۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸

«خرم رود» به خیابان سرازیر می‌شود

دومین روز بارش‌های لرستان/تخلیه روستاها و احتمال طغیان رودخانه‌ها

دومین روز بارش‌های لرستان/تخلیه روستاها و احتمال طغیان رودخانه‌ها

بارندگی‌های سیل‌آسای لرستان در دومین روز موجب تخلیه تعدادی از روستاها شده است، مسئولان نسبت به طغیان برخی رودخانه‌ها هشدار داده‌اند، گفته می‌شود تا عصر امروز خرم رود به خیابان سرازیر می‌شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پس از هشدارهای هواشناسی طی روزهای اخیر بارش باران از روز گذشته در لرستان آغاز شده است، دستگاه‌های مختلف در حالت آماده باش قرار دارند و تاکنون تعدادی اردوگاه اسکان اضطراری هم در استان تجهیز شده است.

هشدارهای هواشناسی در روزهای اخیر حاکی از ورود سامانه بارشی قوی به جو لرستان بود که گفته می‌شود میانگین بارش‌های این سامانه در برخی نقاط (شرق و جنوب شرق لرستان) به ۲۰۰ میلی متر یعنی چیزی بیش از بارش‌های سیل آسای فروردین ماه امسال، می‌رسد.

هشدار نسبت به تخلیه ساکنان حاشیه رودخانه کشکان به ویژه در بخش غربی شهر پلدختر نیز صادر شده و با مشارکت مردم کار تخلیه نیز تا حدودی انجام شده است.

مدیرکل راهداری لرستان هم گفت: از عصر روز دوشنبه ۴ اسفند ۹۸ تا پایان هفته که دبی پیش بینی شده خروجی از رودخانه‌های استان به چهار هزار مترمکعب خواهد رسید محور قدیم خرم آباد- پلدختر بصورت رفت و برگشت از ساعت ۱۸ (۶ عصر) روز دوشنبه تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی لرستان این سامانه بارشی در دو بازه زمانی بامداد سه شنبه تا اواسط روز سه شنبه و از سه شنبه شب تا ظهر چهارشنبه از فعالیت بیشتری برخوردار است.


آخرین اخبار از بارش‌های لرستان را در زیر می‌خوانید.


سیلاب رودخانه خرم‌آباد تا غروب امروز به خیابان‌ها سرریز می‌کند

رضا میرزایی امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به فعالیت سامانه بارشی قوی در جو لرستان و بارش ۳۹ میلی متر باران گفت: در حال حاضر همه رودخانه‌های استان به جز رودخانه «خرم رود» حالت عادی دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دبی رودخانه خرم آباد به ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود حجم سیلاب این رودخانه تا غروب سه شنبه به خیابان‌های اطراف و ساحل سرریز کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تاکید بر اینکه کانون بحران ما در بارندگی‌ها حوزه رودخانه کشکان به ویژه شهر پلدختر خواهد بود، افزود: در موج اول یک سیلاب و تا غروب سه شنبه دبی رودخانه کشکان به ۲۴۰۰ مترمکعب در ثانیه خواهد رسید.

میرزایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دیواره‌های ساحلی تکمیل نیستند، از قسمت‌های ساخته نشده دیواره سیلاب وارد خیابان‌های ساحلی و بخشی غربی پلدختر می‌شود؛ لذا از شهروندان تقاضا می‌کنیم تا فرصت باقی است خانه‌های خود را تخلیه کنند.

وی با اشاره به اینکه قبل از سیلاب ۱۲ فروردین تاب آوری رودخانه‌های ما بیشتر بود، در کشکان تاب آوری رودخانه ۲۸۰۰ مترمکعب در ثانیه بود اما امروز حداکثر تاب آوری رودخانه ۲ هزار مترمکعب در ثانیه است، گفت: این سیلاب تهدید جدی برای شهر پلدختر و روستاهای معمولان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان یادآور شد: در حوزه رودخانه تیره دورود، بخشی از سیلاب را در مخزن سد مروک می‌توانیم کنترل کنیم.


مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان خبر داد: تجهیز ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در لرستان

صارم رضایی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پی اخطارهای هواشناسی و بالا بردن سطح آمادگی جهت امداد رسانی به هموطنان ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرهای مورد هدف توسط جمعیت هلال احمر استان تجهیز شد.

وی افزود: در کمپ‌های ایجاد شده ظرفیت اسکان ۴۶۰۰ نفر در قالب نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ خانواده وجود دارد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان بیان کرد: ۶۱ تیم عملیاتی نیز آمادگی کامل دارند که در صورت نیاز به یاری افراد آسیب دیده بشتابند.


اهالی ۹ روستای پلدختر منازل خود را ترک کردند

مرتضی کائیدی بخشدار مرکزی پلدختر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با توجه به اخطاریه‌های سازمان هواشناسی و هشدارهای ستاد مدیریت استان مبنی بر ورود سامان بارشی قوی به شهرستان، اهالی ۹ روستا منازل خود را به دلیل احتمال طغیان رودخانه‌ها تخلیه و به مکان امن پناه بردند؛ اظهار داشت: با توجه به هشدارهای داده شده، دیگر خانه‌هایی که در معرض خطر سیل احتمالی هستند خانه‌های خود را تخلیه و ترک کنند تا مبادا سیلاب فروردین ماه ۹۸ تکرار شود.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر و احتمال طغیان رودخانه‌های کشکان و سیمره به ساکنان روستاهای در معرض خطر سیلاب مانند ملاوی، گوه مهدی، جلگه خلج، مورانی، بابازید، خرسدر، چم مهر، چم گز و چم گرداب اعلام شده جهت جلوگیری از هرگونه اتفاق جانی و مالی، نسبت به انتقال وسایل خود اعم از اسباب و اثاثیه منزل، ماشین آلات، موتورآلات کشاورزی، احشام به خارج از روستا اقدام کنند.

بخشدار مرکزی پلدختر گفت: با توجه به سرکشی انجام شده از این روستاها، اهالی آنها خانه‌های خود را تخلیه و به نقاط امن نقل مکان کردند.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خبر داد: دبی رودخانه «خرم‌آباد» هر لحظه در حال افزایش است

رضا میرزایی صبح امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دبی سیلابی رودخانه خرم آباد در داخل شهر از ۷ مترمکعب در ثانیه روز دوشنبه، به ۱۴۰ متر مکعب در ثانیه (ساعت ۸ صبح روز سه شنبه) افزایش یافته است و با توجه به تداوم بارش‌ها، به سرعت در حال افزایش است.

وی افزود: دبی رودخانه خرم آباد در داخل شهر، هر لحظه در حال افزایش است، لذا ساکنان منازل واقع در خیابان‌های ساحلی سریعاً تخلیه کرده و به مناطق امن پناه ببرند.


میانگین بارش‌ها در لرستان به ۳۹.۱ میلی‌متر رسید

روابط عمومی هواشناسی لرستان میزان بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته در این استان و تا ساعت ۹:۳۰ صبح امروز سه شنبه را اعلام کرد.

براین اساس در خرم آباد ۴۳.۱ میلی متر، در بروجرد ۳۵.۷ میلی متر، در الیگودرز ۱۸ میلی متر، در کوهدشت ۴۴.۷ میلی متر، در پلدختر ۳۲.۷ میلی متر، در دورود ۴۷.۷ میلی متر و در الشتر ۵۳.۵ میلی متر بوده است.

همچنین در نورآباد ۵۱.۳ میلی متر بارش باران، در ازنا ۱۸.۶ میلی متر، در رومشکان ۴۳ میلی متر و در سراب دوره ۴۱.۳ میلی متر بارش باران ثبت شده است.

میانگین بارش‌ها در لرستان نیز ۳۹.۱ میلی متر اعلام شده است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان: ساکنان حاشیه رودخانه‌های لرستان به مناطق امن پناه ببرند

رضا میرزایی امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: موج اول سامانه بارشی وارد استان شده و بارندگی‌های نسبتاً شدید از ساعت ۹ شب دوشنبه در شهرستان خرم آباد و بخش‌های علیای حوضه آبریز رودخانه کشکان آغاز شده که در صورت تداوم بارش‌ها تا پایان روز سه شنبه رواناب‌های ناشی از آن به صورت سیلاب به پلدختر می‌رسد.

وی بیان کرد: دوشنبه به اتفاق معاونت عمرانی استاندار لرستان از پروژه‌های ساماندهی رودخانه و لایروبی‌های حوزه شهرستان‌های خرم آباد، چگنی و پلدختر بازدید بعمل آمد و دستورات مقتضی جهت بکارگیری تمهیدات لازم برای مقابله با سیلاب احتمالی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه داده شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: همه دستگاه‌های اجرایی به دستور استاندار لرستان در نقاط آسیب پذیر حوزه شهرستان‌های خرم آباد، چگنی، پلدختر، دورود و سایر نقاط استان در آماده باش کامل به سر می‌برند و در بین دستگاه‌های اجرایی جهت مقابله با سیلاب احتمالی پیش رو تقسیم کار شده است.

میرزایی تصریح کرد: به همه همشهریان عزیز پلدختری و معمولان، چگنی و روستاهای ساحل رودخانه کشکان و خرم آباد و شهر دورود و روستاهای مسیر رودخانه تیره اعلام می‌کنیم که تا پایان سیلاب‌های احتمالی منازل خود را ترک و به مناطق امن پناه ببرند.

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به اینکه بخشی از دیواره ساحلی شرقی در ورودی شهر هنوز تکمیل نشده و همچنین دیواره ساحلی غربی در پایین‌تر از پل اول ساخته نشده، سیلاب به راحتی می‌تواند از این دو نقطه سرریز کرده و وارد خیابان‌های ساحلی و منازل مسکونی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه سیلاب ۱۲ فروردین ۹۸ با دبی حدود ۷۰۰۰ متر مکعب در ثانیه دارای دوره بازگشت حدود یک هزار ساله بود، گفت: دیواره حفاظتی شهر پلدختر برای سیلاب‌های با دوره بازگشت حدود ۲۰۰ سال احداث شده است، لذا در صورت وقوع سیلاب‌های با دوره بازگشت بیش از ۲۰۰ ساله، سیلاب می‌تواند از دیواره سرریز کرده و وارد شهر شود.

میرزایی افزود: شهروندان عزیز پلدختری، معمولانی و روستاهای مسیر هشدارهای مدیریت بحران در خصوص سیلاب را جدی بگیرند و منازل خود را ترک و به مناطق امن پناه ببرند.


مدیرکل مدیریت بحران لرستان خبر داد آماده باش ۴۲ گردان و ۵۶ گروه جهادی سپاه لرستان برای مقابله با سیل

غلام‌رضا آقامیرزایی امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام شده به‌منظور جلوگیری از خسارات ناشی از سیل احتمالی روزهای آتی در استان، گفت: به دنبال پیش‌بینی ورود سامانه بارشی قوی به جو لرستان فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دستگاه‌های خدماتی و امدادی در آمادگی کامل قرار دارند.

وی افزود: همچنین سپاه حضرت ابوالفضل (ع) با ظرفیت ۴۲ گردان، ۵۶ گروه جهادی و ۴ مؤسسه قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) با تجهیزات و امکانات لازم در آماده‌باش کامل هستند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی و هشدارهای لازم از طریق رسانه‌ها و سیستم‌های هشداردهنده دستگاه‌های خدمات رسان به مردم و مناطق مسکونی اطراف رودخانه‌ها داده شده است، افزود: همچنین شرکت مخابرات استان به تمامی تلفن‌های همراه اول، ایرانسل و… در سطح استان طی سه مرحله پیامک‌های هشدار دهنده ارسال کرده است.

آقامیرزایی بیان کرد: در صورت وقوع سیل برای اسکان اضطراری فرمانداری‌ها با همکاری هلال احمر و شهرداری‌ها از ظرفیت سالن‌های سرپوشیده استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی برای تأمین شرایط بهداشتی و جلوگیری از انتشار بیماری‌های واگیردار در این کمپ‌ها اقدامات و تمهیدات لازم را در نظر گرفته است.


مدیرکل هواشناسی لرستان خبر داد: بارش ۵۹ میلی‌متر باران در «پاعلم» / استمرار بارش‌ها تا ظهر چهارشنبه

بهروز مرادپور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سامانه بارشی فعال در جو استان تا کنون بارش‌های خوبی در همه نقاط داشته است، اظهار داشت: بیشترین بارش‌ها در ایستگاه «پاعلم» با بارش ۵۹ میلی متر باران ثبت شده است.

وی افزود: انتظار داریم این سامانه بارشی تا ظهر فردا به فعالیت خود به شکل باران و برای نقاط سردسیر و کوهستانی به شکل برف ادامه دهد.

مدیرکل هواشناسی لرستان با تاکید بر اینکه شدت بارش‌ها در مناطق جنوبی و جنوب شرقی نمود بیشتری دارد، افزود: تا ساعت ۶:۳۰ صبح امروز سه شنبه در خرم آباد ۳۲.۵ میلی متر، در بروجرد ۱۹.۹ میلی متر، در الیگودرز ۱۱.۲ میلی متر، در کوهدشت ۳۰.۷ میلی متر، در پلدختر ۲۴.۵ میلی متر، در دورود ۳۲.۶ میلی متر، در الشتر ۳۸.۲ میلی متر، در نورآباد ۳۴.۳ میلی متر، در ازنا ۱۱.۹ میلی متر، در رومشکان ۳۰.۲ میلی متر و در سراب دوره ۳۲.۴ میلی متر بارش باران داشته‌ایم.

مرادپور یادآور شد: میانگین بارش‌ها در لرستان ۲۷.۱ میلی متر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد از قرار گرفتن در مسیل‌ها و حواشی رودخانه‌ها خودداری کنند.


کد خبر 4862694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha