به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «همزیستی ادیان در دوران بحرانها» به همت رایزنی فرهنگی ایران در لبنان در مرکز نشستهای اسقفی روم کاتولیک در منطقه «الرَّبوَه» در شمال بیروت و با حضور برخی از شخصیتهای سیاسی و دینی و فعالان عرصه گفت وگوی ادیان برگزار شد.
ابو زید با قدردانی از «عباس خامه یار» رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان که زمینه معرفی کتاب «تاریخ اسلام و مسیحیت و وضعیت کنونی آن در ایران» را در این نشست فراهم کرد، گفت: این کتاب نگاهی تاریخی به وضعیت مسیحیان در ایران انداخته و روابط مسیحیت با اسلام را در دورههای مختلف از جمله زمان حاضر بررسی کرده است.
وی تاکید کرد: به عنوان یک مسیحی از دیدن وضعیت مسیحیان در ایران شگفت زده شدم. مسیحیان قانون جداگانه ای را برای خود در مسائلی مانند ازدواج، دادگاههای خاص و شرعی، احوال شخصیه و دیگر امور دارند که در میان کشورهای اسلامی منحصر به فرد است.
نویسنده کتاب تاریخ مسیحیت در ایران یادآورشد: برخی گمان میبرند که مسیحیان ایران از حقوق کافی برخوردار نیستند در حالی که این امر به طور کامل خلاف آن چیزی است که در واقعیت وجود دارد. ما در کنار یکدیگر زندگی میکنیم نه علیه یکدیگر، ما در زمان بحران فقط دور هم جمع میشویم، اما مطلوب این است که پیش از بحران و برای پیشگیری از آن دور هم جمع شویم.
سرکیس ابوزید گفت: در لبنان و ایران باید از مرحله گفت وگوی دینی مسیحیت و اسلام عبور کنیم و به گفت وگو برای «زندگی مشترک میان پیروان مسیحیت و اسلام» بپردازیم تا بتوانیم جامعه مشترکی را بنا کنیم که نیازمند فرهنگ دینی مشترک بوده و مشی دینی واحدی داشته باشیم.
وی توضیح داد: مسلمانان و مسیحیان نسبت به بسیاری از احکام دینی خود مطلع نیستند، باید دیدگاههای خود را اصلاح کنیم، اسلام و مسیحیت را درست بشناسیم و درست معرفی کنیم. از این رو نیازمند یک نهضت و حرکت اصلاحی درون نهادها و مؤسسههای دینی هستیم تا در تحولات جدید قادر باشند با جریانهای تکفیری مانند داعش و پدیدهی تروریسم مقابله کنند؛ پدیدهای که ضد اصول انسانی و حقوق بشر است.
در نشست همزیستی ادیان در دوران بحرانها، رایزن فرهنگی کشورمان سخنان خود را با ابیاتی از «لسان الغیب» حافظ شیرازی آغاز کرد که در آن از دم مسیحایی سخن میگوید و به این نکته اشاره کرد که حافظ در فرهنگ و ادبیات ایران از جایگاه والایی برخوردار است و سخن گفتن از مسیح و دم مسیحایی نشان دهنده میزان پیوند ایرانیان با مسیحیت است.
عباس خامه یار با اشاره به این که شخصیتهای مسیحی بسیاری مانند جورج جُرداق، ویکتور الکِک، جبران خلیل جبران، میخائیل نعیمه، لوئیس معلوف و دیگران در تقویت روابط میان اسلام و مسیحیت و دو ملت ایران و لبنان نقش بزرگی ایفا کردند، گفت: آیات قرآن نیز به ما دستور داده تا هیچ تفاوتی میان پیامبران الهی قائل نباشیم و به همه آنها ایمان داشته باشیم.
وی همچنین به فضای حاکم بر منطقه پس از شهادت «قاسم سلیمانی» اشاره کرد و گفت: این سردار بزرگ تلاش کرد تا منطقه شرق از گزند تروریستها و دشمنان اسلام و مسیحیت در امان بماند و تلاش او در محافظت از مسیحیان شرق در موصل، سوریه و ایران نشان میدهد که وی بر این باور بود حضور مسیحیان در شرق و منطقه خاورمیانه به زیبایی آن میافزاید.
رایزن فرهنگی ایران در لبنان به تاریخچه روابط اسلام با مسیحیت از همان آغاز بعثت نبی اکرم (ص) اشاره کرد و ادامه داد: مساله همزیستی مسلمانان با مسیحیان ایران در چهار دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی موید این موضوع است.
خامه یار یادآورشد: پیش از انقلاب، مسیحیان به عنوان اقلیت از جایگاه شهروندی مطلوبی برخوردار نبودند و نوعی رفتار تبعیض آمیز با آنان میشد.اما از همان آغاز انقلاب در پاریس هنگامی که از امام خمینی درباره سرنوشت مسیحیان در ایران پرسش میشود، ایشان آنها را مانند دیگر شهروندان میداند که باید از حقوق برابر در قانون اساسی بهره مند باشند. از این رو جمعی از ارامنه تهران برای استقبال امام به فرودگاه مهرآباد آمدند و شعار «مذهب ما ارمنیه رهبر ما خمینیه» سر دادند.
خامه یار با اشاره به این که اقلیتها در مجلس شورای اسلامی ایران پنج نماینده دارند به بیان حق مسیحیان در اجرای آزادانه برنامههای دینی خود در تمام مناسبات پرداخت و گفت: بسیاری از مسیحیان پس از انقلاب ایران با امام خمینی دیدار و گفت وگو کردند.
وی همچنین به مؤسسههای مختلف مسیحی و باشگاه ورزشی آرارات، نشریات و جراید آنها اشاره کرد و ادامه داد: ما ۶۰ مدرسه مسیحی در ایران داریم که به صورت طبیعی مشغول فعالیت هستند و در خصوص مکانهای دینی آنها در ایران بیش از ۳۰۰ کلیسا داریم که برخی از آنها قدمتی هزار ساله دارند و حتی در آثار ملی ایران و سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) ثبت شده اند.
رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان گفت: هنرمندان و فرهیختگان مسیحی در ایران نقش و جایگاه مهمی در تولید محصولات فرهنگی، هنری و صنعتی دارند. مسیحیان ایران همچنین در دفاع از خاک کشور حدود ۲۰۰ شهید تقدیم کرده اند. نیز ۱۱۰ جانباز، ۳۵ آزاده و ۵۰۰ رزمنده آمار حضور آنان در دفاع هشت ساله از ایران است.
خامه یار به تأسیس دانشگاه ادیان در شهر قم اشاره کرد و گفت: این دانشگاه سال گذشته ۵۰ اثر از آثار مسیحیان را ترجمه و در اختیار پژوهشگران قرار داده است.
وی توضیح داد: ما درباره گفت وگو سخن گفتیم نه درباره مشکل گفت وگو میان مسیحیت و اسلام، چرا که ما مشکلی با دیگران نداریم که بخواهیم گفت وگو کنیم بلکه گفت وگو بر سر مشکلات موجود و متناسب با شرایط زمانی است که اهمیت دارد.
خامه یار تاکید کرد: در چهار دهه گذشته هیچ مشکلی میان مسیحیان ایران با دیگر شهروندان مسلمان وجود نداشته است. از این رو، منظور از گفت وگو این است که راه حلهایی برای زندگی بیابیم و بتوانیم مسائل مهمی مانند حقوق شهروندی، حقوق بشر، حفظ محیط زیست و بحرانهای پیش آمده را دنبال کنیم و راه حلی برای آنها به صورت مشترک بیابیم.
در ادامه نشست همزیستی ادیان در دوران بحرانها، برخی از میهمانان حاضر دیدگاههای خود را در خصوص ضرورت گفت وگوی اسلام و مسیحیت برای زندگی مسالمت آمیز، بیان کردند.
نظر شما