۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۵

خسته نیستیم ولی دلگیریم

خسته نیستیم ولی دلگیریم

محمدباقر قالیباف هفته گذشته در یک اقدام جهادی به بخش ICU بیماران کرونایی در بیمارستان امام‌خمینی(ره) رفت تا از نزدیک شاهد زحمات کادر درمان و روند بهبود بیماران کرونایی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح نو نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی ایران که سابقه مدیریت و تصمیمات اجرایی مثبتش در نهادهایی چون نیروی انتظامی و شهرداری تهران به صورت ملموس برای مردم مشخص است، هفته گذشته در یک اقدام جهادی دیگر به بخش ICU بیماران کرونایی در بیمارستان امام‌خمینی(ره) رفت تا از نزدیک شاهد زحمات کادر درمان و روند بهبود بیماران کرونایی قرار بگیرد اما این اتفاق به مذاق رئیس‌جمهور خوش نیامد و موجب بروز برخی حواشی و گفت‌وگوهای پس از آن شد. روز گذشته ۱۵۰۰ پرستار که در چند ماه اخیر جانفشانی کرده و به بیماران کرونایی خدمت‌رسانی می‌کنند، در نامه‌ای از حضور محمدباقر قالیباف در بیمارستان امام‌خمینی (ره) قدردانی کردند.

محمدباقر قالیباف هفته گذشته بعد از حضور در بیمارستان امام‌خمینی (ره) و بازدید از بخش بیماران کرونایی که با همراهی فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران، رئیس بیمارستان امام‌خمینی (ره) و نیز تعدادی از پزشکان و پرستاران صورت گرفت، درباره طرح مشکلات و موارد مشاهده‌شده در جلسه سران قوا خبر داد؛ اما این جلسه ساعتی بعد با اعلام دفتر رئیس‌جمهوری لغو شد. این دفتر نیز در بیان علت این امر پای ستاد ملی مقابله با کرونا را به میدان کشید و اینکه پروتکل‌ها رعایت نشده است؛ البته این بهانه از سوی افکارعمومی مورد قبول واقع نشد؛ چه آنکه حتی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران نیز بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از بیمارستان امام‌خمینی (ره) را امری روحیه‌بخش برای کادر درمان اعلام کرد.
اما رئیس‌جمهوری فردای ملاقات قالیباف از بیمارستان امام‌خمینی (ره) در جلسه هیأت دولت که با حضور حدود ۳۰ نفر از اعضای دولت برگزار شد، به این مساله واکنش نشان داد و اعلام کرد: کسی نمی‌تواند وسط سیل بایستد و بگوید نمی‌ترسم؛ خب بایست تا آب بیاید و تو را ببرد. وسط زلزله نمی‌توان زیر سقف ایستاد، اگر می‌خواهی بایستی، خب بایست تا سقف روی سرت خراب شود. باید به عقل و شرع و پروتکل‌های بهداشتی توجه کرده و به آنها عمل کنیم.


البته این اظهار نظر رئیس‌جمهور نیز واکنش رئیس مجلس را به دنبال داشت. قالیباف نیز در توئیتر نوشت: «اگر فقط بر عقل معاش تکیه کنیم و خود را برتر بدانیم، حتی در حل مشکل معاش نیز درمانده می‌شویم. عقل معاش در کنار عقل معاد کارساز است. همه پروتکل‌ها را رعایت خواهیم کرد ولی شرط مروت و عقلانیت نیست که کادر درمان را با تجهیزات محدود در دل خطر تنها بگذاریم و فداکاری آنها را عاقلانه ندانیم.»
اما روز گذشته نامه ۱۵۰۰ پرستار خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی منتشر شد که حاوی نکات مهمی است. این نکات معمولاً همان مشکلاتی هستند که در چند ماه اخیر از سوی کادر درمان بارها مطرح شده‌اند. در ادامه متن کامل این نامه که به امضای جمعی از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های تهران و دانشجویان و اساتید هیأت علمی دانشگاه‌های تهران رسیده است را بخوانید:

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. سلام بر صبر و مجاهدت حضرت زینب کبری (س). سلام بر روح بلند ۵۰ شهید پرستار در راه مبارزه با ویروس کرونا. سلام بر ایثار زینب‌وار پنج هزار پرستار مبتلا به کرونا. سلام بر مجاهدت بی‌وقفه ۱۱۰ هزار سفیدپوش مدافع سلامت.


جناب آقای دکتر قالیباف، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
همانگونه که مستحضرید در هشت ماه اخیر، پرستاران سراسر کشور با مجاهدتی بی‌نظیر و با تأسی به راه عاشورای حسینی و منطق دفاع مقدس، از هیچ فداکاری و ایثاری برای دفاع از سلامت مردم پرهیز نکرده‌اند.
پرستاران ما در سراسر کشور، ثانیه‌ای سنگر خدمت را ترک نکردند و با وجود ناملایمات، بی‌توجهی‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه همانند مجاهدان خستگی‌ناپذیر سال‌های دفاع مقدس در برابر ویروس خطرناک کووید ۱۹، سینه سپر کردند تا مردم آسیب نبینند. سفیدپوشان مدافع سلامت در وجب به وجب خاک ایران اسلامی، لحظه‌ای به منافع شخصی خود نیندیشیده‌اند و برخی از آن‌ها در این راه به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند.
پرستاران کشور هم‌قسم شده‌اند بدون توجه به بی‌تدبیری‌ها وسوء‌مدیریت‌ها، فقط به سلامت مردم بیندیشند و هشت ماه است با سهمیه روزی یک ماسک و دو جفت دستکش در دهان شیر می‌جنگیم و سخنی بر زبان نمی‌آوریم. والله یک سینه حرف موج زند در دهان ما اما متأسفانه تعداد زیادی از مدیران با بی‌کفایتی و بی‌تدبیری خون به دل ما کرده‌اند. ما تاکنون به خاطر مردم و بیماران دم برنیاورده‌ایم ولی ادامه وضع موجود را که از یک‌سو نیرو نیست و مجبوریم با اضافه‌کاری اجباری در بخش‌های کرونایی با مرگ مجادله کنیم و از یک‌سو اتفاقاتی چون سیرجان و رفتار با آن خانواده شهید سلامت که دل ما را به درد می‌آورد، تحمل نخواهیم کرد.


ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
پرستاران مدت‌هاست با مشکل کمبود نیرو و مشکلات معیشتی مواجه هستند. بسیاری از مجاهدان عرصۀ سلامت چندین هفته یا ماه است که جگرگوشه‌های خود را ندیده‌اند و در نهایت شرافتمندی به بیماران خدمت کرده‌اند. در اوج کمبود نیرو و کمبود امکانات از جان خود مایه گذاشته‌اند اما در توهینی آشکار این روزها که کارانه‌های خود را هر چند ماه یک‌بار دریافت می‌کنند، آن را تقلیل‌یافته تا حد یک‌پنجم و یک‌سوم می‌بینند. علاوه بر آن رفتار غیراصولی با پرستاران مبتلا به کروناست که از گردونه خدمت خارج شده‌اند و کسی از مسؤولان اجرایی حالی از آنها یا خانواده شهدای سلامت نمی‌پرسد. تحمل این وضعیت برای کسانی که جان خود را کف دست گرفته‌اند، غیرممکن است. در موضوع کمک‌های جبرانی از محل کمک‌های رهبری، ظاهراً تاکنون از یک میلیارد دلار اختصاص‌یافته به کادر درمان فقط ۲۳ درصد آن اختصاص یافته است و مشخص نیست ۷۷ درصد دیگر آن کجاست؟
ما خسته نیستیم ولی دلگیریم. ما مردم عزیز این آب و خاک را فدای مصلحت‌اندیشی نمی‌کنیم ولی از جناب‌عالی تقاضامندیم با استفاده حداکثری، از دو بازوی قانون‌گذاری و نظارت مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به مطالبات بر حق پرستاران مجاهد بهره بگیرید و آن را به طور شفاف اعلام کنید. سخنان بی‌عمل برای ما کفایت نمی‌کند، ما خواهان تغییر وضع معیشتی پرستاران و توجهی اثربخش به آنان هستیم. باید چرخۀ بی‌اعتنایی و بی‌خیالی مسؤولان بشکند و جریان جدیدی ایجاد شود.


جناب آقای دکتر قالیباف
در پایان حضور جناب‌عالی در خط مقدم مبارزه با کرونا با همان تجهیزات در اختیار عموم پرستاران سراسر کشور را ارج می‌نهیم و مطمئن هستیم که این حضور به عموم فعالان عرصۀ سلامت و کادر درمان روحیۀ مضاعف خواهد داد. ما تفاوت مسؤول یکجانشین و درمیدان را به رسمیت می‌شناسیم و در عمل دیده‌ایم آنانکه از حضور در میدان هراس دارند، در نهایت اقدامی به نفع مجاهدان خط مقدم نخواهند کرد که حال غرقه در دریا نداند خفته بر ساحل؛ البته تأکید می‌کنیم که حضور صرف کافی نیست و این حضور باید به اقدامات فعالانه و ملموس به نفع کادر درمان منجر شود».

کد خبر 5045075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha