۶ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۰۰

پیام‌هایی برای پایان یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران

پیام‌هایی برای پایان یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری، مدیرکل هنرهای تجسمی و دبیر یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران به مناسبت پایان این رویداد پیام‌های جداگانه منتشر کردند.

‌به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد ارتباطات و رسانه دوسالانه ملی سرامیک ایران، یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران روز جمعه ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ به کار خود پایان داد. طبق اعلام ستاد برگزاری، اسامی هنرمندان برگزیده و مراسم اختتامیه در روزهای آتی اطلاع رسانی خواهد شد.‌

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی و هیربد همت آزاد دبیر یازدهمین دوره دوسالانه سرامیک، طی متونی جداگانه پیام‌های خود را به این دوره از دوسالانه سرامیک منتشر کردند.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران نوشت: «برگزاری یازدهمین دوسالانه ملّی سرامیک ایران، جلوه‌ای معاصر از یکی از کهن‌ترین هنرهای ایران زمین را پیش روی هنردوستان قرار داده‌است. هنری که بیانگر بخش مهمی از تاریخ ما نیز هست. هنرمندانی که دست‌آفریده های آنان، هم در زندگی کاربرد داشته و هم جنبه‌های زیبایی شناسی را در طول قرون تقویت و تثبیت کرده‌است.

امروز نیز، هنرمندانِ سرامیست، با نگاهی معاصر که هم در مضامین و هم در فرم و تکنیک نمود دارد آثاری را تولید و عرضه کرده‌اند که برگی دیگر بر افتخارات تاریخِ هنر سرامیک ایران افزوده‌است. دوسالانه یازدهم سرامیک که پس از چند سال وقفه در شرایطی دشوار برگزار شده است، این نوید را می‌دهد که هنر و هنرمندان همواره می‌توانند بارقة امید و کار و آفرینش را در سخت‌ترین شرایط و موقعیت‌ها برای جامعه روشن نگاه دارند.

اگر چه شرایطِ دشوار شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، سبب تعطیلی و نیمه کاره ماندن فعالیت‌های فرهنگی و هنری شده‌است، با این حال می‌توان در چنین موقعیتی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جریان‌های هنری را حفظ کرد و اشاعه داد.

از دست‌اندرکاران برگزاری این رویداد هنری و نیز هنرمندان گرامی انجمن هنرمندان سفالگر که در برپایی این دوسالانه از هیچ کوششی دریغ نکردند، صمیمانه سپاسگزارم.»

سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری به یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران نیز نوشت: «سفال و سرامیک؛ سفیر تمدن و سند زنده‌ی مردمانی است که خاک را به هنر کیمیا کرده‌اند و به آب وُ آتشِ دانش، آبادی آفریده‌اند. کهن‌ساخته‌هایی که مصداق انسان عصر خویش و مولود به‌معرفت‌زیستن از عصر پارینه‌سنگی تا دیگر دشواردوره‌هایی است که بشر، بودن را و چگونه‌بودن را مشق کرده است. سفال و سرامیک، اگر چه دست‌آفرینی برای بسامان‌تر زیستن‌ها بوده اما جمال‌اندیشی و جمال‌جویی انسان، خلعتی از هنر که برساخته از هم‌نشینی رنگ‌ها، نقش‌ها و روش‌هاست بر این پدیده پوشاند. نوپدیده‌ای که بیش از وجوه کاربری زیستی به آفریده‌ای هنری و نمادی از زیبایی شُهره شد.

در ایران ما؛ اقلیم‌ها و اقوام هر کدام با شناسه‌های خویش، به این صناعت هنری دست برده و دل سپرده‌اند که هر کدام به لحن و لهجه‌ای، نقش وُ نگاره وُ معنایی به نام خویش و به یادگار باقی گذارده‌اند. نیک آنکه ایرانیان که پیوسته از افق شاعرانگی به جهان نگریسته‌اند به غایت کوشیده‌اند که هر چه از سفال و سرامیک؛ ظرفی و ضرورتی ساخته‌اند، پیکره‌ای فریبا و هیمنه‌ای از هنر باشد. اکنون این هنر صنعت از یک سو مؤید تکامل صنعت در جوامع بشری و از دیگر سو به خلق وجوهی هنری منتهی شده است که به تحقیق بسیاری از دیگر هنرهای جهان تجسمی، مرهون این دست‌پرورده دیربازند.

به روزگار ما که جهان، آزرده از آلاینده‌ها و آلودگی‌هاست، سرامیک؛ این ساخته‌ی سلیم، نجات جهان از مکافات خواهد بود و خوش‌تر آنکه به عنوان پرکاربردترین مواد در فن‌آوری‌های امروز وُ فردا، جایگاه و پایگاهی بی‌مانند دارد که دور از نظر نباید بماند.

کهن‌هنر سفال و سرامیک روزِ امروز با زبان زمانه با ما در گفتگوست و به شور و شعور هنرمندان این روزگار چنان معاصرت یافته که فراخ‌فرصتی یگانه برای خلق نقش‌مایه‌های هنر و تجلی بیان معاصری از کهن‌افریده‌ای به شمار می‌رود.

یازدهمین دوسالانه‌ی سرامیک ایران اگر چه از پس چند سال سکوت و در صعب‌ایام کرونا برگزار می‌گردد اما به فرخندگی فعالیت فرهیخته‌هنرمندان و بسترسازی روزآمد متولیان و چشمداشت مخاطبان آگاه، رویدادی خواهد بود که صحنه به صحنه، آوردگاه آرمان‌ها و آرزوهای انسان این عصر باشد و در نوآوری‌ها و نوزایی‌های هنرمندان سرامیک، جهانی نو خلق شود.

فریضه‌ی تقدیر از هنرمندان همراه و متولیان همکار را با آرزوی سلامت و سعادت ارجمندان این دوره به جای می‌آورم.»

متن پیام هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی به یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران به شرح زیر است:

«بهمن سال پیش بود.

شاید سخت‌ترین روزهایی که خیال می‌کردم اگر این روزها و ماه‌ها به سلامتی بگذرد و بهار جوانه بزند، میرِ نوروزی راه می‌افتد توی بازار تجریش و ماهی قرمز می‌فروشد و سُنبل.

توی همان روزهای ِسخت، هنرمندی با صدای خش‌دار، وسط ِحیاط مؤسسه هنرهای تجسمی، طرح‌نامه‌ای را به من داد برای برگزاری بینال سرامیک بعد از ٩ سال.

فقط یک سوال پرسیدم؟ با این شرایط می‌شود برگزار کرد؟ گفت: بله!

نه من و نه هیچکس دیگر نمی‌دانست اصلاً بهار ٩٩ عید نمی‌آید. نوروز، توی خانه‌ها قرنطینه می‌شود. اولین عیدی است که سفر نخواهیم رفت و مردم ِشهر، سیزده فروردین را روی پشت بام خانه‌ها به در خواهند کرد و تا سال بعد، هر روز سخنگوی وزارت بهداشت می‌آید تا تعداد کشتگانِ روز قبل را اعلام کند.

توی همه روزهای سخت، وسط تمام حیاط‌های دلگیر، بالاخره یک آدمی پیدا می‌شود که امیدش بیشتر از بقیه آدم‌ها باشد و وقتی همه بُریدند، او دوام بیاورد.

امروز یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران در نیاوران افتتاح شد، بدون حضور صدها نفر که جای‌شان در حیاط فرهنگسرا خالی بود و نگرانی از سلامتی‌شان نگذاشت صدای همهمه‌شان توی طبقات بپیچد اما صدای ِخش‌دارِ همان مرد با تمام مشکلات گفت: "می‌توانیم" و وسط ِتمام این ماه‌ها مردانه دوام آورد، امروز هم در سرسرا پیچیده بود که می‌گفت: امروز، بلوغ یک رسانه بود. رسانه «سرامیک» ایران.»

هیربد همت آزاد دبیر یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران نیز نوشت:

«بلوغ رسانه سرامیک

قدردان و سپاسگزار هستیم از تمامی هنرمندانی که با توجه به شرایط سخت اقتصادی و و جود بیماری همه‌گیر، با حضور چشمگیر و با ارتقای کمّی و کیفی آثار، مایه مباهات خانواده هنرمندان سرامیست در حوزه تجسمی شدند.

می‌توان با قطعیت اعلام کرد که ستون این دوسالانه، توسط هنرمندان جوانی برافراشته شد که در بخش فراخوان شرکت نمودند. معتقدیم دستاوردهای این دوسالانه در کارکرد اجتماعی و هنری، تنها شامل هنرمندانی که فرصت حضور یافتند نشده است بلکه آن را معطوف به تمام هنرمندان سرامیست می‌دانیم.

یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران، حضور گسترده جامعی از رویکردهای تجسمی در هنر سرامیک را به نمایش گذاشت. انتخاب گروهی از داوران که گرایش‌های متفاوت هنری را در نظر دارند در راستای همین آرمان بوده است.

آثار این نمایشگاه هم به لحاظ استفاده از ساختارهای تکنیکی مناسب در جهت بیان ایده و هم به لحاظ نمایش گرایش‌های مختلف هنری دارای سطحی درخور توجه بودند. این سطح از بالندگی قابل ستایش است.

اما این امر چالش‌های بیشتری در انتخاب نهایی آثار برگزیدگان ایجاد کرد. شورای داوری نهایی بر اساس درونمایه دوسالانه، ساختارهای هویتی رسانه سرامیک و مؤلفه‌های امروزی هنر، پس از بحث و تبادل نظر ۳ اثر را به عنوان برگزیده دوسالانه و ۷ اثر را شایسته تقدیر دانستند.

متأسفانه به سبب محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا حضور ژاک کافمن هنرمند سرامیست شناخته شده بین‌المللی در جمع داوران نهایی میسر نشد و تنها از مشاوره و نظر ایشان در فضای مجازی بهره‌مند شدیم.

با احترام به نظر نهایی داروان، معتقدیم که گزینش آثار و داوری در حوزه هنر حکمی مطلق و تمام عیار نیست و متغیرهای متعددی می‌تواند برای انتخاب مؤثر باشد.

در نهایت نشان افتخار این رویداد از آن هنرمندانی است که با حضور خود نمایشی از بلوغ رسانه سرامیک را در هنرهای تجسمی رقم زدند.»

کد خبر 5104905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha