۳ مهر ۱۳۹۸، ۶:۰۸

گزارش مهر از افتتاح یک نمایشگاه عکس؛

نمایشگاهی از ناگفته‌های دیدنی جنگ/ وقایع‌نگاری مویدی ایده‌آل است

نمایشگاهی از ناگفته‌های دیدنی جنگ/ وقایع‌نگاری مویدی ایده‌آل است

نمایشگاه عکس‌های ساسان مویدی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با بیان حرف‌های ناگفته‌ای از این جنگ سه‌شنبه شب دوم مهرماه در گالری «خانه» حوزه هنری افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه عکس‌های ساسان مویدی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شامگاه سه‌شنبه دوم مهرماه در گالری تازه تاسیس «خانه» حوزه هنری گشایش یافت.

محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، نیکنام حسینی‌پور مدیر خانه کتاب، کمال خرازی، سیدعباس میرهاشمی و مجتبی کوچکی مدیرعامل سابق و کنونی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران، از مدیران حاضر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس ساسان مویدی بودند. علاوه بر ساسان مویدی، عکاسان باسابقه‌ای چون افشین بختیار، علی قلم سیاه، امیرعلی جوادیان، اسماعیل عباسی، حسن غفاری، فرهاد سلیمانی، حسن قائدی، سعید فرجی و جمعی از عکاسان جوان حضور داشتند.

در این نمایشگاه ۳۴ تابلوی عکس از ساسان مویدی از سال‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از دوران مختلف هشت سال دفاع مقدس و در قطع‌های متفاوت بزرگ و کوچک به نمایش درآمد؛ به طوری که یکی از این عکس‌ها یکی از دیوارهای گالری را پر کرده بود. حسن قائدی کیوریتور نمایشگاه عکس ساسان مویدی درباره ارائه تابلوهای عکس در قطع‌های مختلف به خبرنگار مهر گفت: ما با توجه به ابعاد نمایشگاه، پنل را طراحی کردیم و سعی کردیم در هر بخش از گالری، مجموعه‌ای از دو الی سه تابلو داشته باشیم و ضمناً خیلی مستقیم وارد موضوع جنگ نشدیم.

وی در مورد استفاده از عکس‌های قطع بزرگ در نمایشگاه بیان کرد: سعی کردیم در هر بخش گالری، عکس‌های شاخص‌تر را خیلی بزرگ کار کنیم که عکس‌های کوچک‌تر به عنوان مکمل آن عکس عمل کنند اما اطلاعات جامع و کلی را همان عکس قطع بزرگ به مخاطب می‌دهد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: عکس‌های این نمایشگاه خاطره‌انگیز است. اگر بخواهیم تعریفی از عکس‌های ساسان مویدی داشته باشیم، می‌توان گفت که این عکس‌ها نوعی وقایع نگاری یا ثبت تاریخی است که به شکلی ایده‌آل ثبت شده‌اند.

به گفته وی، توانمندی ساسان مویدی در انتخاب قاب، زاویه دید و ترکیب‌بندی عکس‌ها حاکی از آن است که او عکاسی توانمند است؛ لحظاتی توسط این عکاس ثبت شده است که به نوعی شکار لحظه‌ها به حساب می‌آید و این موضوع از خصوصیات عکاسان موفق است.

شجاعی طباطبایی، ارائه عکس‌های بزرگ را برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر روی مخاطب دانست.

نیکنام حسینی‌پور مدیر خانه کتاب نیز درباره عکس‌های این نمایشگاه به خبرنگار مهر گفت: عکس‌ها برای من جذابیت داشت و خاطراتم زنده شد. در دنیای جدید از لنز دوربین به دنیا نگاه کردن، متفاوت است و ثبت وقایع از لنز دوربین شاید بیشتر از متن مورد اهمیت واقع شده است و نسل جدید با این رسانه بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند. از طرفی برای ماندگاری عکس‌ها بهتر است در قالب کتاب تدوین شوند تا بخشی از هویت فرهنگی ما است.

وی با اشاره به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب از آثاری چون کتاب ساسان مویدی، بیان کرد: حمایت از انتشار کتاب هایی که به ویژه با موضوع دفاع مقدس و ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند، در اولویت کاری ما قرار دارند.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه نیز با استقبال خوبی از سوی عکاسان واقع شد. در پایان مراسم نیز از کتاب عکس ساسان مویدی با عنوان «عکاسان جنگ عراق علیه ایران: ساسان مویدی» توسط کمال خرازی، محسن مومنی شریف و نیکام حسینی‌پور رونمایی شد. پس از آن ساسان مویدی مشغول امضا کردن کتاب‌ها برای مخاطبان شد.

هفتمین کتاب از مجموعه کتاب‌های «عکاسان جنگ عراق علیه ایران» متعلق به عکس‌های ساسان مویدی از جنگ تحمیلی است و ۱۸۸ صفحه دارد که در دو قطع مختلف چاپ شده و حاوی ۱۲۶ فریم عکس است. توسط مجید دوخته‌چی‌زاده و ساسان مویدی نیز مقدمه‌ای برای کتاب نوشته شده است.

نمایشگاه عکس ساسان مویدی به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تا ۲۳ مهرماه در گالری خانه به نشانی انتهای غربی خیابان سمیه، جنب فروشگاه کتاب سوره مهر دایر است.

کد خبر 4728081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha