۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۱

نه مهدی تاج و نه سلطانی فر، مسوولیت آوردن ویلموتس را نمی پذیرند؛

اسیر در گرداب ویلموتس

اسیر در گرداب ویلموتس

رییس سابق فدراسیون فوتبال که پس از استعفای عجیب و با بهانه کسالت، روزه سکوت گرفته بود یکباره به رسانه‌ها علاقه‌مند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح نو نوشت: تاج ابتدا از ابتلاء به کرونا و عدم امکان بازگشت گفت، بعد از گزارش و خبری لطیف، اطرافیانش از ملاقات دوستانه در دفتر کار تاج با اعضای هیأت رئیسه و برخی مسؤولان فدراسیون خبر دادند و حالا گام‌به‌گام تلاش برای بازسازی وجهه تخریب شده رئیس سابق که ظاهراً همچنان چشم به فوتبال دارد.
نخستین گام انتشار یک پست در صفحه اینستاگرامی بود که توسط یکی از نزدیکان تاج و عوامل خبرساز حاضر در فدراسیون اداره می‌شود. اظهار لطف به کی‌روش، یاد دوران موفقیت و سربلندی، به شکلی که انگارنه‌انگار این مهدی تاج بوده که تلاش خودش را به کار بسته تا با کی‌روش ادامه ندهد و مربی پرتغالی او را عامل جدایی خودش از تیم ملی دانسته و علیه وی موضع‌گیری‌های تند و صریحی داشته است، «متاسفانه وقتی شما با افرادی بدون صداقت، شخصیت و اصول اخلاقی مواجه می‌شوید، نمی‌توانید چیز دیگری توقع داشته باشید. ولی دادگاه cas از آن وسایلی نیست که رئیس قبلی فدراسیون فوتبال ایران در گذشته از آن استفاده کرد تا ایجاد ترس کند یا مردم به‌خصوص بازیکنان و کارمندانش را بترساند.» این بخشی از مصاحبه اخیر کی‌روش در خصوص تاج است که همچنان او را مقصر مشکلات فعلی فوتبال ایران و البته جدایی خودش از تیم ملی می‌داند.
با این وجود تاج تلاش کرد در فضای مجازی وانمود کند که تحت فشار بیرونی (وزارت ورزش) مجبور شده به همکاری با کی‌روش پایان بدهد. حقیقت این است که وزارت ورزش علاقه‌ای به ادامه همکاری کی‌روش با تیم ملی نداشت و در این خصوص هم توصیه‌هایی به فدراسیون صورت می‌گرفت اما تاج و اطرافیانش هم برای پایان دادن به این همکاری و خلاص شدن از دست کی‌روش لحظه شماری می‌کردند و این ائتلاف در پایان جام ملت‌ها به هدف خودش رسید.

عبور از مربی پرتغالی
پروسه عبور از کی‌روش با ورود ویلموتس بلژیکی دنبال شد در حالی که بدون تردید تاج و حلقه اول مشاورانش از جمله ساکت، علوی (سخنگو) و شکوری دبیرکل وقت نقش مهمی در انتخاب ویلموتس داشتند.
حالا که تلخ‌ترین و بدترین قرارداد تاریخ فدراسیون و یکی از ناکام‌ترین مربیان فوتبال ایران موجب شدت‌گیری انتقادات علیه تاج و یارانش شده، دومین گام پس از ماجرای برکناری کی‌روش تطهیر چهره رئیس سابق در ماجرای انتخاب جانشین کی‌روش است.
بر همین اساس تاج حاضر می‌شود در ساختمان صداوسیما به صورت سرزده مقابل دوربین قرار بگیرد و اظهارات عجیب و سؤال‌برانگیزی را در خصوص این قرارداد همچنین رویه همکاری و تعامل فدراسیون با ویلموتس مطرح کند. تکذیب استفاده از خودروی لاکچری، امتناع از پاسخگویی در قبال مبلغ قرارداد و مواردی از این دست که باز هم کمک چندانی به تاج برای بازسازی چهره‌اش نکرد. پرده آخر نشستن در برابر دوربین بدون تعارف ۲۰:۳۰ در دفتر شخصی تاج بود که بر خلاف این عنوان اتفاقاً همراه با تعارف قرار بود رئیس سابق فدراسیون را از فشار انتقادات رها کند.
تاج این بار هم به روش تکراری ماجرای برکناری کی‌روش متوسل شد و در برابر سوالات مجری، تلاش کرد وزارت ورزش را به‌عنوان مقصر و عامل انتخاب ویلموتس معرفی کند تا از این پرونده خلاص شود. اشاره به یک توصیه در مکاتبات و عنوان مرکز فرهنگی ایران و هلند احتمالاً حاصل مشاوره‌های همان نزدیکان و مشاورانی است که تاج را در این مخمصه انداخته‌اند.
البته ماجرای مرکز فرهنگی ایران و هلند به اندازه کافی سؤال‌برانگیز و ابهام‌آلود است خصوصاً وقتی که می‌فهمیم چنین مرکزی با حضور سلطانی‌فر در زمان ریاست سازمان میراث فرهنگی در سال ۹۵ تأسیس شده و بیشتر شبیه به یک فروشگاه صنایع دستی است اما عوامل نزدیک به سلطانی فر همچنان در این مرکز فعالیت دارند و معرفی سه گزینه از جانب چنین مرکزی به فدراسیون غیر قابل قبول و غیر حرفه‌ای است.

سوالات و ابهامات
سلطانی‌فر و وزارت متبوعش به جای خود باید پاسخگو باشند که اساساً توصیه هر مرکز فرهنگی نامربوطی در هرکجای جهان را برای انتخاب سرمربی تیم ملی به فدراسیون مربوطه ارجاع می‌دهند؟ که اگر چنین است وای به حال ورزش با چنین اندیشه ومدیریتی و اگر چنین نیست چرا به شکل خاص در این ماجرای مشکوک گزینه‌های مطرح شده از جانب این مرکز را به فدراسیون فوتبال معرفی کرده‌اند؟ گر چه در این میان سلطانی فر به تازگی توصیه برای انتخاب ویلموتس را تکذیب کرده است.
سوال دیگر این است که افرادی که در معرفی ویلموتس دخیل بوده‌اند تا چه حد در تنظیم قرارداد و البته مبلغ قرارداد مداخله داشته‌اند حال آنکه قیمت حقیقی ویلموتس کمتر از یک میلیون یورو برآورد می‌شد اما این مربی با دستمزد و شرایطی عجیب و دریافت حداقل ۲/۳ میلیون یورو در سال به گران‌ترین مربی تاریخ فوتبال ایران مبدل شد.
در سوی دیگر تاج هم نمی‌تواند با این توجیه درباره مسؤولیت خودش پاسخ ندهد. رئیس فدراسیونی که وقتی به‌دلیل بازنشستگی باید ساختمان سئول را با همراهی یاران و دوستانش در هیأت رئیسه ترک می‌کرد برای حفظ و حراست از استقلال فوتبال گریبان چاک می‌داد اما برای برکناری کی‌روش منتظر تصمیم وزیر ورزش بود، برای انتخاب سرمربی جدید چشم به پاراف وزیر در نامه مرکز فرهنگی ایران و هلند داشت و حتی برای تنظیم بندهای قرارداد مدعی است که با تدابیر وزیر غرامت ۳‌ماهه در قرارداد را پذیرفت و آن را شاه‌بیت قرارداد می‌داند، این خلاصه استقلال فوتبال و دکترین مدیریتی مهدی تاج است.
مجموعه تحرکات هدفمند رئیس سابق البته به جایی نرسید، او هرچه بیشتر سخن می‌گوید ابعاد تلخ‌تر و تاریک‌تری از این قرارداد عیان می‌شود. به میان آوردن وزیر و مرکز فرهنگی، یا حتی امضای اعضای هیأت رئیسه و دبیرکل وقت در قرارداد در همین راستاست که شریک پیدا کند در این پرونده. تاج حتی به رابطه قدیمی با جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که از حامیان اصلی او در انتخابات ریاست فدراسیون بود هم اشاره کرد و در ماجرای استقراض ۳۰ میلیاردی از شستا، نام او و ۹‌و زیر دیگر دولت روحانی را هم به میان آورد تا همچنان شرکای تازه‌ای را وارد ابعاد گسترده این پرونده کند.
البته هدف نهایی تطهیر وجهه رئیس سابق برای نقش‌آفرینی دوباره در انتخابات آتی فوتبال بود. تاج که در انتخابات لغو شده هم گزینه مشخصی داشت و تلاش می‌کرد سبد رأی خودش را به سمت همان گزینه هدایت کند با افشای پرده‌های جدیدی از ماجرای ویلموتس از مقبولیت اندکی در مجمع برخوردار است. آخرین خبر از حساسیت مجلس و ورود برخی نمایندگان، همچنین نهادهای نظراتی به موضوع قرارداد ویلموتس از سویی و پرداخت ۳۰ میلیاردی شستا به فدراسیون از سوی دیگر حکایت دارد. سوال اصلی از دولت این است که براساس کدام اعتبار و تضمینی (با توجه به موجودی حساب فدراسیون در فیفا) این مبلغ را از منابع دولتی و بیت‌المال آن هم با توجه به شرایط بحرانی شستا پرداخت کرده‌اند؟ در این بین حتی نظریه‌ای مطرح شده که ممکن است مقصران و مسببان ورود این خسارت بی‌سابقه در نهایت ملزم شوند از منابع شخصی خودشان نسبت به بازگرداندن وام ۳۰ میلیاردی «شستا» اقدام کنند آن هم در حالی که فدراسیون چنین اعتباری در فیفا ندارد و با بحران مالی موجود قادر به بازگرداندن این مبلغ نخواهد بود.

کد خبر 4944299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha