۲ بهمن ۱۳۹۸، ۸:۳۵

سخنگوی ناجا در گفتگو با مهر:

۷۰ درصد پرونده‌ها در کلانتری ها به مصالحه می‌انجامد

۷۰ درصد پرونده‌ها در کلانتری ها به مصالحه می‌انجامد

سخنگوی ناجا با اشاره به بررسی حدود ۴۰۰ پرونده در سال از سوی کلانتری‌ها، گفت: حدود ۷۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده در کلانتری به مصالحه می‌انجامد.

سردار احمد نوریان در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ناجا یکی از اعضای کمیته کاهش آسیب‌های اجتماعی است، آیا به غیر از اقدامات سلبی در این حوزه اقدامات دیگری هم داشته‌اید یا خیر، اظهار کرد: مجموعه ناجا در چند حوزه فعالیت جدی و ساختارمند داشته است، به عنوان مثال در ۹۰۰ کلانتری دایره مددکاری داریم و اینها همیشه با مسائل و مشکلات مردم که اجباراً وارد کلانتری شده، در ارتباط هستند.

وی افزود: افراد جامعه هنگامی‌که به کلانتری‌ها مراجعه و به مشکل و گره‌ای برخورد می‌کنند، مددکاران ما سعی می‌کنند به بهترین شکل این افراد را راهنمایی کنند.

۷۰ درصد پرونده‌ها به مصالحه می‌انجامد

سخنگوی ناجا با اشاره به بررسی حدود ۴۰۰ پرونده در سال از سوی کلانتری‌ها اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده در کلانتری به مصالحه می‌انجامد یعنی در آن بزنگاه مشکلات و مسائل و آسیب‌ها، نیروهای پلیس (مددکاران) حضور معناداری دارند.

سردار نوریان بیان کرد: در تمامی کشور یک شبکه مشاوره داریم که شامل ۴۶ مرکز مشاوره‌ای است که در عقبه کلانتری‌ها وجود دارد یعنی اگر موردی در کلانتری ریشه‌های روان‌شناختی داشته باشد و نشود همانجا بررسی شود و نیاز به رسیدگی بیشتر داشته باشد به مرکز مشاوره ارجاع داده می‌شود.

در حوزه ازدواج سفید؛ اولین جایی که به این موضوع حساسیت نشان داد نیروی انتظامی بود که هشدار داد چنین اتفاقی رخ می‌دهد و این هم به دلیل بررسی پرونده‌ها و مشکلاتی بود که مردم با پلیس در میان گذاشته بودند به گفته معاون اجتماعی ناجا ۱۱ مورد از این مراکز در تهران است و باقی این مراکز در سایر استان‌ها قرار دارند.

سردار نوریان ادامه داد: در این مراکز مشاوره ازدواج و تحصیلی، مشاوره خانواده، مشاوره‌هایی در حوزه اعتیاد و … به مراجعه کنندگان داده می‌شود.

سخنگوی ناجا با اشاره به پژوهش و تحقیقات ناجا در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: در بخش مشاوره و مددکاری برخی از فعالیت‌ها تبدیل به تحقیق و پژوهش می‌شود یعنی اطلاعاتی که در تصادم با مشکلات و مسائل مردم داریم از جنبه علمی مورد توجه قرار می‌گیرد.

اولین جایی که به حوزه ازدواج سفید ورود کرد ناجا بود

وی ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه ازدواج سفید؛ اولین جایی که به این موضوع حساسیت نشان داد نیروی انتظامی بود که هشدار داد چنین اتفاقی رخ می‌دهد و این هم به دلیل بررسی پرونده‌ها و مشکلاتی بود که مردم با پلیس در میان گذاشته بودند.

سردار نوریان گفت: البته آمار این ازدواج‌ها در کشور زیاد نیست ولی می‌خواهم بگویم که به عنوان مثال در برخی مقاطع که یک آسیب اجتماعی بروز می‌کند، پلیس حساس می‌شود.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی تصریح کرد: یکی دیگر از حوزه مطالعات ما یک پایگاه داده‌های فرهنگی و اجتماعی است که اطلاعات را ضمن اینکه از مراکز رسمی همانند مرکز آمار ایران، مرکز ثبت و اسناد و جاهای مختلف می‌گیرد، خودش هم تولیدکننده آمار است.

وی در پایان گفت: حدود ۴ هزار مربی آموزشی از شبکه پلیس و بیرون از پلیس داریم که با ما همکار هستند و آموزش‌ها را بر اساس اولویتی که آسیب‌ها برای ما دارند و تهدید حساب می‌شوند و خانواده و جامعه نگران است و روی آن حساس هستند، دنبال می‌کنند.

کد خبر 4831843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha