۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۱۵

توسط انتشارات سروش؛

رمان زندگی شهید شاه‌آبادی چاپ می‌شود/راه‌رفتن در میدان مین

رمان زندگی شهید شاه‌آبادی چاپ می‌شود/راه‌رفتن در میدان مین

کتاب «مرغ غریب عشق» نوشته نصرالله قادری شامل رمان زندگی شهید مهدی شاه‌آبادی به‌زودی توسط انتشارات سروش چاپ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «مرغ غریب عشق» نوشته نصرالله قادری شامل داستان زندگی شهید مهدی شاه‌آبادی به‌زودی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

قادری نویسنده این‌کتاب با اشاره به شخصیت شهید شاه‌آبادی گفت: نوشتن درباره شهدا، خصوصاً آخوند که در نظر بنده بالاترین مقام در جهان اسلام است، راه رفتن روی میدان مین است. در این بین علاوه بر خانواده شهید باید در مقابل افراد بسیاری پاسخگو باشید. به اضافه اینکه شهید شاه‌آبادی، یک‌شخصیت منحصر به فرد و عالمی بود که زبان، ریاضیات، فقه و.... می‌دانست و زبان صریح و روشنی داشت.

وی افزود: نوشتن بسیاری از حرف‌های ایشان که موظف به بیان آن بودم، دشوار بود، چرا که برخی از افراد حرف‌های ایشان را تاب نمی‌آورند و در بعضی از مقاطع نمی‌دانستم حقیقت و واقعیت بیان‌شده را چگونه بیان کنم.

نویسنده کتاب «مرغ غریب عشق» در ادامه به منابع مورد استفاده در این رمان‌اشاره کرد و گفت: تحقیق و پژوهش کتاب را حدود ۴ سال پیش شروع کردم. حدود ۲ هزار صفحه مصاحبه با دوستان، آشنایان و نزدیکان شهید انجام شده بود. همچنین اسناد بسیاری از شهید، کتاب‌های درسی ایشان، سخنرانی‌ها، کتاب‌های چاپ شده در خصوص شهید و .... وجود داشت که با کنار هم گذاشتن همه این‌منابع اطلاعات کامل شد و شروع به نوشتن کردم.

این‌نویسنده در ادامه گفت: با وجود این‌اطلاعات، رمانی که در آن تخیل دخیل است، نوشته شده و تمام روایت‌ها از زبان خود شهید در یک بیداری که به خواب رفته، و از جزیره مجنون و در لحظه شهادت شروع و تا تولد بیان می‌شود. در واقع تمام‌لحظات زندگی، عشقی که شهید به «یوما»، مادر خود دارد، ازدواج، درس و.... را در بر می‌گیرد. همه‌ای اینها بر اساس و بنیان تصویر پیش رفته و قابلیت ساخت فیلم را نیز دارد. «مرغ غریب عشق» نوع خاصی از رمان را ارائه می‌کن. در این‌رمان عکس، دست خط، تصاویر، اسناد و... به چشم می‌خورد. این‌نوع از رمان شکل جدیدی است که در دهه اخیر در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. زمانی که با یک اندیشمند و فیلسوف مواجه هستید، این‌نوع رمان برای بیان اندیشه‌های آن بهترین قالب است.

رمانی عاشقانه و شاعرانه

قادری با اشاره به زبان مورد استفاده در کتاب جدید خود گفت: در میانه راه، وقتی کتاب را به آقای نزدیکان شاه‌آبادی دادم، ایشان در مشورت با بزرگان به این نتیجه رسیده بودند که زبان کتاب سخت است و برای عامه مناسب نیست و از من درخواست کردند که با زبان ساده‌تری بیان کنم. اما وقتی کتاب را به اعضای خانواده برای مطالعه دادند، نظرشان تغییر کرد و گفتند که با همین روال ادامه دهیم. حتی من به ایشان پیشنهاد دادم که کتاب را به روستای رستم‌آباد و به مسجدی که شهید شاه‌آبادی در آن نماز می‌خواندند، ببریم و بعد از نماز برای اهالی روستا بخوانیم. مخاطب رمان من عموم مردم هستند، این‌رمان به گونه‌ای شاعرانه و عاشقانه برای همه مخاطبین نوشته شده است.

قادری در پایان گفت: نکته قابل تأمل در کتاب، عشق شهید شاه‌آبادی به همسرشان است تا جایی که حتی نام فرزندانشان را همسرشان انتخاب کردند و یک‌نوع غریبی در عشق یک آخوند به یک بانو که بهشت زیر پای اوست، دیده می‌شود.

«تنهاترین عاشق، عاشق‌ترین تنها»، «حدیث آصف»، «شهد شوکران»، «امشب باید بمی‌ریم» و «ناله‌های عاشق» از جمله آثار مکتوب قادری به‌عنوان نویسنده و کارگردان تئاتر هستند.

کد خبر 4904506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha