۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۶

یک روانشناس بالینی با مهر مطرح کرد؛

آسیب های «کمال گرایی» به فرهنگ زندگی/علت بالا رفتن سن ازدواج

آسیب های «کمال گرایی» به فرهنگ زندگی/علت بالا رفتن سن ازدواج

یک روانشناس بالینی، معتقد است که بسیاری از اهمال کاری ها، ضعف و به تعویق افتادن امور به خاطر تنبلی و یا بی تفاوتی نیست بلکه ریشه اغلب ناکامی ها را باید در کمال گرایی افراد جستجو کرد.

لیلا موثق روانشناس بالینی و مشاور خانواده، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: کمال گرایی از آن دست موضوعات با اهمیتی است که کمتر به آن پرداخته شده ولی با سرعت بسیاری در حال تخریب الگوها و حتی باورهای صحیح جامعه است و فرهنگ زندگی و انتخاب های شیک و فانتزی، در حال رسوخ به لایه های مختلف اجتماع است.

وی تصریح کرد: کمال گرایی در انتخاب رشته هایی نظیر پزشکی آن هم در دانشگاه های برتر کشور باعث شده تا متقاضیان برای چند سال پشت کنکور بمانند و زمان، سرمایه و انرژی خود را معطل یک انتخاب کنند و یا کمال گرایی را در انتخاب همسر، برگزاری مراسم عروسی، مسکن و...، باعث شده تا سن ازدواج روز به روز بالاتر رود.

موثق ادامه داد: این روزها کمال گرایی حتی در بین افراد میانسال و حتی سالخورده نیز مشاهده می شود، نارضایتی از شرایط موجود، نگرانی های بی دلیل از آینده و توقعات بیش از اندازه از خود و فرزندان، مدل و اشکال مختلفی از کمالگرایی می باشد که به شکل افراط گونه ای در جامعه بسط و گسترش یافته است.

وی با بیان اینکه بخشی از اختلاف های خانواده ها ریشه کمالگرایی دارد، افزود: تعریف مسافرت و گشت و گذار از ایرانگردی به جهانگردی تغییر کرده، به طور نمونه برخی از افراد سفرهای خارج از کشور نظیر دبی و استانبول را مسافرت قلمداد می کنند و سفرهای داخلی را جزو گردشگری سالانه به حساب نمی آورند، این درحالی است که کمال گرایی حتی در مراسمات کوچک درون خانوادگی نیز رسوخ کرده به طور نمونه تولد و سالگرد ازدواج باید به شکل یک مراسم همراه با دوستان و در برخی موارد آتلیه و عکاسی در باغ باشد چراکه میزان خوشبختی و رضایتمندی و دوست داشتن طرفین به میزان کمالگرایی آنها وابسته شده است.

این روانشناس بالینی اضافه کرد: وقتی فردی سطح توقعات خود را بالاتر از ظرفیت و توان خود می برد پیش از شروع هر اقدامی در ذهن خود به بن بست اجرایی! می رسد چراکه خواسته اش با داشته اش متوازن نیست و همین امر او را برای انجام امور ناتوان و ناامید می کند.

موثق تاکید کرد: افراد مبتلا به کمال گرایی که البته شبکه های اجتماعی باعث تشدید آن شده است، می‎‎خواهند در هر شرایطی بهتر از دیگران باشند در غیر این صورت هیچ چیز نیستند! از نظر آنها پیروزی و برنده شدن هدف اصلی است. پس اگر خللی در رسیدن به هدف به وجود آمد، به کلی سرخورده و افسرده می‎‎شوند.

وی با بیان اینکه دلیل کمال گرایی ضعف و اضطراب در خودباوری است، افزود: از نظر افراد کمال گرا هر کاری که انجام می‎‎ شود باید بدون نقص و عیب باشد در صورتی که حتی افراد موفق دنیا هم گاهی دچار اشتباه و خطا می‎‎شوند. البته نپذیرفتن شکست، اشتباهات و نقص موجب می‎‎شود تا افراد کمال گرا خیلی زود تسلیم شوند و هدف را رها کنند به همین دلیل است که آنها پشتکار ندارد و خیلی زود عقب نشینی می‎‎کنند.

این مشاور خانواده اضافه کرد: افراد کمال گرا رضایت چندانی از شرایط ندارند، همواره در حال غر زدن و ایراد گرفتن از اطرافیان هستند، خود را بدشانس و از زندگی کمترین لذت را می برند.

موثق خاطر نشان کرد: از دیگر ویژگی‎های ‎‎افراد کمال گرا می‎‎توان به ترس و اضطراب همیشگی اشاره کرد به دلیل اینکه از شکست به شدت هراس دارند، همیشه دچار اضطراب و استرس هستند، تلاش آنها برای کامل بودن باعث می‎‎شود تا دچار اضطراب دائمی باشند.

کد خبر 4957007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha