۳۱ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۵۲

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

پرتره نویسندگان دفاع مقدس در «قلمستان»/ اعلام ویژه‌های شبکه مستند

پرتره نویسندگان دفاع مقدس در «قلمستان»/ اعلام ویژه‌های شبکه مستند

مجموعه مستند «قلمستان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ابوالفضل توکلی پرتره‌ای از نویسندگان دفاع مقدس از شنبه تا جمعه ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود.

ابوالفضل توکلی درباره مجموعه مستند «قلمستان» که برای پخش در شبکه مستند در هفته دفاع مقدس در نظر گرفته شده است، به خبرنگار مهر گفت: «قلمستان» مجموعه‌ای ۷ قسمتی است که در شبکه مستند تولید شده و درباره نویسندگانی است که تلاش کردند با قلمشان ۸ سال دفاع مقدس را وقایع‌نگاری کنند، این مجموعه درباره بزرگ‌مردانی است که در این دوران نقش به سزایی داشتند و در تلاش هستند نسل امروز و آینده را نسبت به این برهه تاریخی آگاه کنند.

این تهیه‌کننده گفت: «خورشید الوند» درباره بهناز ضرابی زاده، «ستاره الوند» درباره حمید حسام، «قلب دایکه» درباره مهناز فتاحی، «گام‌های قدمی» درباره محمدحسین قدمی، «خاطرات صبح» درباره فاطمه دوست کامی، «تاروپود کلمات» درباره نصرت‌الله محمود زاده و «به قلم یحیی» را درباره یحیی نیازی تولید کرده‌ام، این مجموعه از شنبه تا جمعه ساعت ۲۰ در قالب مجموعه «قلمستان» از شبکه مستند پخش می‌شود.

توکلی درباره تولید این مجموعه مستند گفت: پیشنهاد ساخت این مجموعه از سوی واحد انیمیشن و تلویزیون حوزه هنری به من پیشنهاد شد، اما از آنجا که من معتقدم وظیفه تهیه‌کننده فقط این نیست که بودجه دولتی در اختیار کارگردان بگذارد و باید در تمام مراحل تولید در کنار کارگردان باشد، پس از چند قسمت ادامه این همکاری با حوزه هنری میسر نشد، به همین دلیل طرح و قسمت‌های تولیدشده را به شبکه مستند ارائه کردم، خوشبختانه با توافق‌های انجام‌شده قرار شد ساخت این مجموعه در شبکه مستند ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به نقش مهم تهیه‌کننده در تولید یک اثر گفت: این بودجه‌های دولتی نیست که اثر خوب تولید می‌کند، در جریان تولید یک فیلم لازم است که کارگردان علاوه‌بر حمایت مالی از همفکری و همراهی دغدغه‌مند تهیه‌کننده برخوردار باشد، در چنین شرایطی است که حتی با بودجه‌های محدود هم می‌شود اثری خوب تولید کرد.

توکلی گفت: من این حمایت و همفکری را از تولید شبکه مستند دریافت کردم، خوشبختانه پس از پیشنهاد من به شبکه برای تولید این مستند قرار شد ۵ قسمت دیگر با همین موضوع تولید کنم تا در هفته دفاع مقدس پخش شود، ۵ ماه فرصت تولید داشتم و تصمیم گرفتم خودم را در این آزمون محک بزنم، خوشبختانه در طول این ۵ ماه با همکاری دوستانم در گروه تولید و مدیر تولید شبکه که حامی و همفکر من بودند، در مسیری که در آن گام گذاشته بودم موفق شدم و توانستیم مجموعه «قلمستان» را برای پخش آماده کنیم.    

توکلی تصریح کرد: البته تجربه ساخت مجموعه پیشکسوتان دوبله هم بسیار مفید بود و سبب شد بتوانم از این آزمون سربلند بیرون بیایم.

 این تهیه‌کننده و کارگردان ادامه داد: «قلسمتان» درباره نویسندگان دفاع مقدس است، آن‌هایی که دست‌به‌قلم بردند تا تاریخ ۸ سال دفاع مقدس را زنده نگه‌دارند اما این تنها ویژگی آن‌ها نیست و در طول فیلم بیننده متوجه خواهد شد که خودشان نیز از جنس ماجراهایی هستند که روایت می‌کنند.

وی در پایان گفت: در این مستند حسام اشاره می‌کند که چطور بعد از امتحانش در دانشگاه تهران سوار بر وانت خودش را به عملیات کربلای ۵ می‌رساند،  خواهیم دید که شخصیت کتاب آقای نیازی به دلیل نیاز مبرمی که در جبهه به او وجود داشت شب عروسی مراسم را ترک می‌کند و به منطقه می‌رود، خانم فتاحی هم روایت جالبی دارد از زمانی که به دلیل ورود منافقین به خاک ایران برای دفاع از جان و خاکشان تحت تعلیم دایی بزرگوارش قرار می‌گیرد و می‌آموزد که چطور با اسلحه کار کند.

پخش مستند «قلمستان» از شنبه ۳۰ شهریور در شبکه مستند آغاز می‌شود تا جمعه ۵ مهر ادامه خواهد داشت. این مستند هر شب ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش و روز بعد ساعت ۱۱ بازپخش می‌شود. 

کد خبر 4724607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha