از شش سال تخریب و در آستانه موفقیت تشکل‌های زیست محیطی و رسانه‌ها در تعطیلی این معدن، حالا به فکر برگزاری نشست افتاده است؟

جواب یک نامه

دبیر ستاد جمعیت دیده بان طبیعت و پویش مخالفت با تخریب‌های شاهوار در شاهرود در پی دعوت برای حضور در نشستی از سوی معدن بوکسیت تاش با فعالان محیط زیست در تهران طی بیانیه‌ای بار دیگر خطر تمدید مجوز معدن بوکسیت تاش را متذکر شد و بیان داشت: این معدن ذاتاً و ماهیتاً نمی‌تواند ملاحظات محیط زیستی را رعایت کند چرا که نه عزمی از سوی این معدن وجود دارد و نه متخصصان این امر وجود دارند از سوی دیگر تخریب‌ها در شاهوار آنقدر وسیع هستند که جبران آنها چیزی شبیه افسانه است.

متن این نامه که خطاب به دبیر شبکه سمن‌های زیست محیطی کشور نوشته شده چنین است: چنانچه مستحضرید معدن روباز و گسترده بوکسیت تاش در دامنه شاهوار (منبع اصلی و یگانه کانون آب ساز شهرستان شاهرود و شهر بسطام) با تخریبی گسترده (بیش از دویست و بیست هکتار با چشم اندازی ده‌ها برابر)، حق حیات همه زیستمندان شاهرود و بسطام و طبیعت بکر منطقه را چالش کشیده است. سرشاخه اصلی آب شاهرود و بسطام (رودخانه تاش) را به شدت به آلومینیوم، آهن، منگنز و … آلوده کرده (طبق آزمایشی که مبنای شکایت سازمان حفاظت محیط زیست استان سمنان واقع شده است) و اگر به این بهره‌کشی بی رویه، لجام گسیخته و ویرانگر ادامه دهد، بدون شک کانون آب‌ساز شهرستان شاهرود را به منبع سیلاب و کانون ریزگرد مبدل خواهد کرد.

تشکل‌های زیست محیطی مخالف جلسه

تشکل‌های زیست محیطی شاهرود که سابقه درخشان نجات جنگل ابر از احداث جاده را در کارنامه خود دارند، با تشکیل ستاد مردمی (شبکه شهرستان) سال‌ها مبارزه‌ای بی امان را آغاز کرده و چنان در پویش مردمی خود موفق بوده‌اند که (نجات شاهوار) اکنون هدف بخش بزرگی از مردم و نیز نماینده شهرستان، فرماندار، امام جمعه، شورای شهر و… شده است.

شرکت آلومینای ایران به جای فعال سازی معادن دیگری که در همین استان دارد و می‌تواند جایگزین معدن تاش کند (که در چنین نقطه استراتژیکی واقع شده و مصداق بارز توسعه ناپایدار است) متأسفانه مسیر دیگری در پیش گرفت و حال خواستار جلسه مذاکره با شبکه محیط زیستی کشور شده است.

به استحضار می‌رساند فعالان محیط زیستی شاهرود به عنوان یکی از منسجم‌ترین و موفق ترین مجموعه‌های زیست محیطی کشور از شما تقاضا دارند، اولاً با شرکت آلومینای ایران هم بخاطر ویرانگری وسیع طبیعت و هم بخاطر رفتار ناشایست و دور از اخلاق نسبت به فعالان محیط زیست شاهرود وارد گفتگو و مذاکره نشوید.

ثانیاً چنانچه صلاح و لازم بدانید ما حاضریم در کنار شما در مناظره حضور یابیم اما شرط لازم آن بازدید میدانی شرکت کنندگان از حوضه عملکرد بوکسیت در شاهوار است. لذا لازم است این مذاکره یا مناظره در شاهرود و با حضور اساتید برجسته ملی محیط زیست نظیر مهندس درویش، دکتر آخانی، دکتر کیاد لیری و… باشد.

باید به انتظار نشست و دید که این روزهای سرنوشت ساز برای شاهوار به چه شکل می‌گذرد و آیا لابی قدرت و پول به خواست و اراده مردم می چربد یا خیر؟

کد خبر 4635475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha