۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۲

مدیرعامل سازمان انتقال خون؛

خونگیری با مشارکت نیروهای داوطلب تجربه مفیدی است

خونگیری با مشارکت نیروهای داوطلب تجربه مفیدی است

مرکز جامع انتقال خون صدر در راستای عمل به شعارهای سازمان بهداشت جهانی، با مشارکت جمعیت هلال احمر اداره خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر پورفتح اله مدیر عامل انتقال خون در مراسم افتتاح اولین مرکز همکاری مشترک سازمان انتقال خون و جمعیت هلال احمر، گفت: سازمان انتقال خون به دنبال ایجاد یک مدل داوطلبانه جهت انجام خون‌گیری از افراد اهداکننده با مشارکت نیروهای داوطلبی است که کمتر تغییر کنند و بتوانند تجربه مفیدی در این زمینه کسب کنند تا تکریم اهدا کنندگان نیز با مهارت ایشان میسر شود.

وی اظهارداشت: براساس سیاست های واگذاری خدمت به دنبال ایجاد یک مدل داوطلبانه هستیم که بر این اساس قرار بر این شد تا نیروهای سازمان جوانان هلال احمر که در مرکز انتقال خون آموزش دیده اند تحت نظر همکاران و سوپر وایزرهای سازمان مشغول فعالیت ‌شوند وثابت باشند تا ما به این افراد آموزش‌های مستمر بدهیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در سازمان انتقال خون نظام مراقبت از اهدا کننده برقرار است، افزود: در سازمان انتقال خون هنگام خونگیری کوچک‌ترین کبودی گزارش می شود تا در کمترین زمان این مسئله را برطرف ‌کرده و ثابت ماندن خونگیر و مهارت او به همین دلیل بسیار مهم است.

پورفتح‌ اله تأکید کرد: با انجام مشاوره‌های رفتاری و فرهنگسازی می‌توانیم ۷۰ درصد از نگرش‌ها را تغییر دهیم، اما تنها ۵ درصد از این افراد اقدام به اهدای خون می‌کنند و حفظ و نگهداری ایشان بسیار مهم است.

حفظ مشارکت سه گانه

در ادامه مراسم علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر، گفت: بهتر است یک تصمیم مشترک در سراسر کشور  برای کار مشارکتی و پذیرش وخون‌گیری به وسیله نیروهای داوطلب هلال احمر اتخاذ شود و در این زمینه آموزش‌های خوبی به صورت مرحله به مرحله به افراد مدنظر داده شود.

وی افزود: اهداکنندگان سرمایه‌های اجتماعی هستند و در حال حاضر یک تیم از هلال احمر به وسیله سازمان انتقال خون برای انجام خون‌گیری از اهداکنندگان آموزش‌های لازم را دیده‌اند که این تیم ۳۴ نفره شامل تعدادی دانشجوی سال آخر پزشکی، پرستاری و سایر رشته های مرتبط هستند.

بنابر این گزارش، هادی ایازی عضو انجمن خیرین انتقال خون، نیز در این مراسم، گفت: باید از پتانسیل یکدیگر استفاده بهینه کنیم و مرکز انتقال خون صدر به صورت پایلوت داوطلبان هلال احمر را آموزش دهد تا با استفاده از تجربیات کانون‌های اهدای خون شهرداری، و امکانات آن و دانش و تجهیزات سازمان انتقال خون اولین مرکز مشارکتی انتقال خون بین سازمان انتقال خون و هلال احمر راه‌اندازی شود. اگر این مدل موفق باشد با امکانات سه جانبه و پتانسیل های موجود می توان مراکز بیشتری را با این شیوه فعال کرد.

مرکز جامع انتقال خون صدر در راستای عمل کردن به شعارهای سازمان بهداشت جهانی و سیاست‌های طرح تحول سلامت در کشور و اجرایی کردن تفاهم‌نامه اخیر جمعیت هلال احمر و سازمان انتقال خون، در الهیه تهران افتتاح و در اختیار جمعیت هلال احمر قرار داده شد.

این مرکز توسط مجمع خیرین انتقال خون و با مشارکت بانک صنعت و معدن در زمین تخصیص یافته از سوی شهرداری ساخته شده است.

تامین نیروهای داوطلب مراکز انتقال خون و تبدیل داوطلبان و جوانان هلال احمر از اهداکنندگان معمولی به اهداکنندگان مستمر نیز از جمله بخش‌های دیگر این تفاهم‌نامه است.

همچنین براساس این تفاهم‌نامه قرار است داوطلبان و جوانان هلال احمر تحت آموزش‌های خون‌گیری، مراقبت و سلامت خون قرار گیرند.

مرکز صدر اولین مرکزی است که اغلب کارکنان آن از داوطلبان آموزش دیده جمعیت جوانان هلال احمر تشکیل شده اند.

کد خبر 4681117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha