۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۱

با تحقیق حمزه مرادی بهرام؛

شصت و هشتمین جلد فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی منتشر شد

شصت و هشتمین جلد فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی منتشر شد

شصت‌وهشتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» با تحقیق و تالیف حمزه مرادی بهرام توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شصت‌وهشتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی» به معرفی ۳۰۰ جلد نسخه خطی که شامل ۴۰۶ عنوان از کتب و رساله خطی کتابخانه ملی می‌شود؛ پرداخته است. زبان غالب عنوان‌های این مجموعه فارسی است.

براساس این‌فهرست تعداد ۲۳۲ عنوان به زبان فارسی، ۱۶۹ عنوان به زبان عربی، ۴ عنوان به زبان ترکی و یک عنوان به زبان اردو است. موضوعات مربوط به جلد ۶۸ از کتاب «فهرست نسخ خطی» در حوزه ادبیات، فقه و اصول فقه است و سایر موضوعات چون کلام، عرفان، فلسفه و منطق، علوم قرآنی، صرف و نحو، تاریخ، پزشکی، ریاضیات، نجوم و غیره کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند.

یکی از مهمترین بخش های این کتاب به معرفی دیوان امیر معزّی به تاریخ کتابت ۹۲۵ ق، الموشح فی شرح الکفایة اثر محمد بن ابی بکر خبیصی به تاریخ کتابت ۹۷۷ ق و تمهید القواعد اثر شهید ثانی به تاریخ کتابت ۹۸۷ ق اختصاص دارد که از کهن ترین نسخه ها است که در این جلد از کتاب «فهرست نویسی نسخ خطی» معرفی شده اند.

حمزه مرادی بهرام مولف شصت و هشتمین جلد از کتاب «فهرست نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران» در مقدمه کتاب نسخه‌های خطی را یکی از بهترین مشخصه‌ها برای معرفی اصالت، پیشینه فرهنگ کشورها در دنیا عنوان کرده و چنین آورده است:

«هرچه زمان می گذرد سندیت و صحت نوشته‌های نسخ خطی به ویژه در حوزه علوم مختلف بیشتر اثبات می‌شود؛ برهمین اساس اطلاع رسانی در این حوزه برای عموم مردم و داشتن شناخت اولیه از نسخ خطی ضروری است؛ و نباید اجازه داد که غبار فراموشی بر چهره این گنجینه‌ها بنشیند، بلکه باید برای معرفی و در دسترس قرار دادن و استفاده از محتوای آنها اقدامات لازم انجام گیرد.»

با انتشار این فهرست تعداد آثار منتشر شده در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عدد ۱۵۵۴ جلد کتاب رسید.

کد خبر 5035087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha