۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸

در نشست «احترام به ادیان دیگر و آزادی بیان» مطرح شد؛

بی‌احترامی به ادیان خلاف عقل و قانون است

بی‌احترامی به ادیان خلاف عقل و قانون است

کارشناسان در نشست «احترام به ادیان دیگر و آزادی بیان» تأکید کردند: بی‌احترامی به ادیان خلاف عقل و قانون است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی اهانت به ساحت قدسی پیامبر اسلام (ص) نشست علمی مجازی با موضوع «احترام به ادیان دیگر و آزادی بیان» ۱۷ آبان ماه از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه و با مشارکت مجمع جهانی اهل بیت علیهم اسلام و مرکز اسلامی لندن برگزار شد.

در ابتدای این نشست که به زبان‌های فارسی و انگلیسی برگزار و به صورت مستقیم از شبکه‌های آپارات و بیگ بلو باتن (BIGBLUEBUTTON) پخش می‌شد حجت الاسلام دریاباری، دبیر علمی نشست، احترام به ادیان دیگر را مسئله کلیدی عنوان کردند که در طول تاریخ نقش مهمی در همزیستی مسالمت آمیز بشر داشته است.

در ادامه آیت الله رضا رمضانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در سخنانی با موضوع اهانت به مقدسات و مخالفت اهانت با عقلانیت و اعلامیه جهانی حقوق بشر، با اشاره به اتفاقات یک دهه اخیر و اهانت به پیامبر اسلام (ص) و قرآن، افزودند: «بی احترامی به ادیان خلاف عقل و قانون است».

وی افزود: عقل اجتماعی حکم می‌کند که انسان‌ها به عنوان یک انسان محترم باشند، چنانکه در روایات و قرآن هم به این مسئله اشاره شده است، حال با توجه به اینکه پیامبران که از پاک‌ترین انسان‌ها هستند و انتخاب شده خداوند و شایسته دریافت وحی هستند، طبیعتاً جایز نیست به ایشان اهانتی صورت گیرد. به لحاظ اخلاقی نیز اولین اصل اخلاقی این است که «آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند» و همین اصل اقتضا دارد که انسان‌هایی که برای خود احترام قائل هستند به مقدسات میلیون‌ها انسان توهین نکنند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به اعلامیه جهانی حقوق بشر، اهانت به مقدسات اسلامی را مغایر با این اعلامیه و اصول مختلف آن از جمله مواد ۱، ۱۸، ۱۹، ۲۶ و ۲۹ عنوان کرد.

در ادامه حجت الاسلام سیدهاشم موسوی، نماینده مقام معظم رهبری در انگلستان، ضمن سخنانی با موضوع «رابطه بین آزادی بیان و احترام به ادیان» به این سوال پاسخ داد که آیا می‌توان هم از آزادی بیان استفاده کرد و هم به ادیان دیگر احترام گذاشت؟!

وی در پاسخ به این سوال ابتدا به توصیه‌های ارزشمند اسلام و به ویژه قرآن کریم از جمله آیه ۸ ممتحنه و ۱۰۸ انعام، نسبت به احترام به باورهای دیگران اشاره کرد و آنگاه آیات و روایات دال بر آزادی بیان در اسلام را به تفصیل مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و در نهایت چنین جمع بندی کرد: «روشن است که موضوع احترام به ادیان در ارتباط بسیار نزدیکی با موضوع آزادی بیان است با این تفاوت که اولی از جنس تکلیف است و دومی از جنس حق، یعنی در مورد احترام به ادیان ما مکلف هستیم که رعایت حرمت آن‌ها را بکنیم و در مواردی که از این الزام سرپیچی کنیم ممکن است مورد تنبیه واقع شویم اما در مورد آزادی بیان اینگونه نیست، بلکه شما می‌توانید از حق تان استفاده کنید و می‌توانید آن را رها کنید.»

نماینده مقام معظم رهبری خطاب به کسانی که به ویژه در برخی کشورهای اروپایی با استناد به آزادی بیان، بی پروا به مقدسات دیگران توهین می‌کنند چند نکته را یادآوری کرد:

«اولا همه عقلای عالم بر این مسئله اتفاق نظر دارند که انسان نمی‌تواند در اعمال و رفتار خود به صورت مطلق آزاد باشد و به قول یکی از نویسندگان غربی به نام فرانتیس نویمان «هیچ نظام سیاسی وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد که آزادی فرد را مطلقاً و بدون قید و شرط بپذیرد.»

ثانیاً آزادی بیان حق است و نه تکلیف که چاره‌ای از انجام آن نباشد، بنابر این هر گاه در اجرای آزادی بیان می‌بینید که اجرای این حق شما آزادی دیگران را محدود می‌کند و یا حرمت آنان را زیر سوال می‌برد، عقل سلیم حکم می‌کند که از این حق بگذرید در غیر این صورت، باید عین همین حق را به طرف مقابل خود بدهید که آزادی شما را محدود کند و یا مقدسات شما را زیر پا بگذارد که در این صورت قانون جنگل، به مراتب بهتر از قانون بشریت خواهد بود.

ثالثاً آزادی بیان یک عنوان کلی است و مصادیق فراوان در زندگی بشر دارد و اگر قرار باشد به صورت مطلق و بدون هیچ قیدی مورد استفاده قرار گیرد نظام زندگی بشری به هم می‌ریزد و اگر هم قرار است منضبط و تحت قیود خاصی اجرا شود این قیود باید دارای مبنای پذیرفته شده عقلای عالم باشد ونه بر اساس سلیقه و یا فشار سیاسی گروه خاص.

بر همین اساس، آنچه که امروزه در این کشورها رخ می‌دهد و برخی از سران آنها هم از آن دفاع می‌کنند غیر منطقی، غیرعاقلانه و آزاردهنده است زیرا بسیاری از پیروان ادیانی که به مقدساتشان توهین می‌شود نمی‌توانند دست به عمل متقابل بزنند به دلیل اینکه طبق قانون احترام به ادیان الهی، ملزم به احترام به باورهای به اصطلاح دینی همان توهین کنندگان هستند و در مواردی هم که امکان مقابله به مثل دارند حق آزادی بیان ندارند و در صورت استفاده از این حق به بدترین شکل مورد تنبیه واقع خواهند شد و این یکی از عجایب دنیای مدرن و لیبرال امروز است.»

سومین سخنران این نشست اسقف اعظم، سیبوه سرکیسیان، رئیس خلیفه گری ارامنه ایران بود که در پیامی ویدئو کنفرانسی با اشاره به اتفاقاتی که بنیان صلح را در جهان به خطر انداخته است ادیان الهی را پیام آوران صلح دانسته و تابعین ادیان را هم دنباله کنندگان این صلح معرفی کرد و افزود: «پس هر چیزی که این صلح را به خطر بیاندازد محکوم است اما متأسفانه انسان‌ها با غرورشان و عدم فهم تعالیم انبیا همزیستی مسالمت آمیز و صلح آمیز را به خطر می‌اندازند و به نام آزادی باعث جنایات زیادی می‌شوند و ما تمام خشونت‌ها و صحبت‌های نفرت پراکن را محکوم می‌کنیم.»

وی در ادامه با ابراز خوشحالی از زندگی توأم با صلح در تهران، ایران را مأوایی برای ادیان و صلح دانست و با اشاره به خشونت‌های موجود بر علیه ادیان ابراز امیدواری کرد دنیا با رسانه‌هایی که در اختیار دارد با تمام این مدل خشونت‌ها مقابله کند.

رئیس خلیفه گری ارامنه ایران در پایان سخنانش پیشنهاد داد کمیته‌ای جهانی تشکیل شود تا به تمامی صحبت‌های خشونت آمیز و نفرت پراکن پایان دهد.

کد خبر 5066254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha