۱۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۳۱

اکتشافات شرکت ملی نفت در بیرم لارستان/ ظرفیت های گازی وجود دارد

اکتشافات شرکت ملی نفت در بیرم لارستان/ ظرفیت های گازی وجود دارد

شیراز- اکتشافات شرکت ملی نفت ایران در منطقه بیرم لارستان در استان فارس نشان داد که این منطقه جزو مناطـق پرفشـار گازخیز و مستعد حفاری است.

حسین حسین زاده رییس عملیات حفاری چاه های نفت وگاز شرکت ملی نفت ایران وعضو ارشد کمیته سرمایه گذاری و توسعه میادین نفتی وگازی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر  درخصوص ظرفیت های منطقه بیرم واشتغال جوانان تصریح کرد: شهر بیرم و حومه با جمعیت تقریبا ١٥هزارنفری با فاصله ١٣٥کیلومتری از مرکز شهرستان و ٣٦٠کیلومتری مرکز استان یکی از مناطق محروم منطقه جنوب فارس و لارستان است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به خشکسالی که در این منطقه داریم، می توان صنایعی ایجاد کرد که علاوه بر توسعه ، رونق واشتغال جوانان  بیرم و منطقه را نیز در پی داشته باشد.

حسین زاده با بیان اینکه یکی از این صنایع، احداث کارخانه سیمان (سیمانهای مخصوص چاه های نفت )است، افزود: باتوجه به اینکه ما ، چاه های نفت را در عمق ٤ الی٥ هزار متری حفاری می کنیم نیاز به سیمان هایی داریم که در واقع ،  «compression strength» یا همان استحکام مقاومتی بالایی داشته باشد تا بتواند در حرارت های بسیار بالا، استحکام خود را حفظ کند، که البته تعداد این نوع کارخانه در کشور محدود است.

وی در خصوص ایجاد کارخانه سیمان در بیرم گفت: کارخانه های سیمان زیادی از جمله سیمان لامرد،لار،فیروزآباد ،فارس نو و... در مناطق اطراف وجود دارد که غالبا سیمان های پرتلند تیپ A،B،C را تولید می کنند که کاربرد آن در ساختمان و سد سازی است.

حسین زاده با اشاره به اینکه مواد اولیه سیمانSiO2 سلیس به همراه سنگ آهک است،گفت: با توجه به غنای کوه های بیرم از سنگ مرمریت،سنگ آهک ونمک، بیرم ظرفیت آن را داردکه در تولید سیمان بخصوص سیمان چاه های نفت به هاب منطقه تبدیل شود.

 حفاری چاه گاز بیرم

رئیس عملیات حفاری چاه های نفت وگاز شرکت ملی نفت ایران اظهارکرد: دومین صنعتی که با اراده وهمت مردم و پیگیری مسئولان می تواند این منطقه را متحول کند حفاری چاه گاز است،چرا که با لرزه نگاری هایی که  در دامنه رشته کوه های زاگرس به عمل آمده « کوههای بستکویه »منطقه بیرم لارستان از نظر ساختار زمین شناسی جز مناطـق پرفشـار گازخیز و مستعد حفاری است.

عضو ارشد کمیته سرمایه گذاری و توسعه میادین نفتی وگازی کشور خاطر نشان کرد: صنایعی از قبیل تقلیل فشار،احداث خطوط سراسری، تفکیک کننده ها  کارخانه هایی جانبی هستند که در کنار حفاری چاه های گاز ایجاد و سبب تحول واشتغال زایی در منطقه می شوند.

کارخانه کربنات سدیم

حسین زاده با اشاره به وجود معادنی از قبیل سنگ آهک ،نمک معمولی وآمونیاک در منطقه بیرم عنوان کرد: کارخانه کربنات سدیم (NA2CO3) سومین صنعتی است که می تواند در بیرم راه اندازی شود و کاربرد آن در شیشه سازی ، صنایع شیشه ،تولید مواد شیمایی ،تولید صابون، تولید کاغذ،شستوشوی لباسها،رنگ رزین صنعت غذا،تصفیه روغن های گیاهی،آزمایشگاه شیمی،پتروشیمی و... مشاهده می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیرم با توجه به بیابانی بودن، مستعد سه صنعت مذکور بخصوص صنایعی از نفت و گاز و پتروشیمی که کمتر نیاز به آب دارند است و فاصله بسیار کم بیرم به خط لوله سراسری گاز نیز این فرصت را دو چندان می کند.

حسین زاده درپایان گفت: سهم یک میلیاردی بیرم از 8 میلیارد بودجه 3 درصد نفت و گاز لارستان در مقایسه با سهم 22 میلیاردی لامرد، 8 میلیاردی گراش و 13 میلیاردی خنج بسیار ناچیز بوده و نیاز به پیشرفت صنایع نفت و گاز دارد.

کد خبر 4767800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha