۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۴۷

با همکاری وابستگی فرهنگی ایران در اربیل

سومین همایش «زبان‌ و ادبیات کردی و فارسی» برگزار شد

سومین همایش «زبان‌ و ادبیات کردی و فارسی» برگزار شد

سومین همایش بین‌المللی «زبان و ادبیات کردی و فارسی؛ تعامل و تأثیرات» به همت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق در دانشگاه صلاح‌الدین اربیل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این همایش با همکاری مشترک دانشگاه صلاح‌الدین اربیل اقلیم کردستان عراق و دانشگاه الزهرا(س) جمهوری اسلامی ایران به مدت سه روز در محل تالار فرهنگ و هنر دانشگاه صلاح‌الدین اربیل برگزار شد.

مراسم افتتاحیه این همایش با مشارکت و همکاری دانشکده‌های ادبیات دانشگاه صلاح الدین اربیل و دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا(س) و همچنین، اساتید زبان فارسی از دانشگاه‌های صلاح‌الدین، الزهرا(س)، سنندج، مهاباد (جمهوری اسلامی ایران)، ترکیه و عراق آغاز شد.

در ابتدای این مراسم که با پوشش خبری رسانه‌های اقلیم کردستان عراق همراه بود، جوهر، معاون دانشگاه صلاح‌الدین و خانم رستم پور ملکی، از دانشگاه الزهرا(س) به ایراد سخن پرداختند.

در این همایش که هدف آن توسعه و تبیین تأثیر هر دو زبان کردی و فارسی بر یکدیگر و هماهنگی بین دو زبان بود، هریک از صاحبان آثار و مقالات با ارایه مقالات خود مطالبی را در خصوص موضوع مورد بحث مطرح کردند.

در این همایش ۱۸ مقاله به زبان فارسی، ۱۲ مقاله به زبان‌های کردی بادینانی و سورانی، ۴ مقاله به زبان ترکی استانبولی و ۶ مقاله به زبان عربی به دبیرخانه این همایش واقع در دانشکده ادبیات دانشگاه صلاح‌الدین ارسال شد که پس از بررسی آثار و داوری کمیته داوران بنا به مدت زمان محدود همایش، برخی از آثار برتر در دو روز همایش صبح و بعد از ظهر ارایه شد.

جلوه‌های پایداری در شعر کودک فارسی و عربی، تحلیل جلوه‌های واژه باد در اشعار شیرکو بیکس، بررسی و مقایسه دیدگاه‌های اجتماعی و سیاسی در اشعار پروین اعتصامی، نگاهی نو به ساخت ماضی نقلی زبان فارسی در تطبیق با زبان کردی، بررسی شعر مستوره اردلان و پروین اعتصامی در آیینه ادب و عرفان از مهمترین آثار ارایه شده در این همایش است. این همایش با اهدای لوح تقدیر و تندیس به اساتید و صاحبان مقالات توسط جانشین رییس دانشگاه صلاح‌الدین به پایان رسید.

کد خبر 4780244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha