به گزارش خبرگزاری مهر، محمدهادی همایون با حضور در برنامه "سوفیا" رادیو گفتوگو ضمن تشریح چیستی و چگونگی حکمت غیبت اظهار کرد: «این مسئله بعد از وقوع انقلاب اسلامی بیش از پیش مطرح شد؛ چنانچه تا قبل از انقلاب بعنوان یکی از اعتقادات شیعه به مسئله غیبت پرداخته میشد.»
وی یادآور شد: «امروزه غیبت مقولهای واقعی و همواره در صحنه میباشد و لذا توجه ویژه ای را در حوزه کلام میطلبد. این روند شاید منجر به دستیابی به علمی جدید گردد که پیوندی میان فلسفه و عرفان یا فلسفه و کلام را تحقق بخشد.»
همایون با بیان این مطلب شکل گیری وحدت علوم را دیر و دور ندانست و تصریح کرد: «در روایت آمده است ترس از جانِ حضرت، منجر به غیبت امام بوده. حوادث تاریخی نیز این شکل را نمایان میسازد؛ اما آیا همه مسئله در همین سطح است؟ اگر ترس از جان امام سبب غیبت شد، پس چگونه عاشورا توجیه پذیر میگردد؟»
امام از نظرها غایب شد تا مردم تنبیه شوند
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) غضب خداوند و تنبیه الهی را دو دلیل عامی برای غیبت حضرت ولی عصر (عج) عنوان کرد و گفت: «بسیاری معتقدند غیبت بدلیل گناه بشر بوده است و حتی در جنبههای ادبی نیز بدین مقوله اشاره میشود. اما مگر بشر قادر به محافظت از سایر ائمه بوده است؟»
همایون استدلالی دیگر را برآمده از حدیثی دانست که گردن ننهادن امام بر بیعت ستمگران زمان را دیگر فلسفه غیبت خواند و تصریح کرد: «روایتی مهم در فهم این ماجرا آمده است که میفرماید وجه حکمت در باب غیبت امام عصر (عج) بهسان وجه حکمت درباره سایر انبیا میباشد. حضرت موسی نیز دوران ۴۰ روزه غیبت داشته که باید در همین چارچوب تعریف شود.»
وی خاطرنشان ساخت: «در همین روایت آمده است غیبت، سری از اسرار الهی است. این سِر تا زمان ظهور آشکار نمیشود و مثالِ عینی آن را در غیبت حضرت خضر برای موسی میدانند.»
عاشورا از جنس غیبت است
همایون عاشورا را ماجرایی از جنس غیبت دانست و افزود: «روزی که یزید لعنت الله علیه از حضرت زینب (س) سوال کرد و ایشان فرمودند: چیزی جز زیبایی ندیدم، آیا حضرت در پاسخ دروغ گفتند یا بیانی ادبی را تبیین کردند؟ خیر. بلکه یک حقیقت را بیان فرمودند.»
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: «این واقعه صد در صد فاجعه است اما حضرت زینب (س) باطن این واقعه را دیدند. این حقیقت همانی است که ما را به جریان ظهور نزدیک میکند؛ لذا پیوند میان ظهور و عاشورا بسیار اهمیت دارد.»
همایون خاطرنشان کرد: «امروز هیچکس اعتقاد ندارد امام حالتی نامرئی دارند؛ همچنین گاه تصور میشود امام دور از دسترس ما زندگی میکنند. گاه نقل میشود امام در بیابانی در یک چادر زندگی میکنند اما روایتی میفرماید امام در میان ما هستند و این مطالب راهنمایی برای ماست تا بدانیم غیبت از چه سنخی است.»
نظر شما